Recenze: Bestie – chlad, stromy a příšery

4.9

Myslel jsem, že už znám všechny děsivé tváře severu. Sněhové bouře, ledové noci ani neproniknutelná tma mne nemohou překvapit. Jenže když jsem včera večer uslyšel za hranicí světla, které vydával můj oheň, ten řev, ztuhla mi krev v žilách. Zapomněl jsem na všechny své zásoby a vybavení a utíkal celou noc do nejbližší vesnice. S třesoucíma rukama jsem hostinskému vypověděl celý svůj zážitek. A o dva dny později jsou tu, jako by cestovali na větru – lovci, kteří si takováto monstra dávají k snídani.

Na stopu těmto příšerám se dostanou i hráči v deskové hře Bestie, která sklidila velký úspěch v kampani na Kickstarteru a teď přichází do obchodů v klasické edici. Stojí za ní autorská trojice Aron Midhall, Elon Midhall a Assar Pettersson, kteří společně tvoří Studio Midhall. A hru si pro lokalizaci vyhlédla firma Tlama Games, která nám ji přináší v kompletní lokalizaci do českého jazyka.

Velká a těžká krabice je plná příšer a na pohled na jednu z nich nám představí už víko a jeho zasněžená krajina. A právě ta hraje prim také uvnitř, protože se rozkládá na obou stranách velkého rozkládacího herního plánu. Ten hráči zaplní s pomocí zvířat k uloven a osadníků k vystrašení. Všechny ostatní žetony zůstanou ležet stranou.

Hráči si ale především společnou domluvou musí vybrat jednu smlouvu, která popisuje časový průběh partie. Vedle plánu přidají hromádku akčních karet a trojici karet z balíčku bestiální moci. Na lovce pak čeká balíček loveckých předmětů, ze kterého do začátku odhalí trojici. Vznikne ale také hromada akčních karet.

Mezi sebou si musí vybrat jednoho padoucha – toho, kdo na sebe vezme roli samotné bestie. Hráč, který se této role chopí si zvolí bestii a položí si před sebe její desku. K ní náleží také figurka a zplozenci. Všichni ostatní účastníci se stanou lovci, kteří se budou příšeru snažit dostihnout. I oni si vyberou svoji identitu, dostanou figurku a postaví ji na startovní políčko. Obě strany se vybaví také sadou karet dovedností a označí si svůj počet bodů zdraví. Navíc hráč bestie dostane karty pohybu a mapu pro plánování pohybu, kterou ukryje za kartonovou zástěnu.

Ještě než vše odstartuje, bestie vkročí na plán na své startovní pozici. A ten, kdo ji kontroluje, dostane šanci zahrát dvě karty pohybu. Tím se stane pozice příšery neznámou, zmizí v lesích severu a práce lovců začíná.

Partie se dělí na dny, které ubíhají a jejichž počet je určený zvolenou smlouvou. A jak to tak už u jednotlivých dnů bývá, i v této hře se skládají ze tří částí – úsvit, den a noc. Když slunce vychází, mají všichni účastníci, lovci i bestie, šanci připravit se na další den – zúčastní se draftu akčních karet. Z náhodně zamíchaného balíčku dostanou všichni několik karet (podle počtu účastníků v partii), jednu si vždy ponechají a zbytek pošlou soupeři po levé ruce.

Pak už nastává den, který vždy zahájí bestie. Je totiž v místních lesích a planinách doma, takže má vždy neopomenutelnou výhodu. Zvolí ze své ruky až dvojici akčních karet, jednu červenou a jednu modrou. Zcela místo zahrání karet lze provést útěk a posunout se o jeden krok.

U některých karet je třeba za jejich zahrání zaplatit záští, což je měna hry. Jiné lze zahrát zdarma nebo je mohou použít hráči pouze na konkrétním místě. Ale vždy lze využít efekty, které jsou na kartě uvedeny. Někdy všechny, jindy jen část, ale pokaždé je cílem dosáhnout něčeho na mapě. V první řadě jde samozřejmě o pohyb. V případě lovců je veřejný a hráč svoji figurku přesune po trase na sousední políčka. V případě bestie to funguje dost podobně, jen je její pohyb skrytý. Hráč v roli příšery si jednoduše karty pohybu ukládá obrázkem dolů před sebe.

Lovci mají výborné stopařské schopnosti. Pokud tedy některý z nich zkříží trasu, kterou se bestie pohnula, pak na toto místo musí hráč v roli bestie umístit žeton stopy. Konkrétní a přesnou pozici mohou lovci najít ale pouze tak, že se budou nacházet na správném místě a použijí akci prohledání. Na to musí bestie zareagovat a po pravdě říct, jestli se na prohledávaném poli ukrývá nebo ne.

Jednotlivé postavy mohou útočit nejen na sebe, ale také na stvoření stojící kolem. Bestie tak může napadat zvířata, osadníky, lovce nebo strážní věže a uštědřit jim zranění. Napadená postava si musí vzít odpovídající počet zranění. Za zabití takových stvoření (a třeba na skolení medvěda jsou třeba hned dva zásahy) dostává bestie body zášti. Ale tato měna je společná pro všechny, jen hrdinové je dostanou spíš za hraní karet.

Jakmile všichni hráči postupně provedou své akce nebo pasují, padne na celý sever noc. A každá noc přináší pro hráče podmínky, za kterých mohou získat odměnu. Hráči musí odhodit nepoužité akční karty, ale vezmou si do ruky dovednosti a bestiální moc. Všechna zvířata se doléčí a bude na ně tedy třeba útočit od začátku. Získané body zášti mohou lovci i bestie utratit za vylepšení.

Kromě samotné bestie má každá také své přisluhovače, kteří se zde jmenují zplozenci. Zahráním některých karet může přivolat dalšího nohsleda nebo posunout s těmi, kteří jsou na plánu. Jejich pozice je veřejná, mohou se pohybovat, používat své specifické schopnosti a samozřejmě také útočit. Ať už dochází k útoku nebo k jinému překvapení, mohou hráči použít z ruky kartu reakce a zmírnit daný dopad.

V partii se střídá den a noc až do momentu, kdy uplyne předepsaný počet dnů. Lovci se ale snaží, aby do takové chvíle průběh hry nedospěl. Spolupracující hráči totiž nevítězí pouze v případě, že je bestie včas zabita. Slavit mohou i v případě, že vydrží dostatečně dlouho, aby dorazily posily, s jejichž pomocí už monstrum udolají. Naopak hráč v roli příšery vítězí pouze pokud zabije předepsaný počet lovců.

Bestie je hra, ve které stane jeden proti všem. Obleče se do chlupatého a krvežíznivého kabátu příšery, která obývá místní lesy déle, než si stromy pamatují. A pak se pustí do boje na život a na smrt s lovci, kteří přišli s touhou ji ukázat světu. V řetězech nebo nehybnou, na tom nezáleží.

Her se skrytým pohybem je docela dost. Jenže tahle nová přidává do základního mixu honu a obkličování také speciální dovednosti jednotlivých hráčů a nevídané draftování karet nejen mezi lovci, ale společně s bestií. Obě strany konfliktu jsou zábavné, zajímavé a těžko se dokážete rozhodnout, která vás baví víc.

Hra je přemýšlivá a taktická. Karty zaručují, že se budete moci rozhodovat a volit z toho, co vám v tu chvíli připadá nejlepší. Na mapě se navíc skýtá řada cest a možností, jak pokračovat, a to pro obě soupeřící strany.

Naprosto zásadní pro odlišení od konkurence je také variabilita. Nejenže můžete nahánět několik bestií v roli různých lovců, ale herní plán se k tomu mění. A je oboustranný! Hráči nemají v každém kole stejné možnosti, jako u podobných her, ale jejich příležitosti řídí karty. A jako bonus k tomu všemu se postavy ještě v průběhu partie vyvíjí, jak sbíráte body zášti.

Ve hře je ještě řada dalších momentů, které jsme ve zjednodušených pravidlech nepopsali. Například bestie mají schopnost měnit terén na plánu. Zaujmout mohou i pasti, které mohou lovci potají na příšeru nastražit a ta spustí, pokud lovci odhalí bestii na správném místě. Mají tedy větší motivaci tajemné stvoření lákat na konkrétní místa a potají na něj číhat.

Dojem při různých počtech hráčů je zajímavý. Hra překvapivě skvěle funguje jako souboj jeden na jednoho (kdy hráč v roli lovce ovládá dvě postavy), ale je skvělá hlavně ve vyšších počtech hráčů. Ve spolupráci si ji užijete obzvlášť v případě, že máte rádi domlouvání. Právě o tom hra je v první řadě. Lovci spolu totiž musí komunikovat, bez toho to prostě a jednoduše nejde. Na kooperaci se tu klade opravdu velký důraz.

Partie Bestie umí překvapit také svým tempem a herní dobou, která sice přesáhne jednu hodinu, ale nemusí to být úplně výrazné. Atmosféra je skvělá a díky tomu vše nádherně ubíhá a vy si celý příběh užijete od prvního úsvitu do poslední noci.

Hra nabízí naprosto fantastické grafické zpracování, které přenáší na hráče neutěšenost dalekého severu. Pravidla také nenabídnou žádný prostor ke kritice. Jen je škoda, že autoři zvolili pro většinu figurek kartonové stojánky, které se do sebe zasouvají křížem. Bohužel řada z nich nedrží pohromadě a manipulace s nimi se stává nepříjemnou kratochvílí. Jediným rozumným řešením kromě lepidla jsou snad plastové stojánky.

Bestie je hra, ve které se lovci prochází zasněženým severem a připravují se na chvíli, kdy stanou tváří v tvář bájné hrůze. I ta má ale svoji motivaci, snaží se pouze přežít a schovat ve svém domově. Přesto se musí živit, takže útočí na zvířata a v nouzi i na vesničany. Tím roste její síla. Vše spěje k jasnému konci. Napínavému. Dramatickému. A vy byste měli být u toho, protože Bestie je opravdová paráda.

+ variabilita
+ grafické zpracování
+ zajímavé skloubení herních mechanik