Recenze: Castle Panic: The Wizard’s Tower – kouzelníci brání hrad

Castle Panic: Wizard's Tower - balení

Lidské síly už na hordy trollů a goblinů nestačí. S druhým svítáním bitvy o hrad Raqht totiž dorazily obléhající armádě nové posily. Z kopce se tak už neřítí jen ozbrojení trolí náčelníci, ale po jejich boku bojují také draci, nekromanceři nebo dokonce chiméry. Když slunce vyšlo a obránci uviděli novou armádu, zdála se jim na chvilku bitva předem prohraná.

Naštěstí s prvními paprsky slunce přijel také jeden obří orel. Vyhnul se hbitě všem šípům a drak ani nestihl vzlétnout, když přistával za hradbami na nádvoří. Z jeho zad seskočilo několik postav v kápích. Nikdo z obyvatel hradu neměli pochyb v tom, o koho se jedná – mágové od králova bratra vyslyšeli jejich prosbu a dorazili na pomoc. Nové kolo bitvy tak může začít.

Caste Panic (recenze) je hra, ve které se hráči snaží ubránit svůj kruhový hrad před nájezdy monster. A tahle hra od vydavatelství Fireside Games se dočkala v roce 2011 rozšíření. Jeho autorem, stejně jako autorem celé deskové hry, je Justin De Witt. O ilustrace se pak postaral sám autor, s vývojem hry mu ale pomohla Anne-Marie de Witt. V České republice můžete rozšíření zakoupit v síti specializovaných deskoherních obchodů.

Castle Panic: Wizard's Tower - připravená hra

V recenzi původního Castle Panicu se dočtete, že se nám hra opravdu líbila a že se řadí mezi rodinné hry. Její základ je kooperativní snažení v odražení nájezdu nepřátel. Teprve v druhé řadě můžete soupeřit mezi sebou o hráče, kterému se podaří porazit nejvíce nájezdnických příšer.

A teď, v poloviční podlouhlé krabici, na vás čeká přídavek. Nemusíte se bát, že byste byli zklamaní jejím obsahem. Uvnitř čeká všechno, co byste si mohli přát – nové karty hradu (deset) a nové příšery. K nim přičtěte ještě nový kouzelnický balíček (22 karet), žetony ohně a několik dalších, o kterých si povíme až za chvilku. Ke všemu samozřejmě nerozlučně patří také příručka pravidel, která vám všechno vysvětlí a připraví vás na novou fázi obrany hradu.

Především množství nových příšer vás zaskočí – dohromady totiž najdete nových 49 žetonů! To znamená, že ze základní hry uvidíte jen několik orků a trollů. Potěší i nový pytlík na losování příšer a referenční karty, kde budete mít všechna nová a dodatková pravidla na jednom místě. Všechno završuje jedna nová věž, ve které budou sídlit kouzelníci.

Castle Panic: Wizard's Tower - rozehraná hra

V čem se tedy liší samotná příprava hry? Nejzásadnější změna je v příšerách, které se na vaše zdi budou hrnout. Z původního balíčku totiž odstraníte některé akční žetony (valící se kameny, nebo pohyb příšer doleva a doprava), šest goblinů, šest orků a pět trollů. Ty nahradíte novými devatenácti různými příšerami.

Do hromádky nepřátel přimícháte také náhodné tři ze šesti mega bosů. To jsou opravdu silné příšery, které mají čtyři až pět životů. Abyste je nemohli po hmatu rozeznat, jsou nahrazeny v balíčku takzvanými harbinger žetony, které nahradíte skutečným žetonem až po jejich vylosování.

Všech šest výsečí kolem hradu obsadíte jednou náhodně vylosovanou příšerou. Nesmí to být ale boss. Když postavíte ve středu plánu hrad, s jeho zdmi a věžičkami, jednu z věží nahradíte novou budovou – sídlem mágů. K této budově patří také balíček karet, ze kterého si hráči budou moci dobírat opravdu silné karty. Nezapomeňte také přimíchat nových deset karet hradu do stávajícího balíčku. Poskytnou vám nové vychytanější schopnosti, jak se vypořádat s blížícím se nájezdem. Osmnáct fialových impů a žetony ohně zatím odložíte na hromádku na stůl. Jejich chvíle přijde až později přímo ve hře.

Castle Panic: Wizard's Tower - rozehraná hra

Nyní je třeba říct, že nejen mega bossové, ale i obyčejná nová monstra mají speciální schopnosti, které vám budou ztěžovat život. Nejvíce záludné jsou létající a ohnivé potvory, na které se vztahuje řada dodatečných pravidel. Létající příšery nemohou zasáhnout pozemní jednotky rytířů ani šermířů. Zato lučištníci na ně dokáží střílet ve všech třech dostupných výsečích jejich barvy.

Mnohem horší pak jsou ohnivé příšery, které přináší plameny do celé hry. K nim se přidávají také zapálené valící se kameny, od kterých také vaše hradby mohou chytnout. Stejně tak vám uškodí také ohnivý dech draka a chiméry, což jsou v obou případech mega bossové.

A oheň není nic příjemného. K jeho sledování slouží žetony ohně, které najdete v krabici. Za každý zásah ohněm získá jeden plamen a při třetím zásahu je zničená a zcela srovnaná se zemí. Krom toho je tu ještě jeden zádrhel – hořící budova (zeď) nezraní příšeru, pokud na ni zaútočí a ta se může v klidu přes hradby probít, aniž by utržila jakoukoliv ránu.

Castle Panic: Wizard's Tower - karty

Proto je důležité pravidelně zdi hasit. K tomu můžete využít karty cihel a malty – za každou tuto odhozenou kartu uhasíte jeden požár. Žetony ohně jsou řešeny velice šikovně a připevňujete je přímo na zeď. Díky tomu máte neustále přehled, kde řádí tento nenasytný živel.

Hořet mohou začít ale i příšery v případě, že na ně vyšlete ohnivý projektil zpoza hradeb. To vám umožní karty kouzelníků a můžete je hrát ve svém tahu stejně jako obyčejné karty. A jejich síla je opravdu velká. Kouzelnické karty získáte ve svém tahu, pokud zahodíte jednu z karet z ruky. V takovém případě si můžete místo dobrání z obyčejné hromádky bojovníků dobrat jednu magickou z věže.

Většinou karty umožňují zasáhnout nějakou příšeru v konkrétním místě a ubrat jí nějaký život nebo vám pomohou opevnit hradby. Všechny bez rozdílu jsou velice užitečné a budete je potřebovat, zvlášť pak ve chvíli, kdy se na vás bude valit horda nových nepřátel.

Castle Panic: Wizard's Tower - rozehraná hra

Ti totiž kromě klasického doběhnutí k hradbám a probíjení dovnitř mohou být imunní vůči některým způsobům boje. Například kentaurovi nemohou ublížit šípy, ale rytíř jej vyřídí jednou ránou. Najdete zde ale i trolly se šplhacím náčiním.

Skvělý je také Doppelganger, což je příšera, která na vás nikdy nezaútočí. Místo toho zůstává v lese a vezme na sebe podobu prvního monstra, které se vám podaří zabít. Musíte si tedy v tu chvíli dávat dobrý pozor, abyste nezabili někoho příliš silného, třeba bosse.

Kromě obyčejných nepřátel se na vás mohou hrnout také skupiny impů. Jejich počet, který v jednu chvíli zaútočí, je určován hodem kostkou nebo podle počtu vašich věží. Tito impové nejsou losovaní ze sáčku, ale místo toho je vezmete přímo z hromádky vedle plánu. Sice jsou slabí a mají jen jeden život, ale je jich hodně a mohou vám svým počtem nepříjemně zavařit. Navíc za ně nedostáváte žádné body a po jejich poražení je vracíte zpět na hromádku, odkud se mohou znovu narodit.

Castle Panic: Wizard's Tower - žetony

Jádrem a srdcem všeho ale je samozřejmě šestice mega bossů, kteří vám zatopí mnohem více, než jejich obyčejní spolubojovníci. Každá z nich má nějaké speciální schopnosti. Třeba Hydra vám přidá za každý utržený zásah dva impy do řad nájezdníků. Dokud je ve hře Bazilišek, hráči si nesmí měnit karty v druhé fázi svého tahu. Ale nejvíce škody většinou napáchá Drak, který se pohybuje nejen dopředu – jeho pohyb je stanoven hodem kostkou. A často také plive oheň, který ničí a zapaluje části vašeho hradu.

Castle Panic: Wizard’s Tower je naprosto vynikající rozšíření, které dodává už tak pěkné rodinné hře další dech. Podařilo se jí odstranit ty nejzásadnější problémy a námitky, které jste ke Castle Panicu mohli mít. V první řadě je to určitá monotónnost hry. Nyní s velkou variabilitou příšer nikdy nevíte, co na vás vykoukne v příštím tahu.

Zdálo by se, že díky tomu bude hra také složitější, ale to není vůbec pravda. Máte k dispozici silná kouzla a také nové karty v balíčku, které vám pomohou se s nájezdy vypořádat. Podle statistik se zdá, že s rozšířením se naopak počet vítězství hráčů nad hrou zvýšil. Ale protože ve hře máte pouze tři z šesti bossů, není nic jednoduššího, než si hru zesložitit přidáním jednoho navíc.

Castle Panic: Wizard's Tower - rozehraná hra

Skvělým přídavkem je oheň. Samozřejmě jeho vliv se bude lišit partii od partie, protože závisí hned na několika podmínkách, jestli s jeho hašením budete mít problém. O to více variabilní ale bránění obléhaného hradu je – nevíte s jakými potížemi se budete v této konkrétní hře potýkat.

Spousta situací je zde řešena mnohem lépe a hráči mají díky novým kartám více šancí, jak se vypořádat s monstry, aniž by potřebovali přímo konkrétní kartu s přímo danou souřadnicí. Na druhou stranu se ve hře stvoření, která jsou zcela imunní vůči některým druhům útoků.

Dokonce i grafika je barevnější a odminule působí ještě více fantastickým dojmem. A to je dobře, protože vzhled výrazně dotváří celkový dojem ze hry.
Díky přidání spousty doplňkových pravidel samozřejmě je hra také složitější a hůře přístupná pro děti. Alespoň v začátcích doporučujeme určitě hrát pouze základ bez rozšíření a postupně přidávat nová pravidla a nabalovat nové principy. Hra sice není nijak složitá, ale pamatovat si, která příšera má jaké speciální dovedosti, vám chvilku zabere. Děti ale systém velice rychle pochytí a budou si užívat společné bránění jako nikdy předtím.

Castle Panic: Wizard's Tower - karty

Castle Panic: Wizard’s Tower je rozšířením, které násobí zážitek z původní hry několikanásobně. Především variabilita nepřátel, ale i kouzla, oheň a schopnosti příšer obohatí zážitek ze hry a způsobí to, že žádná z partií nebude stejná. A především vás přinutí chtít stále znovu a znovu bránit hrad.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJustin De Witt
IlustraceYoann Boissonnet, Davi Cao, Anthony Cournoyer, Justin De Witt, Chad Hoverter, Eric Kemphfer, Grigory Krasnoperov, Tad Lambert, Anne Woods, James Zuniga
VydavatelFireside Games, Hobby World
Rok vydání2011
Počet hráčů1 - 6
Herní doba90
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(9 voters)
KategorieExpansion for Base-game, Fantasy, Fighting, Medieval, Mythology
MechanismyCampaign / Battle Card Driven, Cooperative Game, Dice Rolling, Hand Management
RozšířeníCastle Panic: Any Color Hero Promo, Castle Panic: Crossbow promo, Castle Panic: Feather Promo, Castle Panic
RodinaCreatures: Monsters, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Castle Panic (Fireside Games), Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyCastle Panic: Deluxe Edition – The Wizard's Tower

Více o hře.

Recenze: Castle Panic: The Wizard’s Tower – kouzelníci brání hrad
Castle Panic: Wizard's Tower se řadí k nejlepším rozšířením, které jsou k na trhu k dispozici. Přidává toho tolik, že fanoušci původní hry budou nadšení. A pokud vám připadal dosud Castle Panic herně příliš jednoduchý, pak právě s rozšířením dostává zcela odlišný náboj. Hromady nových příšer, oheň na hradbách a kouzla létající všude kolem. No jen si to představte! Takhle má vypadat naprosto věrná bitva o hrad, která bude ještě dlouho figurovat v písních bardů!
Klady:

+ oheň
+ hromada nových monster
+ bosové
+ kouzla
+ méně náhody
+ napínavější souboje
+ variabilita
Zápory:

- náhoda vás stále může převést
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: CV – přidejte svůj životopis do řady