Recenze: 10 Days in the USA – příliš krátká dovolená

10-days-in-the-usa-17

Vidět za deset dnů takhle obrovskou zem plnou divů? To je naprostá utopie. A přesto si možná někdo myslí, že zvládne ty hlavní obvyklé body turistického zájmu jen tak za běhu. Správné navázání transportů a jednotlivých států pak je základem úspěchu.

Pokud máte rádi plánování a cestování, pak vás určitě bude zajímat šance naplánovat turistickou trasu postavám v deskové hře 10 Days in the USA, kterou vytvořil populární designér Alan R. Moon ve spolupráci s Aaronem Whissblumem. Novinka od firmy Broadway Toys je přepracováním starší stejnojmenné hry z roku 2003. Nově dostala do vínku ilustrace od Jacqui Davis.

10-days-in-the-usa-06

Na víku dostanou hráči ochutnávku toho, co by jejich turisti měli na své cestě určitě vidět. Uvnitř malé krabičky je solidní sada komponent, která začíná deskou mapy. Ta má v této hře především informativní roli, ale přesto (resp. právě proto) ji hráči rozloží do středu stolu tak, aby na ni všichni dobře viděli.

Každý z hráčů dostane dvojici stojánků s celkem deseti pozicemi popsanými jako den 1 až den 10. Ty hned zaplní s využitím různobarevných destiček, které představují všech více než padesát států a také několik transportních prostředků. Území mají na sobě text, ale také barvu, která některé spojuje do skupinek. Hráči si tyto destičky dobírají ze zamíchané hromádky a sami si rozhodují, na kterou z deseti pozic si daný dílek položí. Zbytek karet vytvoří zásobu ve stojánku, do jehož dalších tří přihrádek hráči vyloží horní tři karty a to obrázkem nahoru.

10-days-in-the-usa-01

Na začátku svého tahu si hráč vybere z otevřené nabídky tří obrázků nebo místo toho zariskuje a dobere si naslepo horní kartu z hromádky. Své cesty rozložené ve stojáncích itineráře nesmí přesouvat, ale místo toho je povoleno pouze měnit novou kartu za takovou, o kterou nestojí. Hráč si pochopitelně novou destičku nemusí ponechat. Ať už udělá jednu nebo druhou možnost, vždy mu zbude jeden dílek, který vrátí do společné zásoby a to do libovolného ze tří odhazovacích sloupečků. Tam bude k dispozici ostatním.

Cílem tohoto přehazování destiček je propojit svoji cestu na časové ose tak, aby byla opravdu realizovatelná. Pokud spolu státy sousedí na mapě přímo, mohou jejich destičky na trase ležet také vedle sebe. Auto vám pomůže překlenout vzdálenost jednoho státu mezi zeměmi, ale i dílek auta musí ležet na itineráři.

Jakmile ve svém tahu některý z účastníků dokončí řetěz, který je správně propojen, pak je závod u konce. Právě tento hráč se totiž stává vítězem a nejlepším plánovačem ze všech.

10-days-in-the-usa-09

10 Days in the USA je cestovatelskou hrou, ve které řetězíte karty do plánu dovolené. Navštívená místa spolu musí sousedit na mapě, aby byla trasa realizovatelná. A právě vyměňování karet je zajímavým prostředkem, jak se dobrat k vítěznému cíli.

Právě tím, že je zcela zakázané přesouvání, je velký výraz kladen na kombinatoriku. Hráči musí umět chytře využít vazeb mezi kartami tak, aby se co nejrychleji všechno propojilo v jeden výlet. Naštěstí po celou dobu je výběr z více otevřených karet, takže hráč může opravdu promýšlet a kombinovat tak, aby jeho karty dávaly co největší smysl. A pokud se mu ani jedna nehodí, může risknout dobrání z hromádky naslepo. Nemá totiž povinnost si novou kartu získat, takže nemá co ztratit.

10-days-in-the-usa-11

Hra nejenže vyučuje rozmístění amerických států, ale především vyučuje hraní deskových her. Je to totiž především vynikající zábava pro začátečníky a je skvělá jako vstupní brána do světa stolních her. Ale užijí si ji i rodiny s dětmi, které nehledají v průběhu přílišnou strategii, ale především dobrou náladu. A ta sem patří.

Jediným opravdu reálným problémem tak je vliv náhody při počátečním rozdání karet. Někteří hráči prostě mohou mít opravdu hodně štěstí, a pokud se jejich karty poskládají dobře, pak je už těžko může někdo porazit.

10-days-in-the-usa-13

Propojování je ústřední prvek, který patří nerozlučně k autorovi. Ticket to Ride, Elfenland, většina her Alana R. Moona má ve svém středu cesty. Tentokrát nejsou přímo na mapě, která zde slouží pouze pro přehled. Její význam je ale přesto zásadní, protože přehled musí mít všichni a nejde tu o test vědomostí.

Téma je zvolené skvěle. Ke kartám se hodí a partie dává smysl od začátku do konce. Pokud tedy rádi plánujete dovolenou, pak se v téhle hře najdete. Ale naštěstí není pozitivní zážitek omezený pouze na tyto hráče, ale může si jednoduchý průběh užít úplně každý, kdo se rád dobře baví a soupeří s ostatními.

10-days-in-the-usa-16

Nová edice má opravdu pěkné zpracování. Základem jsou krásné ilustrace, ať už na mapě nebo na samotných kartách. Ale i plastové stojánky pro hráče jsou kvalitní a potěší hlavně zásobníky na karty.

10 Days in the USA je pohodovou a zábavnou rodinnou hrou, která funguje parádně jako vstup pro začátečníky. Bude vás bavit a při tom není přehnaně dlouhá ani náročná. Propojování států kartami má smysl a vysvětlíte jej během pěti minut. 10 Days in the USA je povedenou hrou, která je prověřená časem.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAlan R. Moon, Aaron Weissblum
IlustraceJacqui Davis, John Kovalic, Cathleen Quinn-Kinney
VydavatelOut of the Box Publishing, Broadway Toys LTD, dV Giochi, Mandoo Games, Popcorn Games
Rok vydání2003
Počet hráčů2 - 4
Herní doba30
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(15 voters)
KategorieEducational, Travel
MechanismyConnections, Hand Management
RodinaCard Games: Draw and Discard, Country: USA, Misc: Mensa Select, Series: 10 Days in ...
Alternativní názvy10일간의 미국 여행, 美國十日遊

Více o hře.

Recenze: 10 Days in the USA – příliš krátká dovolená
10 Days in the USA je hrou, která s přehledem představuje zábavnost deskových her. Otevře oči těm, kdo ještě žádné hry nehráli, a to pomocí přístupného tématu a lehké náplně. Partie jsou rychlé, tahy dynamické a celé počínání hráčů má smysl. 10 Days in the USA je klasikou, která dostala do vínku nový kabátek.
Klady:

+ lehkost náplně
+ kvalitní grafika
+ možnost výběru v tahu
+ vhodné téma
+ propojování karet je zábava
Zápory:

- náhoda při počátečním rozdáním karet
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Batman Fluxx – Gotham plný chaosu