Recenze: Umí prase létat? PLUS – více zvířat, více vlastností

umi-prase-letat-plus-01

To, co si o sobě myslíme, určuje, čím se staneme. Malé prasátko netuší, co se od něj čeká v životě. Bude hrdina? Nebo bude jen postávat v chlívku a mazlit se s dětmi? Kdybyste mu jako mrňousovi neustále opakovali, že se z něj stane hrdina, bude moci létat a bude mít za úkol ochraňovat všechny obyvatele farmy. V takovém případě prase umí létat. Ale jinak, v našem obyčejném a nudném světě, bude jeho život souborem těch méně zajímavých událostí v chlívku.

Spousta podobných záludných otázek na hráče, rodiče i děti, čeká v deskové hře Umí prase létat?, která dorazila na našem stoly v nové velké edici PLUS. Hru vymyslela Sonja Hässler a to pro společnost Kosmos, kde poprvé vyšla. Ilustrace zpracovali Katja Witt, Felix Scheinberger a Renate Mörtl. A celému výsledku jejich společné práce neodolali ve firmě Albi, kde hru přeložili kompletně do češtiny.

Na víku vidíme zase prasátko s bílými křídly, jak brázdí oblohu. Uvnitř na hráče čeká dlouhá bodovací destička se čtyřmi barevnými řádky. Každý bude patřit jednomu hráči, který si zvolí barvu a položí svoji figurku prasátka na startovní políčko znamenající nula bodů. Kolem něj vytvoří hráči elipsu z čtvercových destiček, které popisují obrázkem vždy jednu z možných vlastností zvířátka. Těch je celkem 24. Každý z účastníků dostane tři kulaté žetony ve své barvě. Více než devadesát destiček se zvířátky je potřeba zamíchat a připravit stranou v hromádce.

umi-prase-letat-plus-08

Každé kolo je věnované jednomu ze zvířátek. Hráči otočí horní destičku a tím odhalí, o jaké stvoření se bude jednat. V tu samou chvíli začnou všichni soupeři mezi dostupnými vlastnostmi hledat ty, které ke zvířátku podle nich náleží. Kdykoliv si jednu kartičku vyberou, rychle na ni položí žeton své barvy. Při tom na každé destičce může mít disk pouze jeden hráč.

Kolo končí, jakmile už nikdo nechce nebo nemůže umístit další žeton. Nyní je třeba zkontrolovat správnost odpovědí. To udělá buď dospělý nebo je možné vyhledat pomoc na stránkách návodu, kde jsou správná řešení pro všechny dílky. Figurka prasátka postoupí kupředu za každou správnou odpověď, ale za každý omyl se zase musí vrátit o krok zpět.

Hráči si vezmou své žetony zpátky, odhalí novou destičku a hon za správnými vlastnostmi začíná nanovo. Partie pokračuje celých pět kol a po nich už zbývá pouze vyhodnotit úspěchy jednotlivých účastníků. Ten, kdo došel se svým prasátkem nejdále, se stává vítězem.

umi-prase-letat-plus-03

Umí prase létat Plus je hrou, kterou ocení hlavně děti. Pro ty je totiž určená v první řadě a pobaví je, jak poznávají svět kolem sebe. Zvířátek je opravdu hodně, a zatímco některá mají třeba jen tři správné destičky, jiné mohou mít i více než šest. Je pouze na hráčích, aby je objevili, ale při tom příliš neriskovali.

Zvířátek je uvnitř krabice opravdu dostatek. To zaručuje solidní variabilitu partií, protože hráči neustále objevují nová stvoření. Někdy je znají, jindy musí hádat podle obrázku nebo jména. Tak či tak se ale děti o všech stvořeních dozvídají nové věci. V první řadě už zásluhou samotných odpovědí. Ale později v pravidlech jsou vypsané také různé zajímavosti, které dále prohlubují naučný význam.

umi-prase-letat-plus-12

Protože je hra zamýšlená jako rodinná a dětská zábava, pravidla nabízí i jednodušší variantu, která slouží hlavně k zaučení. Podle doporučení je vhodná už od tří let, protože hráči spolu nesoupeří v rychlosti. Místo toho se v umisťování žetonů střídají.

Základem všeho je v té normální variantě rychlost. Děti musí znát destičky a jejich významy už dopředu, aby dokázaly ohodnotit, které ke zvířátku patří. Je třeba situaci vyhodnotit ve zlomku vteřiny, protože o to samé se snaží i ostatní. A pouze ten nejrychlejší shrábne odměnu na každé vlastnosti.

Partie je samozřejmě napínavější ve vyšším počtu účastníků, kdy je na plánu více živo a kartičky obsazuje více žetonů. S menším počtem mají ale zase hráči více žetonů k umístění, takže ten rozdíl není tak markantní.

umi-prase-letat-plus-13

Správné odpovědi musíte hledat v příručce pravidel, což není úplně špatný nápad. S brožury se stává pořádný macek se šedesáti stránkami. Možná bylo lepší pravidla a odpovědi rozdělit do dvou knížek, ale to je už opravdu takový nadbytečný nápad.

Umí prase létat? Plus je elegantní dětskou hrou, kterou mohou zkoušet už od nízkého věku. Nepotřebují totiž čtení, ale ve hře jde jen o obrázky a rychlost. Je jasné, že starší hráči budou mít výhodu. Ale přesto hlavním prvkem a kladem celé krabice jsou informace, které jsou cenné pro malé hráče. Umí prase létat? Plus je výtečnou výpravou do říše zvířat.

Umí prase létat? Plus je hrou, která je zaměřená hlavně na děti. Rodiče si ji sice mohou také zahrát, ale budou mít nad dětmi mírnou výhodu. Je tedy lepší, když působí jako rozhodčí a hraní nechají na dětech. Ty se mohou do hry ponořit už od útlého věku a do plné varianty teprve dorůst. Díky tomu všemu nabízí Umí prase létat? Plus super zábavu pro každého malého hráče.

+ naučná síla
+ hráči bojují všichni současně
+ tipování na vlastnosti zvířat je napínavé