Recenze: Felix – Kočka v pytli

Kočky a myši jsou odjakživa kamarádi. Nevěříte? Naši reportéři nakouknuli do jedné myší díry a zjistili pozadí za tímto ukrývaným tajemstvím. Kočky a myši si totiž vůbec nejdou po krku, ale je mezi nimi tichá dohoda, podle které to má na oko tak vypadat. Všechny ty kočkami ulovené myši jsou ve skutečnosti zběhové z války koček a psů, která všude probíhá. A myši jsou na straně těch mňoukajících a vrnících stvoření.

Možná se ptáte, proč zrovna kočky a myši spolupracují. Tahle historie se podle starého myšáka Joea datuje až do dob, kdy se Kryštof Kolumbus plavil do Ameriky. Tam narazil se svojí kočkou Klárou na klan pramyší, které měly velmi vyspělou technologii. Ale protože Klára měla k dispozici evropskou chytrost a mazanost, podařilo se jí přimět americké kočky ke spojenectví. Jako protihodnotu nabídla pramyším slavný nizozemský sýr. Od té doby si evropské kočky žijí v luxusu technických vymožeností, ale jen když se lidské oči nekoukají. Jinak jsou to pořád ty milé a vrnící kuličky.

Jednu takovou kočku jménem Felix má doma možná i modrovlasý Friedemann Friese. Protože jak jinak by se dostal k tématu hry Felix, kočka v pytli? Ve hře jsou hlavním tématem kočky, ačkoliv se zde setkáte i s myšími pomocníky a vždy nabroušenými psími strážci.

Krabička má malé rozměry ve stylu her od firmy Gamewright (Spící královny, Zeus na útěku), ale přitom je Felix od německé firmy 2F-Spiele. Právě pod jejími křídly vydává Friedemann Friese všechny svoje velké hitovky. Podobně jako Vláďa Chvátil s hrou Bezva finta si i slavný autor Vysokého napětí a Továrníka vybral jako další hru oddechovku. U nás hru v kompletní české lokalizaci distribuuje firma ADC Blackfire.

Od prvního dotyku zjistíte, že obsah štěrchá. Co to je? No přece myšky. Respektive žetony, které mají myšky představovat. A když odklopíte víko, tak objevíte mnohem víc. Pod brožurkami s českými a slovenskými pravidly najdete ukrytý balíček karet. Ty zaujmou ještě před rozbalením svojí velikostí, jsou totiž o čtvrtinu větší než klasické karty. Po rozbalení se navíc bude každý rozplývat nad krásnými ilustracemi koček od Maura Kalusky (Dominion: Intriky).

Kromě již zmiňovaných plastových kulatých žetonů v černé a zelené barvě zbývá jmenovat už pouze dřevěný žeton pytle, který označuje začínajícího hráče. Zároveň se jedná o titulní předmět (Kočka v pytli), ale naštěstí najdeme pytel i přímo ve hře, jak brzy zjistíte.

V recenzi budeme popisovat pravidla pro čtyři hráče, která jsou základní, a také je v tomto počtu nejlépe hratelná. Do středu stolu patří čtveřice zelených karet. Jedna z nich má na sobě pootevřený pytel, z něhož koukají pouze dvě oči. Vpravo od ní pak položíte karty s penízky a hodnotami 2, 4 a 6. Tahle čtveřice mezi hráči zůstane ležet až do konce partie a představují odměny. Na dvojku, čtyřku a šestku položíte odpovídající počet žetonů myší.

Každý z hráčů dostane ještě před začátkem partie myši v hodnotě patnácti bodů a sadu karet jedné barvy – modré, červené, žluté, zelené nebo černé. Těch je vždy celkem deset a jsou stejné, liší se pouze barvou zadních stran. K dokončení přípravy každý z hráčů vylosuje jednomu svému soupeři po straně náhodně kartu. Tak mají všichni účastníci devět karet.

Průběh tahu je jednoduchý. Všichni počínaje začínajícím hráčem vyberou jednu kartu z ruky a postupně ji položí pod karty nad stolem. Začínající hráč ji položí pod kartu s pytlem, druhý pod dvojku a tak dále. A nyní může začít aukce, které se zúčastní všichni. Jakmile někdo odstoupí, vezme si tu nejnižší hodnotu myší, která je v nabídce na kartách (2, 4 nebo 6). Pouze ten, kdo vydrží až do konce, si může vzít vyložené karty.

Za každou vyloženou kartu získáte nějakou bodovou hodnotu. Ta může být jak kladná, tak záporn a odpovídá číslům na hracích kartách hráčů. Je ovšem pouze na nich, kterou kartu zrovna pro dané kolo zvolí. Musí využít znalosti jedné ze čtyř karet k tomu, aby odhadli, jestli se jim vyplatí o tuto sadu vyložených karet hrát. Ty jsou na začátku kola tajné a postupně se odkrývají, jak odstupují z aukce jednotliví hráči.

A k čemu slouží myší? Za prvé je můžete využít právě jako platidlo v aukcích, ale na závěr partie za ně také dostanete cenné vítězné body – za každou myšku jeden. Po odehrání všech devíti karet z ruky (a tedy devíti kol) si všichni protivníci sečtou body za karty a zbylé myši a pouze ten s nejvyšší hodnotou se stane vítězem.

Ovšem do partie vstupuje ještě jedna možná taktika. Hráči totiž kromě kladných (které se snaží vyhrát) a záporných (kterými se snaží nakrmit své soupeře) obrázků koček obsahuje ještě nulového králíka a především dvojici psů. Ten větší zažene ze sady čtyř karet tu s nejvyšším hodnocením a není tak žádnou výhrou. Naopak malý pes zastraší kočku s nejnižším hodnocením, takže se ji vyplatí vyhrát.

Hra Felix: Kočka v pytli nabízí pro hráče hned několik složitých strategických voleb. Nejtěžší představuje rozhodnutí, jestli se mají soustředit především na šetření žetonů myší a do aukcí se snažit investovat co nejméně. Na druhé straně k vítězství může vést taktika vyhrát co nejvíc zajímavých aukcí.

Průběh a svoje rozhodnutí mohou hráči ovlivnit tím, jakou kartu do nabídky vloží ze svojí ruky. Hned na začátku aukce je totiž známá první karta ležící pod obrázkem s pytlem. Výhodu mají obvykle hráči, kteří položí kartu na třetí a čtvrté místo, protože předem vědí, co je čeká za nebezpečí. Mohou tak snadno navnadit protivníky a pak překvapivě odstoupit. Záporné hodnoty se totiž pohybují až do -15 a ačkoliv jsou červené kočky v každé barvě pouze dvě, bohatě stačí, aby vám zrušili dosud dokonalou taktiku.

Felix: Kočka v pytli je sice jednoduchá hra a tomu také odpovídá, že je doporučena už dětem od osmi let. Ovšem bohužel princip aukce je často nad chápání malých dětí, které pak s hrou mají potíže. Kolem desátého roku už se situace trochu zlepší. Všechny děti bez rozdílu zaujme především opravdu vynikající a roztomilé ilustrace. Obrázky koček totiž vypadají už na první pohled skvěle.

Jednoduchá pravidla s sebou nesou také rychlou hrací dobu, která je u čistě karetní hry předpokladem úspěchu. I Felixe dohrajete obvykle bez problémů do dvaceti minut, které utečou rychle, protože budete muset neustále pečlivě vybírat následující kartu do aukce.

Ačkoliv hra působí dětským způsobem, přináší zajímavé strategické možnosti především pro dospělejší hráče. Bude se líbit především těm, kteří mají rádi aukce a přihazování. Záleží pouze na hráči, kterou taktiku vedoucí k teoretickému vítězství zvolí.

Na první pohled se může zdát, že ve hře je velký vliv náhody. Když se nad tím ale zamyslíte, tak zde náhoda pouze rozhodne, která karta bude každému z hráčů chybět. Všechno ostatní už určují jednotliví soupeři a je pouze na vás, jestli dokážete odhadnout jejich úmysly a zvolíte správně kola, ve kterých se utkat o celkovou sumu karet. Často se vám určitě stane, že obdržíte nepříjemně zápornou sumu. O to větší potěšení pak budete mít třeba z dvacetibodového úlovku.

Netradiční rozměr karet dodává hře na zvláštním a neobvyklém vzhledu. Možná je jen trochu škoda, že na bezejmenných žetonech nejsou alespoň natištění obrysy myšek v podobně ilustrovaném tónu. Hře by to určitě pomohlo ještě k lepšímu dojmu. Ovšem na druhou stranu veškerá zdání ještě vylepšuje velice příznivá cena, která vzhledem k obsahu krabičky je opravdu zajímavá.

Felix: Kočka v pytli je zajímavá karetní hra, která je příjemným zpestřením doby mezi hrou složitějších her. Stejně tak potěší i rodinu s dětmi, které chtějí neotřelou zábavu s kartami. Jen pozor na jejich věk, protože těch osm let nemusí úplně odpovídat. Všechny bez rozdílu pak potěší líbivé ilustrace. Pravidla se z jasné příručky naučíte rychle a pak už nebude stát nic mezi vámi a honbou za myšími úlovky.

AutorFriedemann Friese
IlustraceLars-Arne "Maura" Kalusky
Vydavatel2F-Spiele, 999 Games, Arclight Games, Edge Entertainment, Filosofia Éditions, Kaissa Chess & Games, Mandoo Games, Popcorn Games, Rio Grande Games, Runadrake, Stratelibri, Stronghold Games, Swan Panasia Co., Ltd., White Goblin Games
Rok vydání2007
Počet hráčů3 - 5
(37 voters)
KategorieAnimals, Bluffing, Card Game
MechanismyAuction/Bidding, Betting and Bluffing, Secret Unit Deployment
RodinaAnimals: Cats, Animals: Dogs, Animals: Mice, Animals: Rabbits
Alternativní názvyFélix: El Gato Encerrado, Felix: Il Gatto nel Sacco, Felix: Kočka v pytli, Felix: The Cat in the Sack, Felix: Um Saco de Gatos, Filou: De kat in de zak, Filou: Die Katze im Sack, Filou: Le chat dans le sac, Minoes: Kat in de zak, Φήλιξ, 菲力袋中貓, 袋の中の猫フィロー, 袋中菲力貓, 펠리시티: 자루 속 고양이

Recenze: Felix – Kočka v pytli

+ ilustrace
+ cena