Recenze: Ztracený ostrov Arnak – chrámy, strážci a zaniklé civilizace

ztraceny-ostrov-arnak-01

Přišel zpátky do vesnice a vpadnul do hostince. Jeho rozšířené oči jasně říkaly, že viděl něco ohromujícího. Nikdo jiný si toho ale nevšiml. A tak když začal vyprávět o ztraceném ostrově plném pokladů, nikdo mu nenaslouchal, nikdo mu nevěřil. Vzal jsem si ho tedy stranou a získal od něj všechny informace. Myslel jsem si, že všechno shrábneme sami, jenže někdo náš rozhovor poslouchal.

Průzkum cizích míst a tajemných opuštěných hrobek s sebou přináší řadu nebezpečí, jak si vyzkouší na vlastní kůži také všichni hráči v deskové hře Lost Ruins of Arnak. Hru vytvořila dvojice Michal Štach a Michaela Štachová, kteří na víku vystupují jako Mín a Elwen. Hru vydává společnost CGE, tedy Czech Games Edition s ilustracemi Filipa Murmaka. V češtině hra dostává název Ztracený ostrov Arnak. Ten jí dala distribuční firma MindOK.

Ve velké a těžké krabici jasně všemu dominuje velký herní plán, který si hráči vyloží do středu stolu. Ke spodní části připojí desku s grafikou otevřeného moře, která slouží jako zásobárna pro všechny možné žetony a destičky. Mnohem důležitější komponenty jsou v horní části plánu – nahoře jsou připravené dvě řady na karty a jejich balíčky. Z hromádek artefaktů a předmětů vyloží hráči startovní karty, mezi ně položí žeton měsíční hole a k tomu přidají také balíček strachu.

ztraceny-ostrov-arnak-13

Uprostřed plánu se nachází samotný ostrov a ten je rozdělený přihrádkami na řadu výzkumných míst. Každá taková pozice dostane vybavení v podobě dílků první nebo druhé úrovně. V pravé části celého plánu je místo pro skupinu nabídek výzkumu – nahoře budou ležet rozřazené destičky chrámů, ale většinu prostoru zaberou bonusové dílky, které hráči rozprostřou po jednom kusu. Právě v tu chvíli si hráči musí vybrat každý svoji barvu, aby mohli umístit svůj ukazatel výzkumu poblíž stupnice. Poté už jednotliví hráči dostanou každý svoji vlastní desku, dvojici figurek archeologů, sadu šesti karet ve své barvě a podle pořadí také startovní zdroje.

Hráči postupně v každém kole prochází jednu fázi za druhou a všechno to začíná vždy dobráním pěti karet ze soukromého balíčku, který má každý před sebou ve své barvě. Potom už se akce posouvá kolem stolu a každý účastník může provést vždy pouze jednu. Na výběr jich je rovnou šest, a ještě sedmá možnost, tedy vzdát se tahu, pasovat a přestat se účastnit další akce v kole.

ztraceny-ostrov-arnak-03

Už na začátku partie je k dispozici několik volných nalezišť, na které se hráč se svojí figurkou archeologa může vydat. A začít kopat. Jediné, co potřebuje udělat, je zaplatit odpovídající cestovní cenu s využitím karet z ruky s ikonou boty. Každé startovní naleziště má dvě pozice. Později musí hráči nahradit boty lodí, autem nebo letadlem. Postaví svoji postavičku na zvolenou pozici a mohou ihned provést akci. Místo cestovních nákladů lze vždy využít peníze a za dva zlaťáky si najmout pilota, který tam archeologa zaveze.

Hráči s jejich pomocí mohou získat různé žetony zdrojů nebo karty. Ale když jim začne být pět startovních pozic těsných, mohou se s pomocí jiné akce vydat za objevováním. Za něj musí hráči platit tentokrát body průzkumu ze svých karet, ale poté si mohou vzít žeton sošky, který zde leží. Na místo pak položí horní destičku odpovídající úrovně lokace.

Jenže každé takové před časem a lidmi ukryté místo má také svého strážce, který jej bude bránit. Ihned po jednorázovém využití efektu naleziště musí hráč překrýt lokaci destičkou stvoření, které bude bránit jeho poklady. Archeologové se mohou ukázat jako opravdoví hrdinové a postavit se mu, což je další akce. To ale neznamená nějaký opravdový boj s kostkami, meči a tak dále. Místo toho musí hráči opět zaplatit správnou sadu ikon. Ovšem tím, že archeolog dokáže strážce obejít, získá jeho uznání. A toto stvoření jej poté bude následovat a poskytne mu výhodu natištěnou na kartičce.

ztraceny-ostrov-arnak-11

Hráči také mohou nakupovat karty různých druhů, které jsou vyložené v nabídce v horní části herního plánu. Jejich cena je uvedena v levém dolním rohu v mincích. Po nákupu je doplněna nabídka, ať už artefaktů nebo předmětů. A tyto karty lze v rámci další akce zahrát a využít jejich efekty. Některé karty mohou nabízet dokonce i akce zdarma, které lze hrát dohromady s klasickými akcemi.

Důležitá poslední akce je výzkum, kde se hráči s pomocí zdrojů posouvají po stromu vzhůru se svými dvěma žetony. Ty mají svá pravidla, kde se nesmí příliš předbíhat. Ale často se mezi políčky nabízí dokonce větvení, které nabízí hráčům volbu toho, jakou odměnu za postup chtějí (například zisk asistentů, kteří mají své vlastní specifické schopnosti). Jejich ultimátním cílem je ale dostat se až nahoru k ztracenému chrámu. Poté totiž místo postupu mohou zkoumat části chrámu a brát si tak destičky se starodávnými kresbami.

Ty jsou také hlavním způsobem, jak získávat vítězné body. Na konci každého kola hráči doplní nabídku karet, ale především všichni archeologové, kteří se vrací z políček se strážci (a neporazili je), dostanou kartu strachu. Po pátém kole partie končí a nastává bodování za pozice na stupnici výzkumu, zmiňované destičky chrámu, ochočené strážce, předměty a artefakty, ale dokonce i sošky z průzkumu. Po odečtení penalizací za karty strachu má každý svoje celkové skóre a ten, kdo má bodů nejvíce, slaví vítězství.

ztraceny-ostrov-arnak-09

Ztracený ostrov Arnak je zajímavou dobrodružnou hrou, která má podtext opravdové výpravy za pokladem. Hráči si užijí roli archeologů, kteří se vydávají na tajemný ostrov plný pokladů a nebezpečí. V reálu ale nebudou muset bojovat, pouze přechytračit ostatní, kteří se o úlovky na stejném místě uchází také.

Hra v základu obsahuje prvek vysílání dělníků, kterých je ale výrazně omezený počet. Hráči místo toho musí pracovat také s kartami, kde do hry vstupuje deckbuilding. Musíte nakupovat chytře karty z nabídky, vykládat je a doufat, že se vám podaří ve stylu Lary Croft proklouznout zpět do bezpečí s cennou soškou.

Všechno to hraní plyne příjemně kupředu. Není tu pocit, že by na mechanismy bylo něco přehnaně nabalené. Hra dává jako cele smysl, ačkoliv nenabízí vlastně vůbec nic nového. Jen se připravte na ten pocit, že nemůžete stihnout všechno. Musíte obětovat některé plány na úkor jiných, abyste mohli na konci pozvednout nad hlavu pomyslné artefakty jako jejich právoplatný majitel.

ztraceny-ostrov-arnak-22

Partie jsou pěkně vyvážené a obě sekce dobře propojené. Jednu chvíli prozkoumáváte v napětí, co za příšeru na vás vyskočí. Najedou se vracíte do tábora, kde zkoumáte všechny své poznatky, postupujete kupředu a sbíráte body. Po celou dobu ale také musíte akumulovat suroviny, protože bez nich to v této hře nejde dotáhnout nikam.

Druhý herní plán nabízí trochu jinou a obtížnější variantu hry a zase špetku tématu navíc. Hráči totiž pátrají po pozůstatcích předchozí expedice, do hry přibývá pár nových ikon a možností. Obecně jsou to drobná obohacení, která vám mají oživit partii po několika hrách. A jejich střídání je fajn možností, jak si přidat další odlišnost.

ztraceny-ostrov-arnak-20

Délka partie závisí výrazně na počtu hráčů a dle našich sledování opravdu odpovídá proklamovaný čas třiceti minut na každého účastníka. Můžete se tedy dočkat hodinového, ale také dvouhodinového zážitku. Tahy jsou rozumně rychlé a hráči se navzájem neustále potkávají na plánu.

Obsahově máme pocit, že komponent a variability obsahu je ve hře dostatek. Je jasné, že dříve nebo později se dostanete (po ca deseti partiích) do situace, kdy budete toužit po více strážcích, artefaktech nebo předmětech. Ale jejich nabídka je taková, že vám nebude vadit ani opakování.

ztraceny-ostrov-arnak-17

Ztracený ostrov Arnak je hrou o optimalizaci svých kroků, adaptaci na nabídku karet a o schopnosti postavit ta nejlepší komba na účinné produkování surovin. Je to ale chytře zaobalené do nádechu dobrodružství, takže hře uvěříte (alespoň na chvíli), že je o něčem víc. A přesně to je přece účel deskových her. Přenést nás do jiných světů a otevřít dveře zážitkům, jako bysme tam byli. Pokud máte fantazii na správném místě, tak toto se Ztraceným ostrovem Arnak zažijete, ačkoliv se uvnitř jedná o mnohem taktičtější hru a téma je jen pozlátko.

Ztracený ostrov Arnak je středně obtížnou hrou, kterou bychom nedoporučovali začátečníkům, ale potěší všechny zkušenější. Ti s radostí schroupou všechny možnosti a užijí si kombinaci, která sice není nová, ale je výborně vyladěná. Právě to je příběh celé hry. Nebude špičkou žádného žebříčku, ale pokud ji vybalíte na stůl a začnete hrát, nebudete litovat. Ztracený ostrov Arnak je kvalitně odvedenou prací a velmi solidní zábavou.

+ zajímavý nádech atmosféry
+ výborně vyladěná hra
+ kvalitní zpracování