Recenze: Escape Tales Low Memory – nastavení Černého zrcadla

escape-tales-low-memory-01

Jako by ten dům měl vlastní vědomí. Občas mi to tak připadá, ačkoliv muž mi neustále opakuje, že to je jen software. Dostatečný výpočetní výkon a uklidňující ženský hlas dělají ale z tohoto společníka připomínku všech těch katastrofických sci-fi filmů. Jako bych se teď ocitla na prahu jednoho z takových příběhů.

Jak už jsme mohli zjistit v naší dřívější recenzi, Escape Tales je nová série únikových her, které na sebe berou daleko hlubší příběhové zaměření. V češtině dostala jméno Únikové příběhy a řada hráčů zásluhou společnosti REXhry mohla vyzkoušet první příběh s podtitulem Procitnutí. V roce 2019 vyšlo v produkci firmy Board&Dice nové pokračování s podtitulem Low Memory. Jeho autory jsou Bartosz Idzikowski a Jakub Caban. Zatím jde pouze o anglickou verzi, kterou po Evropě rozváží Esdevium Games.

I středně velká krabice jasně ukazuje na digitální zaměření této novinky, s obrazem ženské tváře poznamenaným rušením. Uvnitř na hráče čekají balíčky karet s tajemným obsahem, který by se nikdo neměl snažit zkoumat. Pouze stačí rozdělit hromádky podle zadní strany na velký balík herních karet, pak karty stresu (sadu pro zvolený scénář) a samozřejmě také velké karty lokace. Ty budou hráči už od začátku potřebovat, když je rozloží na desku herního plánu. Poblíž připraví i zásobu žetonů a knihu příběhů. Pro hru bude tým potřebovat také digitální zařízení, které umožní kontrolu správnosti řešení hádanek.

escape-tales-low-memory-06

V rámci svého snažení budou hráči prozkoumávat své okolí na odhalených kartách lokací a označovat je žetony akcí. Těch mají k dispozici omezené množství a nikdy jich není dostatek. To proto, že hráči by se měli snažit se dobře rozhodovat a volit body zájmu, které jsou pro ně nejdůležitější. Není třeba najít vše, pokud se vám podaří odhalit a rozluštit všechny dostupné hádanky.

Pokud by tým už využil všechny své žetony akce, ale stále nedokázal vyřešit úkol, který před ním stojí, může objevovat své okolí dál. Každá taková akce ale stojí hráče jednu kartu stresu a těch je omezený počet. Nejde o to, že by po odhalení té poslední hráči prohráli. V této hře prohrát nelze, pouze vývoj ovlivní závěr celého příběhu.

K postupu vpřed členové týmu neustále čtou odstavce textu, na které odkazují jednotlivá místa na mapě, ale třeba i další karty nebo události. Kromě karet s hádankami získávají hráči také předměty, které mohou používat později nebo různé trvalé efekty.

escape-tales-low-memory-03

Dřív nebo později se hráči odhodlají a zkusí hádanku vyřešit. K tomu musí spustit aplikaci, ve které budou zadávat řešení. Správné vyřešení znamená, že se posune kupředu příběh, zpřístupní se nové odstavce a třeba tým získá i nové předměty. Pokud na rébus tým nestačí, může si na stejném místě zobrazit také různé úrovně nápovědy. Tým se postupně propracuje celým příběhem a dozví se, jak vlastně všechno dopadlo. V jejich verzi příběhu.

Hráči postupně společnými silami projdou trojicí příběhů, které celou myšlenku boxu propojí a uzavřou. Mají pevně dané pořadí. Zajímavou novinkou, která s trojicí souvisí, jsou karty příběhu, které si hráči mohou ponechat při postupu.

Trojice příběhů v Low Memory stojí sice separátně, ale dohromady poskytují jeden obrázek. Příběh a samotný způsob psaní je lepší než v Procitnutí, ale především zaujme vývojem a více možnostmi, kterými se může celý závěr ubírat. Dobrou zprávou je pak také zařazení tutoriálu, který hned na začátku účastníkům hravým způsobem předvede kompletní průběh. Jedná se rozhodně o náš nejoblíbenější způsob, jak se hru učit.

escape-tales-low-memory-08

Oproti původní hře nejsou vůbec v boxu karty opuštění místnosti. Naopak tyto situace jsou pevně dané a hráči si nemohou sami zvolit, kdy v lokaci skončí jejich snažení. To opět trochu mění celkový zážitek a upřímně musíme říct, že k lepšímu.

Využití akčních žetonů je místem, kde se hráči neshodnou. Málokdy máte dostatek informací, abyste volili místa opravdu logicky a s nějakým zdůvodněním. Místo toho většinou tipujete a doufáte, že budete mít štěstí. Protože ale tým je penalizován za pomalý postup vpřed, je to občas dost k vzteku. Tentokrát je to ještě markantnější než v prvním boxu.

Díky složitějším hádankám funguje Low Memory solidně i ve vyšších počtech. Hráči se totiž necítí odříznutí, ale mohou někdy pracovat na části úkolu. To je pozitivní změna oproti některým jiným únikovkám, kde se ve vyšších počtech ne všichni cítí dostatečně zapojení. Je ale jasné, že i tady jsou dva hráči prakticky ideální počet. Navíc: Tři příběhy, tři hry a dohromady nějakých sedm (v našem případě) hodin času je pěkné skóre.

escape-tales-low-memory-05

Bohužel kde jsou zlepšení v herních procesech, zklame nakonec to nejdůležitější – příběh. Většina hádanek sice není nijak extrémně originální nebo nápaditá, ale pořád jsou dostatečně zábavné. Řešení některých ale trvá až příliš dlouho a celá hra ztrácí tempo. Nápovědy nemají zrovna správně vyváženou sílu. Někdy pomohou až moc, jindy zase prakticky vůbec. Ale to všechno se zdá být zbytečné, když vám na vaší postavě nezáleží.

Escape Tales: Low Memory je hrou překvapivě delší a plnou docela těžkých úkolů. Pokud vás bavil původní box, je solidní šance, že se nebudete nudit ani tady. A přesto je příběh trochu horší a především není propojený. Každý scénář stojí samostatně. Přesto největším problémem je absence jakýchkoliv vizuálních vodítek na lokacích, takže můžete pouze tipovat, co je pro vás nejlepší. Escape Tales: Low Memory je o kapku horší než první díl.

AutorJakub Caban, Bartosz Idzikowski
IlustraceJakub Fajtanowski, Magdalena Klepacz
VydavatelBoard&Dice, Delight, Fractal Juegos, KOSMOS, Lockme, Ludofy Creative, MS Edizioni, Pixie Games, Portal Games, TCG Factory, White Goblin Games
Rok vydání2019
Herní doba540
Minimální věk16 and up
(6 voters)
KategorieCard Game, Deduction, Puzzle, Science Fiction
MechanismyCooperative Game
RodinaCategory: Escape Room Games, Components: Digital Hybrid – App/Website Required, Digital Implementations: Tabletopia, Misc: Limited Replayability, Misc: LongPack Games, Series: Escape Tales (Board&Dice)
Alternativní názvyEscape Tales: Sin Memoria, 이스케이프 테일즈: 로우 메모리

Escape Tales: Low Memory působí trochu natahovaně. Nejen kvůli řešení některých úkolů, které trvá, ale i celkově řídkému příběhu, na kterém vám vlastně ani tolik nezáleží. Spíš si užijete poměrně těžké hádanky, se kterými budete potřebovat pomoct. Ale narazíte na nevyrovnané úrovně nápověd. Escape Tales: Low Memory je zajímavým dobrodružstvím z budoucnosti, které hráče původního boxu mírně zklame, protože mohlo být ještě lepší.

+ délka
+ těžké hádanky
+ hromada úkolů k řešení