Recenze: Beyond Baker Street – Sherlock na to není sám

beyond-baker-street-17

Všichni poškození a pozůstalí chodí na Baker Street. Ať už to je s případem zaběhlé kočky, ztraceného dítěte nebo pocitu křivdy, všichni počítají s tím, že se jim dostane pomoci. Jenže Sherlock je pouze jeden a ten si případy vybírá. Přichází tedy na řadu jeho pomocníci, kteří dostanou další případy.

A jedněmi z těch, kteří dostali Holmesovu důvěru, je náš tým detektivů. A právě o nás vypráví desková hra Beyond Baker Street, kterou vytvořila dvojice autorů Steve MacKenzie a Robin Lees. Hra vychází ze stáje Z-Man Games v roce 2016. Distribuci si vzala na ramena společnost Esdevium Games. Ilustracemi naši pozornost získali Marie-Elaine Bérubé a Atha Kanaani. Hra ovšem svoji cestu k vydání začínaja jako veřejná PnP (print-and-play) už v roce 2015.

Krabička to není úplně malá, ale i tak trochu naznačuje karetní původ. O to víc se budeme divit, když pod víkem s trojicí detektivů, které sledujeme při práci, najdeme v první řadě herní plán. Na něm jsou nahoře dvě stupnice – jedna označuje průběh vyšetřování, zatímco druhá trpělivost Holmese. Pod nimi jsou pak už nakreslená místa pro různé karty.

beyond-baker-street-03

Právě ty ale nakonec budou opravdu vládnout obsahu krabice. Jsou tu různé sady karet, které nabídnou osmnáct různých postav (s odlišnými schopnostmi), šest různých případů a čtyřiadvacet důkazů. Ty mohou patřit do různých kategorií (stopy, svědci a další). Hlavní a nejdůležitější je ale sada 28 karet, které jsou rozděleny mezi motivy, příležitosti a podezřelé. Pomocnou ruku pak hráčům při kompletování společného úkolu podají kulaté žetony a jeden ukazatel Holmese.

Na začátku partie si mezi sebe hráči rozloží plán a každý z účastníků si může vybrat (nebo náhodně dostane) jednu kartu postavy. Hráči si pak společnou domluvou vyberou jeden z případů a položí kartu do levého horního rohu na určené místo. Na ni umístí tři žetony potvrzení. Podle hodnocení obtížnosti karty pak umístí kámen Holmese na jeho stupnici.

Z balíčku karet vodítek vylosují hráči po třech podezřelých, motivech a příležitostech. Horní karta pak je odhalena a žeton vyšetřování začne na poli s číslem nula. Jednotliví hráči pak obdrží sadu důkazů (podle počtu účastníků), na které se ale nesmí podívat. Budou je po celou dobu partie držet obrázkem od sebe, zatím si je tedy mohou položit do vějíře zadní stranou nahoru. Zbytek důkazů vytvoří zásobu karet na plánu. Pořadí hráčů určí jejich identita.

beyond-baker-street-01

Když na hráče přijde řada, musí si zvolit jednu z nabídky akcí. Těch je celkem pět a jejich základním smyslem je zjistit identitu svých karet a napovědět ostatním tu jejich. V první aktivitě tak je možné napovědět jednomu ze spoluhráčů konkrétní informaci – lze prozradit jednu informaci, tedy buď označit kartu (karty) jednoho čísla nebo jednoho typu. Tím se hráči postupně dozvídají o svých kartách a musí si tyto informace pamatovat.

To proto, že hned jako druhou akci mohou vyložit kartu z ruky k jednomu z vodítek na středu plánu. Postupně přikládáním karet se snaží hráči společnými silami dostat na požadovaný součet natištěný na cílové kartě. Pokud se jim to podaří a na kartě leží správný součet, pak za další akci je možné potvrdit tuto informaci jako jeden ze tří potřebných důkazů.

Kromě těchto činností lze ještě odložit kartu z ruky. Její hodnota se tak přičte ke stupnici vyšetřování. Ta představuje druhý cíl všech hráčů, protože než mohou potvrdit třetí a závěrečný důkaz, musí mít ve svých zádech dostatek práce a zkoumání. Ukazatel na stupnici vyšetřování tak musí být přesně na čísle dvacet.

beyond-baker-street-05

Obojí je možné dosáhnout pouze přesnou znalostí hodnot svých karet na ruce. Po zahrání ovšem hráč dostane ihned kartu novou, což všem účastníkům partie neustále míchá s pamětí a přehledem.

Kromě postupu na dolní stupnici se ale posouvá také žeton nedočkavého Holmese. Ten pokročí o další pozici, kdykoliv hráči využijí možnosti navzájem si poradit. Naopak čas od času se zase posune opačným směrem. V případě, že hráč poplete identitu karet a hodnota součtu přesáhne cílové číslo, pak je odhalena nová informace, která může být důkazem.

Partie tak může skončit vítězstvím všech pouze, pokud jsou všechny důkazy potvrzené a zároveň stupnice ukazuje číslici dvacet. Předtím ale může nastat řada situací, kdy Holmes bude rychlejší v řešení. Kromě dosažení nuly právě na Sherlockově stupnici, mohou hráči prohrát i přesáhnutím dvacítky na stupnici vyšetřování nebo ztrátou poslední karty důkazu z jedné hromádky.

beyond-baker-street-10

Beyond Baker Street je jedinečnou kooperativní hrou, která nabízí neuvěřitelné zážitky. To platí i přesto, že si svůj základní mechanismus vypůjčuje od klasické ohňostrojové hry Hanabi, kterou si můžeme zahrát i v češtině zásluhou firmy REXhry.

Jenže právě k hratelnosti Hanabi přidává holmesovské téma řadu novinek. A ty hru obohacují, přesně jako role jednotlivých postav, které mění základní pravidla a přidávají do hry zajímavý prvek asymetričnosti. Postav je na výběr ohromné množství, což už samo o sobě dělá z každé partie unikát.

Ovšem vykládání karet se správnými hodnotami není to jediné. Karty totiž dohromady tvoří sumu, která musí odpovídat cílovému číslu. Hráči tak musí upravovat svoje zahrané karty i podle toho, co mají ostatní. Naštěstí o kartách spoluhráčů mají vynikající přehled. Jen ty svoje nevidí, což je samozřejmě základem celého zážitku. A ten stále funguje na výbornou.

beyond-baker-street-15

Hra dá pořádně zabrat především méně zkušeným hráčům. Je tu hned několik cílů, které je třeba všechny splnit. A zatímco první případ je opravdu jednoduchý, jakmile se posunete k řešení těch dalších, dostanete pořádně zabrat. Každý nový úkol s sebou přináší nejen specifikovanou pozici Holmese na začátku partie, ale také omezení balíčku nemožného (překročení počtu znamená posun Sherlocka směrem k nule a konci snažení). Jenže pokud máte z Hanabi opravdu natrénováno, pak pro vás celkově hra nebude takovou výzvou, jak byste asi čekali.

Samozřejmě se našli i hráči, kteří nemají rádi Hanabi. Pokud tedy mezi ně patříte, pak nečekejte, že by zrovna v této krabici mělo něco váš názor změnit. Hra je veskrze podobná, ačkoliv na to nabaluje řadu zajímavých mechanismů i herní plán. Je tedy mírně složitější, co se pravidel týká, ale stále snadno pochopitelná i pro začátečníky.

Hra je trochu méně napínavá. Jedna chyba nemusí ještě nutně znamenat prohru, zatímco při budování ohňostrojů už jste se s dokonalým prožitkem diváků mohli dávno loučit. Obtížnost ale také závisí na počtu hráčů, kteří se partie účastní. S přibývajícím počtem se hra stává obtížnější. Hra ale stále zůstává rychlá a partii dokončíte v rámci nějakých třiceti minut.

beyond-baker-street-14

Naopak hráči, kteří mají Hanabi rádi (nebo s ním nemají zkušenosti) a současně si užívají kooperativní hry, by měli být sherlockovským tématem nadšení. O to víc, když hra samotná vypadá opravdu krásně a celé zpracování je na jedničku. Vlastně je tu jedna výtka, protože karty mají svoje hodnoty pouze v levém horním rohu a záleží tedy na tom, jak je hráči drží. To je trochu nepříjemné opominutí u této hry, kde sami hráči na své karty nevidí.

Beyond Baker Street je nová kooperativní karetní hra, ve které budou muset hráči především komunikovat a sdělovat si identitu svých karet. Sami na ty svoje totiž nevidí, takže musí také zapojit paměť. Hraním karet pak postupně naplňují předem stanovený součet. Čas se ale krátí a každá nápověda jej zkracuje. Beyond Baker Street je výbornou volbou pro méně zkušené hráče, kteří ocení její kooperativní možnosti nejvíce.

AutorRobin Lees, Steve Mackenzie
IlustraceMarie-Elaine Bérubé, Atha Kanaani
VydavatelZ-Man Games, Filosofia Éditions, Gém Klub Kft.
(10 voters)
KategorieDeduction, Murder/Mystery, Novel-based, Post-Napoleonic, Print & Play
MechanismyCommunication Limits, Cooperative Game, Deduction, Hand Management, Memory, Roles with Asymmetric Information, Variable Player Powers
RozšířeníBeyond Baker Street: Promo Cards
RodinaBooks: Sherlock Holmes, Cities: London (England, UK), Mechanism: Deduction – Blind Man's Bluff
Alternativní názvyBeyond Baker Street: Sherlock Holmes árnyékában, Más allá de Baker Street

Beyond Baker Street nás od výroby ohňostrojů přenese do Londýna, přímo na Baker Street a nechá nás společnými silami řešit vraždy. Hráči musí spolupracovat, dávat si nápovědy a to vše v Hanabi stylu. Z pravidlového hlediska je hra jednoduchá, ačkoliv přidává řadu nových možností k opravdu jednoduchému konceptu. Hra je stále náhodná, ale vše lze hodně dobře dedukovat. Celkově působí výrazně jednodušším dojmem, ale záleží také na počtu hráčů. Beyond Baker Street zaujme řadu hráčů, kteří hledají novou kooperativní výzvu, která ale není přehnaně obtížná.

+ variabilita díky postavám a případům
+ nastavení obtížnosti
+ nové mechanismy dělají hru zajímavější