Recenze: Call to Adventure Name of the Wind – tribute to a book

call-to-adventure-name-of-the-wind-11

Kolem nás existuje spousta fantastických světů. Některým se dostane ohromné pozornosti, jiné zatím jsou známé hlavně mezi fanoušky. A takovou sérií je také Kronika Královraha, která vypráví příběh Kvotheho. Autorem je Patrick Rothfuss.

A právě jeho série měla podle samotných autorů stát u zrodu populární deskové hry Call to Adventure. A právě jako poctu spisovateli první rozšíření pojmenovali stejně, jako se jmenuje úvodní kniha cyklu – Jméno větru, tedy The Name of the Wind. Pod hrou samotnou je pak podepsané vydavatelství Brotherwise Games. Novinka patří svým datem vydání do roku 2019. A k nám se dostala zásluhou evropského distributora, Esdevium Games.

Krabička je tentokrát docela malá, ale půdorysem souhlasí se základem. Jejich společné uskladnění tedy bude hračka. Na víku vidíme opět strom dvou světů – jednoho krásného zeleného a druhého spáleného zlobou. Uvnitř na hráče čeká jedna deska pravidel pro pojmenování, ale především spousta nových karet. Konkrétně tu najdou hráči 12 karet pro první akt, dvacet pro druhý a rovnou 21 pro třetí, pak karty pro tvorbu postav a samozřejmě i nějaké ty karty hrdinů a antihrdinů. Novinkou jsou kromě desky také sady žetonů jmen.

call-to-adventure-name-of-the-wind-03

Call to Adventure je hra, která je velmi úspěšná ve vyprávění příběhu, ačkoliv se v ní odehrává vlastně jen vykládání karet. Jenže na začátku si hráči připraví svého hrdinů, který je skladbou ze tří karet – původ, motivace a osud. Hráči si vždy vybírají z náhodné sady, ale při tom mají alespoň částečně tuto část pod kontrolou. Jakmile mají všichni svoji postavu, začnou psát její život a skutky výběrem z karet. Jenže při plnění jednotlivých úkolů musí hráči házet runami, což je další unikátní mechanismus celé této hry. Ze získaných karet hráči dostanou odpovídající odměnu v podobě bodů, které nakonec i rozhodnou o vítězi.

Karty nového rozšíření jsou připravené tak, aby co nejlépe přenesly na stůl zážitek odpovídající zmiňované knižní sérii. Díky tomu je nebudete jednoduše přimíchávat do stávající hromádky. Nové karty totiž nahradí některé starší a upraví tak zážitek. Změny se týkají především karet aktů, ale také několika osudů a nepřátel. Na kartách se změní i ikonky. Nově je místo přírody hudba.

call-to-adventure-name-of-the-wind-01

Hlavním obsahem a jedinou novinkou celé krabice jsou ale pravidla pojmenování. Nejde ale o klasická jména rodin a lidí, jak si je představujeme. Tato jména totiž ukazují, že hrdina porozuměl věcem tak hluboce, že je umí zcela ovládnout. Krabice nabízí ke kontrole hned tři elementy – vítr, oheň a železo.

Pokusit o pojmenování jednoho z nich se může hráč pokusit pouze v případě, že v daném kole neuspěje ve výzvě. Působí to tedy jako jakási cena útěchy. Každé jméno lze získat jen jedenkrát. A jeho připsání není jen o zisku tří bodů, ale především umožní veškeré nadcházející zkoušky, ve kterých je tento element zastoupen mezi požadavky, rovnou splnit.

call-to-adventure-name-of-the-wind-08

Novinka je zajímavá, ale vliv na průběh hry nemá nijak zásadní. Karet s požadavky na konkrétní element není zase tolik, ale přesto získané jméno může být výhodou.

Hlavní změnou jsou ale samotné karty a tady všichni hráči ocení variabilitu. Nové obrázky nejsou zdaleka všechno, protože karty mají i jiné požadavky a efekty. Ale hlavní publikum stejně bude závislé na tom, jestli hráč četl knižní sérii Kronika královraha nebo ne. Řada karet je totiž na znalostech docela závislá.

Je dobře, že autoři si uvědomují vypravěčské schopnosti své hry. Její propojení s různými knižními sériemi je pak skvělým nápadem, protože kdy jindy budete mít šanci si vytvořit své vlastní příběhy z oblíbených světů? Upřímně tak trochu doufáme, že se na trhu objeví i sci-fi edice Call to Adventure, třeba jako Call to Space, protože i tady jsou ty možnosti velké.

call-to-adventure-name-of-the-wind-02

Váš názor na Call to Adventure: Name of the Wind bude do značné míry záviset na tom, jestli jste četli knihu Jméno větru nebo ne. Pokud ano, pak pro vás nové karty budou mít zvláštní kouzlo, které dojem z již tak vynikající hry ještě prohloubí. Pokud ne, pak pro vás může být nový box zajímavý z hlediska nových karet. Někdo si ale raději počká na další rozšíření, protože pro něj cizí svět nebude zajímavý.

AutorChris O'Neal, Johnny O'Neal
IlustraceMarta Danecka, Matt Paquette & Co.
VydavatelBrotherwise Games, La Boîte de Jeu, GaGa Games, Game Harbor
Rok vydání2019
KategorieCard Game, Dice, Expansion for Base-game, Fantasy, Novel-based
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Dice Rolling, Set Collection, Storytelling
RozšířeníCall to Adventure: Name of the Wind – Friends & Mentors Kickstarter Exclusive Card Pack, Call to Adventure: Name of the Wind – Worldbuilders Exclusive: Secret Friend & Hero of Destiny (alt card), Call to Adventure
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Game: Call to Adventure
Alternativní názvyCall to Adventure: Le Nom du Vent, Дорога приключений: Имя ветра, 险途奇踪:风之名

Call to Adventure: Name of the Wind je zajímavým pokusem rozšířit vynikající vypravovací hru o téma známého a populárního knižního světa. To je na jednu stranu velmi zajímavé a originální, ale současně také limitující z hlediska publika. Hráči se takto rozdělí na ty, které nové karty zajímají a ty, které ne. Hra kromě toho nabízí zajímavý mechanismus jmen, který vylepšuje odměnu za neúspěšný test. Call to Adventure: Name of the Wind je zajímavým rozšířením, který ale osloví pouze některé hráče.

+ téma vynikající knižní série
+ nové karty
+ mechanismus jméne je zajímavý