Recenze: Bláznivá kuchyně – příliš jídla pro jednoho

4.8

Kuchyně je místo, kde vám neustále tiká čas. V hrnci se vaří polévka, kterou musíte dochucovat a přidávat další suroviny. Na pánvičce se smaží maso, které je třeba obracet. V troubě se peče buchta, která potřebuje hlídat, aby se nepřepekla, ale zároveň byla hotová. Takové práce. Takového jídla. Ale pořád máte jen dvě ruce. Kdo chce vařit pro druhé, musí se jednoduše v kuchyni umět obracet.

K vaření nás zve designérská dvojice David Turczi a Vangelis Bagiartakis, kteří vytvořili společně pod hlavičkou společnosti Pegasus Spiele hru Bláznivá kuchyně. A s vařečkou si evidentně dobře rozumí také ve společnosti Albi, která přináší tuto hru v kompletní české lokalizaci.

Základem všeho je správná práce pod tlakem. To nám chce možná naznačit i kuchařka, která vykukuje z víka a drží v ruce pánvičku. Uvnitř na hráče ale nečekají žádné rekvizity pro přípravu jídel, místo toho na všechny čeká sousta karet, ale také desky herního plánu. Aby ale všechno bylo v maximálním spěchu, je připraveno rovnou deset přesýpacích hodin.

Na začátku na hráče čeká zásadní výběr. Musí si totiž zvolit jeden z dostupných scénářů a každý se zcela liší svojí přípravou. Přesto se dá vše docela dobře shrnout do obecných kroků, které jsou víceméně společné. Na začátku je samozřejmě příprava herního prostředí. K tomu hráči využijí osmidílný herní plán a jeho otáčením vytvoří kombinaci místností i venkovních prostor, které jejich restauraci dotvoří. Jednotlivé lokace jsou plné kružnic, které slouží jako akční pozice pro přesýpací hodiny.

Na mapu pak hráči rozmístí suroviny, kořenky a připraví talíře (čisté i špinavé). Do kasy zase vloží startovní finance. Ve hře samozřejmě nesmí chybět také balíček zákazníků s úrovní podle scénáře. Samotní hráči si pak vezmou každý svoji herní desku a dostanou také přesýpací hodiny. Na závěr se už musí pouze rozhodnout, jak si věří v souboji s časem a stresem a podle toho nastavit časový limit (v nabídce je několik úrovní).

Partie probíhá v reálném čase a nejsou zde žádné tahy. Jakmile spustí hráči společný časovač a odpočet do konce dne. V jeho průběhu hráči mohou používat svoje přesýpací hodiny a s jejich pomocí aktivovat akce dostupné na plánu. Lze tak položit hodiny pouze na volné políčko a poté může hráč za odměnu ihned provést zmíněnou akci. Poté musí čekat, než se písek v jeho hodinách zcela přesype, než je může otočit a přesunout na jinou (nebo stejnou) akci.

Jako ve správné restauraci, i tady vše začíná uvedením zákazníků ke stolům. Hráč tedy odhalí novou kartu z balíčku a umístí ji k volnému stolu. Lze tak obsadit současně až dvě místa v restauraci. Poté se jakýkoliv hráč může převléct za číšníka a přijmout objednávku. Tím se za ni stane zodpovědným. Danou kartu zákazníka si vezme k sobě a přiloží ji ke své hrací desce. Podle pokrmu, který bude třeba připravit, si najde správný talíř, a položí jej do horní řady na svém plánu.

Teď už hráč ví, co je jeho úkolem uvařit. Musí si tedy s přesýpacími hodinami zaběhnout do skladu, odkud si může sebrat libovolný počet surovin, ale při tom nesmí brát žádné navíc, které nepotřebuje. Tyto získané suroviny položí na talíř. Poté může zajít do skleníku a získat odsud potřebné koření.

A jde se vařit! Některá jídla je jednodušší připravit, zatímco jiná jsou náročnější a jejich dokončení trvá. U každého pokrmu je tato skutečnost vyobrazena v ikoně hrnce v pravém horním rohu. Toto číslo udává řádek, ve kterém se považuje proces vaření za ukončený. Na pole sporáku tedy hráč umístí své přesýpací hodiny a za to může posunout talíř se surovinami o jeden řádek směrem dolů.

Talíře na konci přípravy nezamíří na stůl k zákazníkovi, ale zůstanou ležet na hráčské desce. Teprve když vyprší čas vyhrazený na scénář, hráči zkontrolují své pokrmy a mohou servírovat. Především ale v tu chvíli hledají chyby, které mohly pod časovým tlakem vzniknout. No a ke splnění scénáře musí naservírovat zadaný počet správně připravených pokrmů. Pouze v tom případě mohou jako kuchařský tým slavit vítězství.

Bláznivá kuchyně je párty zábava, která vám nedá nic zadarmo. V reálném čase prověří vaše orientační a plánovací schopnosti, ale také schopnost fungovat pod tlakem. Hráči nemají na rozhodování nijak moc času a při tom se musí ještě stihnout domlouvat o celkovém směřování a kompletaci jídel.

Hráči jsou neustále pod stresem a hře se tak daří úspěšně napodobovat frenetičnost digitálních her, které mají takový úspěch. Zábava s opravdovými komponentami je ale ještě lepší než s ovladačem v ruce. Je třeba ocenit postupný růst scénářů, které přidávají nová pravidla do již natrénovaného mixu. Díky modulárnímu hernímu plánu je vše intuitivní a příprava jednotlivých partií není nijak zdlouhavá.

Navíc i po dohrání všech osmi zadání na hráče čeká spousta dalších výzet a úkolů, které před ně pokládají pravidla na své poslední straně. Do hry pak vstoupí třeba i události, které hru ještě více ozvláštní a celkově tak dodají krásnou znovuhratelnost i již dokončeným scénářům.

Partie jsou opravdu velmi rychlé a mohou klidně trvat i pět minut. Při tom nijak nezáleží na množství hráčů, protože vše je velmi dobře vyvážené. Ale čím více účastníků a kuchtíků, tím větší to je legrace, ačkoliv úkol zůstává stejný.

Do hry kromě již zmiňovaných obecných principů přijdou ještě náročnější zákazníci, kteří chtějí třeba i předkrmy. Navíc si kuchtíci postupně v partii budou budovat své renomé, hráči budou vyplácet mzdy a mohou se setkat se zcela nevídanou stávkou přesýpacích hodin.

Jedinou výtkou tak může být snad jen fakt, že hráči nemají mezi sebou více interakcí a spolupráce, jako je třeba Overcooked. I když samotná komunikace fungovat musí, není zde žádný prostor pro opravdové společné vaření, ale každý se stará o své klienty.

V partii hráči žonglují s několika přesýpacími hodinami, snaží se být rychlí a neztrácet čas. To ale s sebou nese velké riziko chyb a přehlédnutí, na které obvykle přijdete až je jídlo hotové a zákazník se do něj s chutí pustil. Teprve potom se dokážete vcítit do role číšníků a kuchařů a při příští návštěvě restaurace se budete na jejich povolání dívat docela jinýma očima.

Zpracování je na jedničku s hvězdičkou. Přesýpacích hodin je spousta, ale pochvalu si zaslouží především suroviny a pak samozřejmě také skvěle vymyšlený herní plán. Jako bonus pak je výborně rozdělená příručka pravidel, která vás vše učí pěkně od začátku. Bláznivá kuchyně je naprosto trefný název. Jedná se o chaotickou změť, ve které létají suroviny téměř vzduchem. Pokud tedy máte rádi zběsilou zábavu, pak rozhodně s touhle hrou trefíte jackpot. Zasmějete se u ní a při tom jsou jednotlivé scénáře opravdová výzva, jak žonglujete s přesýpacími hodinami a snažíte se stihnout vše v limitu. Bláznivá kuchyně je prostě super!

+ osm variabilních scénářů
+ hra se postupně komplikuje
+ zábavný chaos