Recenze: Creature College – studium hrůzy

creature-college-01

I příšerky byly někdy malé. Ale jejich rodiče obyčejně nejsou žádnými zastánci vzdělání. Nezasednou tedy do lavic, ale místo toho budou bojovat. Tedy pokud se nechají chytit. Budou hlavními hrdiny v boji o velký školní pohár.

Společně se všemi hráči nastoupíme znovu do školy, na vyhlášenou Aldebaranovu univerzitu díky deskové hře Creature College. Jejím autorem je Orhan Ertughrul, který hru vytvořil pod záštitou společnosti Happy Otter Games ve Velké Británii. Hra vznikla v roce 2015 vyobrazená ilustracemi, jejichž autorem je Mike Legan.

Novinka se nachází v poměrně velké krabici, která zaujme nejen rozměry, ale také napůl kreslenou, napůl počítačovou grafikou. Na víku vidíme příšerky vybíhající ze vstupních dveří, ale my se vydáme opačným směrem a najdeme pravidla. Hned pod nimi je jeden plán pořadí a pak šest desek pro jednotlivé hráče. Na nich najdeme pět stupnic jednotlivých elementů (kromě klasických je tu element mýtů) a pozice pro karty.

creature-college-05

V nabídce dna krabice najdou hráči při pečlivém zkoumání  hromadu karet různých typů – jsou tu mise, výzkumné karty i karty vítězných bodů. To ovšem pořád mluvíme o kartičkách mrňavých a čtvercových. Mnohem větší rozměry mají bojové karty, kterých je 48, a s nimi hromádku sdílí klasické herní karty představující příšerky (54). Je tu připravena také řada různých žetonků, malých i velkých a také 150 zelených krystalků vítězných bojů. Zbývá už zmínit jen bodovací bloček a dvě kostky.

Na začátku partie každý z hráčů dostane desku jedné barvy a k ní výbavu žetonů. Do středu stolu položí desku pořadí a na ni náhodně (nebo podle délky uší, jak navrhují pravidla) rozmístí jeden žeton, aby naznačili, jak do hry kdo nastoupí. Každý z účastníků dostane také tři karty misí, z nichž si jednu vybere. Podle počtu hráčů je třeba také připravit balíček příšerek (odstraněním karet v nižších počtech) a rozdělí je do tří hromádek. Každá z nich musí obsahovat jeden portrét Kevina Gigačuníka a rozdělí balíčky na tři pozice na plánu. Ostatní balíčky jsou zamíchány a položeny stranou.

V prvním kole, stejně jako ve všech následujících, hráči vytvoří nabídku karet příšerek z karet odpovídajícího období (podzim, zima nebo jaro).  Na začátku každého kola si pak budou chtít hráči prostřednictvím dramatické aukce naverbovat nějakou příšerku do svých řad. Za tímto účelem mohou používat očíslované žetony. Ve správném pořadí žetony přikládají, ale mohou vyšší hodnotou vytlačit soupeře, který okamžitě musí svůj žeton přesunout k jiné obludě.

creature-college-03

Teprve, když všichni mají svoji kartu (ať už jsou s ní spokojení nebo ne), je aukce u konce. Hráči si vezmou příšerku, otočí sázkový žeton (nelze jej znovu použít) a upraví zdroje elementů podle získané karty. Na závěr této fáze hodí dvojicí kostek a podle toho si mohou vzít bojové karty nebo karty výzkumu (ty vylepší zisky za vyhrané boje nebo sníží ztráty).

Nyní je čas, aby nastala pořádná mela! Příšerky si to totiž rozdají v ringu. Hráči mohou bojovat vždy se svými dvěma přímými sousedy. Vyberou si karty stvoření v jednom živlu, případně zahrají nějaké bojové karty k podpoře a porovnají síly v tomto elementu. Vítěz dostane zelené kamínky vítězství, zatímco poražený si musí vzít dva červené žetony prohry.

Potom už hráči budou pokračovat dalším odhalením příšer a novou aukcí. Karty vylepšení hráčům přidávají v průběhu partie také možnost získávat body v jednotlivých živlech. Body ale přináší také splněná tajná mise a získané žetony z vyhraných bojů. Naopak červené svoji hodnotu odečtou. To dohromady vytvoří sumu, po jejímž porovnání se hráči dozví vítěze.

creature-college-07

Creature College je hra, jejímž středem je výchozí aukce. Ta funguje totiž tím spolehlivým zábavným způsobem, jaký nám poprvé představila hra Cyclades. Hráči se budou navzájem přehazovat, vytlačovat a díky tomu není vůbec jednoduché získat příšerku, kterou jste chtěli. Každý žeton s číslem lze použít pouze jedenkrát za hru, takže je třeba velmi dobře plánovat.

Jinak se ale jedná o takový bodový salát, kde lze získávat odměny za různé věci, které spolu vlastně příliš ani nesouvisí. Na jednu stranu to tedy hráčům přináší dobrý pocit, že jim neustále přibývají bodíky, ale současně to je trochu kontraproduktivní. Hráči totiž mají pocit, že jim body padají do klína. S tím se ale naštěstí pojí také větší výběr taktik, které hráče přivedou k výraznějšímu zisku.

Na začátku partie má každý z účastníků jeden svůj tajný úkol. Ten ale není vždy reálné splnit, což hráče může trochu rozladit. Na druhé straně pokud se jim to podaří, získají solidní bodový polštář, který může partii rozhodnout. Až do konce tedy není možné zjistit, kdo si jak stojí v celkovém pořadí.

creature-college-14

Nabídka příšer pro každé kolo je náhodná. Aukce je tak nějak o štěstí. A boj se odehrává odkrýváním karet z ruky. To všechno přispívá k dojmu náhodnosti, kterého se nezbavíte. A právě to má zásadní vliv na dojem z celé partie, který záleží asi nejvíc na vašem vyznání. Dělá to všechno velmi dobře, takže pokud rádi bojujete v aukcích a odhalováním karet, pak je tahle hra pro vás dobrou volbou.

Největší porce zábavy plyne ze soubojů mezi příšerami. Hráči z toho získávají kameny a tak nějak mírně připomínají Vládce Tokia. Hra je ale přece jen o kapku méně náhodná a také méně dynamická. V porovnání tedy úplně neuspěje, ale zábavností zmíněné bojové sekce je srovnatelná.

Časových 45 minut uvedených na krabici je reálných. Ve dvou hráčích to je ještě rychlejší, ale všechno to pořád působí tak nějak komplikovaným dojmem. Pro dva nabízí hra úpravu pravidel, která ji dělá zajímavější. A současně není přehnaně dlouhá ani ve vyšším počtu hráčů.

creature-college-19

Z textu je tak trochu možné vyčíst, že nemáme ze hry vyloženě pozitivní pocity, spíš takové rozpačité. Je z ní cítit zábava, ale tak nějak máme pocit, že mohla být ještě lepší. Creature College je fajn řežbou bez nějakých větších taktik. Všechno je to hodně náhodné, což ale odpovídá náročnosti celé hry i jejích pravidel. Creature College tak je fajn zábavou, jen vás asi úplně nenadchne.

AutorOrhan Ertughrul
IlustraceMike Legan, Guillermo H. Nuñez
VydavatelHappy Otter Games
KategorieFantasy, Humor
MechanismyAuction/Bidding
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia

Creature College je zábavnou hrou, pokud vám padne do not. Je velmi náhodná, zaměřená na boj a při tom trochu komplikovanější než podobné hry. Nabídka možností, jak získat body je poměrně široká a celkový dojem je docela vyvážený ve všech počtech. Jen ta délka je trochu vyšší, ale nabírání příšerek a jejich boj nabízí dobrou legraci. Creature College je hrou, která pokud vám sedne, pak vás určitě pobaví a nebudete litovat jejího pořízení. Je ale poměrně velká šance, že vám hra prostě nesedne vzhledem k tomu, o jaký mix se jedná.

+ solidní roztomilá grafika
+ hra zaměřená na boj
+ tak akorát dlouhé partie