Recenze: Alcatraz The Scapegoat – útěk z vězení

Alcatraz: The Scapegoat - balení

Mříže. Všude kovové, chladné a neosobní mříže. Když jsem sem poprvé vkročil, myslel jsem, že mi jejich stisk rozdrtí plíce během několika minut. Ale zvyknete si. Je tu vzduch, jako jinde, lidé jsou trochu méně přístupní a někteří nebezpeční. Nakonec život je pořád lepší než něco jiného.

Jmenuju se Tom a byl jsem odsouzený za napadení. Nebudu se vám teď omlouvat, že jsem to neudělal, stejně už to nic nezmění. Místo toho jsem si tady našel několik spojenců a s nimi plánuju útěk z téhle kovové klece. Stačí jen nějaké drobné nářadí, věrní lidé a trocha štěstí. Věřím, že to vyjde, protože dnes se dává náš plán do pohybu. Zítra už se určitě nadechnu vzduchu jako svobodný muž. Vzduchu bez kovové příchutě.

Desková hra Alcatraz všechny zájemce přenese právě do věznice. Podobně jako Tom, ani vy nemusíte řešit, proč jste se tam vlastně dostali. Mohl to být podvod, nedbalost nebo cokoliv jiného. Důležité ale je, že jste tam a podle státu se odsud ještě nějaký ten rok nemáte hnout. A tak plánujete únik. A právě o tomto plánování hra vypráví.

Alcatraz: The Scapegoat - připravená hra

Alcatraz vznikl v roce 2011 a pochází z produkce společnosti Kuznia Gier a za jejím vznikem stojí autoři Rafał Cywicki, Krzysztof Hanusz a Krzysztof Cywicki. Grafickou stránku věznice dodal Rafał Badan a Martyna Szczykutowicz. Ve hře hráčům dává společný úkol, kterým je útěk z vězení a řadí se tak mezi kooperativní hry. Ovšem najdete zde také náznaky soupeření, protože jeden z hráčů vždy zůstane ve věznici. A nebo mohou všichni prohrát.

Krabice na sobě obsahuje namalovaný portrét nejslavnějšího vězení světa, po kterém hra má také svůj název. Obrázek je hodně tmavý, stejně jako námět celé hry a její obsah. V krabici najdete jako hlavní součást dvanáct velkých oboustranných desek s obrázky jednotlivých lokalit ve věznici od ošetřovny, přes vycházkový dvůr až po oblíbenou prádelnu.

Z tvrdého kartonu jsou také čtyři hráčské desky, na které si jednotliví uprchlíci budou zaznamenávat vývoj svého plánu. Mají zde k dispozici dvě stupnice, jednu pro vytrvalost (staminu) a druhou pro peníze. Ve spodní části je připravený inventář, kam ukládají předměty potřebné pro splnění dílčích úkolů. Poslední kartonový díl jsou kulaté žetony jednotlivých předmětů, které vycvakáte z připravených archů.

V krabici dál najdete ještě pořádnou hromádku karet hned v několika druzích. Základní a nejdůležitější jsou karty úkolů, které na sobě mají znázorněný počet vězňů potřebných ke splnění, maximální počet přítomných stráží a především samozřejmě předměty, které k dokončení úkolu potřebujete mít u sebe.

Další hromádka karet odpovídá obrázky lokacím a umožní vám jednoduše rozlosovat na začátku hry počáteční rozložení, stejně jako přidávat úkoly do jednotlivých náhodných míst věznice v průběhu partie. Zbylé karty jsou pouze v drobných počtech a budeme se jimi zabývat až později. Ve hře využijete také spoustu dřevených dílků – ve čtyřech barvách hráčů zde máte kostičky a jeden velký sloup, který zastupuje vězně na herním plánu. Zbylé dřevo pak slouží ke sledování počtu a pozice stráží v jednotlivých místech věznice.

Na začátku partie hráči rozloží náhodně herní plán. Tucet desek s lokalitami je oboustranný, jedna strana je zlatá, druhá stříbrná a liší se mezi sebou některými drobnostmi. Hráči pak náhodně zvolí nejen rozložení, ale i stranu, která bude ve hře použitá. Na jednotlivé herní desky ještě musíte rozmístit žetony předmětů na jejich dolní část, kde najdete siluety odpovídající symbolům jehly, kladiva, nože, uniformy a klíče. Žetony vyjdou přesně tak, že obsadí všechny volná políčka a žádný vám nezbude.

Alcatraz: The Scapegoat - rozehraná hra

Nyní je třeba plán věznice osídlit strážemi. K tomu využijete karty odpovídající jednotlivým místnostem, kterých je také dvanáct. Nejdříve z nich vyberete tři místa a na každé z nich položíte modrou kostičku značící jednu postavu strážného. Pak karty znovu zamícháte a z dvanácti vyberete další tři. Tímto postupem se může stát, že v některých místech budou rovnou dva strážní. Samozřejmě zůstane spousta míst bez dozoru.

Stejným způsobem náhodně rozdělíte také tři úkoly a úvodní rozdělení hlavních hrdinů, tedy vězňů, které hráči reprezentují. K tomu si samozřejmě každý ze zúčastněných hráčů musí vzít dílky ve své barvě a také jednu desku s portrétem jeho odsouzeného. Jedná se o čistě mužskou věznici, takže ženy zde nehledejte. Pokud s vámi bude hrát partii něžnější pohlaví, musí se spokojit s mužským vězněm, kterého bude ovládat.

Hráči nyní jednu z kostiček postaví na číslo nula na stupnici vytrvalosti (stamina), druhou na nulu na stupnici peněz. Třetí kostičku si ponechají u sebe a zbylé rozdají hráčům tak, aby každý měl jednu kostičku od každé barvy. Ty budou v průběhu hry používány k určení role obětního beránka (odtud podtitulek hry Scapegoat), kterého na začátku hry určíte náhodně.

Alcatraz: The Scapegoat - rozehraná hra

Teď může útěk z vězení začít. Partie probíhá jednoduše tak, že každý ze spoluvězňů má ve svém tahu vždy dva (nebo tři – záleží na počtu hráčů) akční body, které může využít k různým činnostem. Základním samozřejmě je přesunutí z lokality na jiné sousední místo, zahození předmětu nebo krádež od ostatních hráčů. Ale za body můžete především využívat speciálních schopností jednotlivých lokalit, což znamená vyzvedávání předmětů za peníze, doplňování vytrvalosti (Jídelna), přesun strážných (Radiová místnost) nebo zisk peněz v místnosti návštěv.

Vězni si předměty mohou předávat, což je zdarma ve chvíli, kdy jsou na stejném místě ve věznici. Bez akčních bodů můžete také utratit svoje nastřádané peníze a podplatit strážného. Nebo utratit nějaký bod na vaší stupnici vytrvalosti a přidat si tak více akčních bodů pro aktuální kolo.

Na začátku každého tahu přibude do věznice jeden strážný. Tím se postupně napětí ve vězení i mezi hráči stupňuje, protože je stále obtížnější provést některé plány. Pak je třeba hlasováním určit hráče, který se na následující kolo stane obětním beránkem. Ten má v aktuálním kole více akčních bodů k utracení a může hrát karty vydírání (Blackmail), které dokáží oddálit splnění plánu. Proč? Protože pokud je on v roli obětního beránka, nedostane odměnu za splněnou část plánu. Je tedy v jeho nejlepším zájmu, aby se nic takového nestalo.

Alcatraz: The Scapegoat - rozehraná hra

Konec hry je velice zajímavý, protože ve chvíli, kdy je skupina hráčů se splněnými všemi úkoly od A do F, hra končí. Nyní je třeba rozhodnout, kdo uteče a to je právě podle toho, kdo je obětní beránek a podle počtu splněných úkolů. V některých situacích dokonce mohou sami hráči rozhodnout, kdo uteče a koho nechají pozadu. Hra ovšem končí i ve chvíli, kdy se na plánu objeví poslední, dvacátý první strážný. Tím končí partie prohrou všech!

Hra Alcatraz se věnuje tématu, který není v deskových hrách příliš oblíbený nebo častý. A to je dobře, protože zážitek je pak mnohem lepší a hra působí originálně. Kooperativní zaměření na útěk z vězení nemůže nepřipomínat oblíbený televizní seriál Prison Break, případně jmenovce deskové hry, novější Alcatraz.

Partie je ve své podstatě velice strategická a hráči se musí jednoduše vypořádávat s náhodně sestavenými situacemi. Úkoly jsou vždy jinak rozložené, splnění některých brání přítomnost strážných, jindy zase musíte šikovně manipulovat s předměty, které lze snadno vrátit na jeho původní místo.

Alcatraz: The Scapegoat - karty

V každém kole se volí obětní beránek, který má různé možnosti. Tato specifická role hře dodává další rozměr, protože se tato role může v průběhu partie měnit. Musíte tedy velice pečlivě volit, jestli chcete ostatní hráče naštvat a jak hrát v roli obětního beránka, který nedostává odměny za splněné úkoly. Nejdůležitější je se jí co nejrychleji zbavit nebo plnit úkoly na vlastní pěst.

Skvělé je především rozmisťování stráží a jejich přesun. Právě tak hra nejvíce hráčům ztěžuje roli, ale pokud využijí svých možností a začnou se bouřit, mohou jejich pozici alespoň trochu ovlivnit. Hráči musí plnit úkoly chytře, protože potřebují mít zaplněná písmenka úkolů. Zároveň se snaží nebýt obětním beránkem, který se volí na začátku každého kola.

V tomto konfliktu, kdy si hráči musí mezi sebou vybírat jednoho, který bude trpět, je ukrytý velice silný náboj. Ve hře se tak najednou objevuje bodání do zad, podvádění, zrady a aliance, které byste v reálném životě nepotkali. A právě tohle je na hře to nejzábavnější, ale pro některé hráče zároveň také to nepříjemné, proč Alcatraz nebudou chtít hrát.

Alcatraz: The Scapegoat - herní desky

Právě s losovanými úkoly se pojí asi jediný výraznější nedostatek, který vás při hraní může potkat. Pokud vám totiž úkol některého písmene nepřijde, můžete pouze marně čekat a plnit jiné, vyčerpávající. Navíc jste omezení časem, protože ve chvíli položení posledního strážného končí hra pro všechny společným neúspěchem.

Alcatraz je pěkně zpracovaný a variabilní mapa vězení zaručuje velkou variabilitu. Všechny obrázky jsou hodně temné a podporují tak atmosféru celého útěku. Všechny součásti jsou z pevného kartonu a bez problémů vydrží i častější hraní. V přípravě je také rozšíření hry Alcatraz, které bude k dispozici na podzim letošního roku, ale zatím o něm nejsou k dispozici žádné další informace.

Hra je podle krabice doporučena od čtrnácti let. Na vině je pochopitelně především samotné téma útěku z věznice. V obsahu však nic nevhodného není, když odmyslíme existenci některých předmětů a bujnou představivost, kterou lze doplnit dokončování některých úkolů.

Alcatraz: The Scapegoat - karty

Alcatraz je atmosferickou kooperativní hrou, která spojí všechny hráče v jeden celek s jedním cílem. Pod dohledem stráží se pokusí proklouznout z věznice a jejich naděje závisí pouze na jejich schopnostech vše dělat potichu a mimo zorné pole hlídačů. Hra vám nabídne netradiční zážitek, který si určitě vyzkoušejte, pokud vám nevadí téma hry.

AutorRafał Cywicki, Krzysztof Cywicki, Krzysztof Hanusz
IlustraceRafał Badan, Martyna Szczykutowicz
VydavatelKuźnia Gier, Cranio Creations, Filosofia Éditions, Gen-X Games, Heidelberger Spieleverlag, Ideal Board Games, Magellan, Z-Man Games
Rok vydání2011
Počet hráčů3 - 4
Minimální věk15 and up
(9 voters)
KategorieBluffing, Negotiation
MechanismyAction Points, Grid Movement, Modular Board, Pick-up and Deliver, Semi-Cooperative Game, Set Collection, Single Loser Game, Trading, Voting
RozšířeníAlcatraz: The Scapegoat – Maximum Security, Alcatraz: The Scapegoat – Wrong Plan
RodinaCities: San Francisco (California, USA), Constructions: Alcatraz (USA), Theme: Jail / Prison (Modern)
Alternativní názvyAlcatraz: El Chivo Expiatorio, Alcatraz: Il Capro Espiatorio, Alcatraz: Kozioł ofiarny, Alcatraz: Țapul Ispășitor, Alcatraz: Verrat hinter Gittern, Алькатрас

Alcatraz: The Scapegoat je deskovou hrou, která balancuje na ostří nože mezi spoluprací a podrazy. A právě tak to ve vězení chodí, spoluvězni se sice respektují, ale pokud je výhodnější změnit strany, často tak udělají. Vězeňské prostředí a téma útěku dává hře skvělou atmosféru, stejně jako neustálá bitva o roli obětního beránka. Hráči musí strategicky ovlivňovat rozmístění hlídek ve věznici a spolupracovat, aby dosáhli splnění dílčích úkolů. Teprve tak mohou dosáhnout kýženého útěku. Jenže ten nejméně úspěšný z hráčů bude obětován a ponechán dalšímu osudu za mřížemi. Musíte dělat všechno pro to, abyste to nebyli právě vy!

+ drsné a zajímavé téma
+ spolupráce s podrazáctvím přesně jako ve vězení
+ hráči nechají jednoho ve vězení