Recenze: Desítka Harry Potter – deset faktů o Bradavicích

Prý je to kouzelník, který neumí do deseti počítat. Zprávy denního věštce mluví o takovém mágovi, který se objevil v Kvikálkově a jen podivně blábolí něco o kryse a lítosti. Ale ne, to nemůžete mít na mysli největšího čaroděje všech dob. Harry Potter to dokázal, když na nádvoří Bradavic porazil obávaného lorda Voldemorta. Senzacechtivé noviny se šance chytili, ale všichni, kdo události posledních dnů dobře znají, vědí, že to je Červíček. Není totiž nikde vítaný.

Do kulatého světa, který se točí celý kolem čaroděje s bleskem na čele, nás zve nová verze zábavné vědomostní krabičky Desítka s podtitulem Harry Potter. Dostala do vínku licenci Wizarding World od Warner Bros, ale jinak se jedná o herní princip patentovaný firmou Martinex. A i tuhle krabičku, jako ostatní Desítky, nám přináší společnost MindOK v češtině v legendárním a precizním překladu této knižní série. Na něj dohlédla Kačka Nováková.

Nová Desítka dorazí v krabici s odklápěcím víkem, pokrytá bílou barvou a potištěná výstřižky z novin. Po otevření je nám navíc naservírovaný stylový bradavický kvízový box, který ale naštěstí není podobně nebezpečný, jako Obludné obludárium. Je uložený v kartonovém insertu, na který musíte zatlačit na obou stranách, aby na vás jako zázrakem vyplul box. No, jestli tohle není ukázka Wingardium Leviosa v reálném světě, tak už nic.

Po obvodu zmiňované hnědé krabičky se nachází osm počítadel na ozubených kolečkách. Každé dvě tvoří společně dvouciferné číslo. A právě k takovému páru si sednou jednotliví hráči a tím si vyberou místo u stolu i v partii, případně se rozdělí na týmy (pokud by jich bylo více než čtyři pozice). Uvnitř boxu jsou už připravené listy se zadáním. Těchto karet je padesát, jsou oboustranné a ve středu každé z nich je kroužek se zadáním. Odpovědi, které jsou spojené paprsky kolem, ale informace o jejich správnosti jsou překryté černými žetony odpovědí. I ty začínají na svých pozicích.

Na tahu se hráči střídají. První z nich vždy přečte otázku uprostřed, a pak už si vybere jednu z možných odpovědí, o které je přesvědčený, že je správná. Poté může odstranit černý žeton a podívat se na to, jestli měl pravdu, případně se dočíst správné řešení. Další hráči v pořadí už otázku nečtou, a navíc se mohou také rozhodnout, že nechtějí odpovídat. Hledání správných odpovědí se ale točí kolem stolu až do momentu, kdy to vzdají všichni.

Pokud by hráč příliš riskoval a zvolil jako správnou odpověď některou z těch, které jsou chybné, ztratí nejen kolo, ale také všechny žetony, které při odpovídání na aktuální téma získal.

Jednotlivé otázky jsou velmi kreativní a odlišné a ty, ve kterých se hledají ty opravdu správné a jediné vhodné odpovědi jsou tu v menšině. Místo jasné šance padesát na padesát budou jindy zase muset odpovídat správné číslice, řadit prvky z knih podle zadání nebo dokonce odpovídat na otevřené otázky, kde může být správně nějaký text.

Jakmile se hráči nějak poperou s aktuální kartou a jejím zadáním, pokračují dalším kolem. Nejdříve si zapíšou všichni body a vrátí žetony na jejich místa. Nové zadání odhalí tak, že z šuplíku, ve kterém se ukrývají všechny čtvercová zadání, vytáhnou tu horní a tím objeví novou. Partie pokračuje odpovídáním kolo za kolem až do chvíle, kdy jeden z účastníků nastřádá dvacet nebo více bodů.

Desítka se ani pod silou čarovné hůlky nerozklepala a nabízí svoji prověřenou a skvělou zábavu. Tentokrát jsou ale cílem fanoušci, kteří jsou stále ve všech věkových kategoriích zastoupeni ve velkých počtech. Všechny je spojuje láska k sérii Harry Potter a stejně tak je spojí u jednoho stolu také nový box.

Je tu spousta zajímavých otázek různých podob, které hráče pořádně prověří. Nebojí se jít do hloubky a ptát se na otázky, které potěší každého milovníka knih i filmů. Je v nich schovaná spousta vzpomínek na děj a spousta zábavy.

Hra je chytře navržená a dokáže spojit ty, kteří mají o sérii jen základní znalosti s těmi, kteří jsou odborníci. A není ani tak na první pohled jasný vítěz. To proto, že méně znalí si rozeberou ty jednodušší a ty složitější nechají zkušeným hráčům. Tak se chytře rozdělí body a ani ti horší nemají pocit, že by výrazně pokulhávali nebo že by o něco přicházeli.

Partie má navíc úžasnou dynamiku. Odpovědi a tipy jdou jedna za druhou v rychlém sledu, protože otázka je stejná. Díky tomu nemají hráči moc na co čekat, každý má obvykle už dopředu vyhlédnutou svoji volbu, i když by v podstatě měl box ležet pouze před aktivním hráčem nebo dokonce v jeho rukou.

Špičkové je zpracování, které nejenže zůstává kvalitou na úrovni předchozích boxů, ale přidává k tomu licenci všude tam, kde by vás mohla nějak pobavit. Samotný překlad je na vysoké úrovni. Šuplík pro karty zadání funguje parádně a je prověřený. Desítka Harry Potter je vrchovatou zásobárnou zábavy, vědomostí a záludných otázek ze světa Bradavic. Rozdává i bere, ale především je skvělou zábavou. Pokud hledáte dárek pro nějakého potterofila, nemůžete udělat s touto hrou chybu. S tisícovkou otázek a stovkou témat je navíc zaručena znovuhratelnost. Desítka Harry Potter je zákusek ze světa vědomostních her.

Desítka Harry Potter je dalším dílem prakticky bezchybné edice otázek, od kterých vedou paprsky s možnými odpověďmi. Záludné a různé zadání ani tentokrát nezklamaly a nabízí přesně to, co by mohl každý milovník světa mudlů a čarodějů chtít.Desítka Harry Potter by neměla chybět v žádném nákupním košíku v Příčné ulici.
+ krásné tematické zpracování
+ výborné otázky
+ zábavné