Recenze: Galaxy Trucker 2021 – nová verze simulátoru galaktického obchodníka

Problémem ve vesmíru nejsou zdaleka jen meteority, samota a vzduchoprázdno. Spousta nepříjemných situací může nastat třeba i ve vašem nákladním prostoru. A pak tu jsou vesmírní piráti, se kterými se nedá vyjednávat. Co si pak má takový chudý obchodník s lodí, která sotva drží pohromadě, počít?

Do role takových řidičů vesmírných kamionů napříč galaxií se stanou hráči v deskové hře Galaxy Trucker. Tuto šanci měli už před patnácti lety, kdy hra poprvé opustila mysl designéra Vlaadi Chvátila a dostala se na naše stoly. Už tenkrát jsme byli nadšení, ale doba pokročila a je na čase celý design osvěžit. Autor tak svoji hru svěřil ilustrátorům Tomáši Kučerovskému a Jakubovi Politzerovi. Výsledek se dostává pod hlavičkou firmy Czech Games Edition do celého světa. V češtině hru vydávají REXhry s podtitulem Druhé, vytuněné vydání.

Už na první pohled na hráče čeká překvapení v podobě barvité, veselejší a komiksověji laděné grafiky. Uvnitř boxu naštěstí nečeká vzduchoprázdno, ale naopak prostor napěchovaný obsahem až po okraj. Ačkoliv na našem serveru už recenzi na tuto hru najdete, rozhodli jsme se napsat i recenzi na novou verzi tak, jako bychom ji viděli poprvé. Proč? Protože ačkoliv základní mechanismy zůstaly zachované, řada prvků byla optimalizovaná pro moderní, rychlejší dobu.

Na hráče čeká spousta konstrukčních desek vesmírných lodí, karty a žetony. Všechny čtvercové destičky stavebních součástek položí hráči do středu stolu obrázkem dolů, poctivě zamíchané. Samotní hráči pak začnou svoji výpravu s deskou lodě. Nejdříve se ale musí dohodnout, jakou úroveň (velikost) lodě si zvolí. Čím větší plavidlo, tím více možností, ale také nebezpečí. Do středu vystínované siluety položí startovní destičku své zvolené barvy. Ve stejném odstínu dostane také dvojici figurek raket, jednu si nechá před sebou a druhou položí na společnou desku letu.

Právě na desku letu položí také přesýpací hodiny a kousek od ní položí zamíchané balíčky vesmírných dobrodružství. Smíchají jej z karet různých úrovní tak, jak jim předepisuje jejich vybraná obtížnost závisející na velikosti vesmírné lodě.

Nyní může začít první fáze hry a v té zatím budou hráči pouze sestavovat svoji loď ve vesmírném hangáru a připravovat ji k letu. Tato fáze probíhá pro všechny současně a bez jakýchkoliv tahů. Hráč si může náhodně vylosovat jednu destičku ze středu stolu, podívat se na ni a buď ji vrátit zpět nebo ji připojit k některé ze svých již zkompletovaných destiček. Na začátku lze tedy připojovat nové části pouze ke startovní kabině. Pří tom musí hráči dbát na to, aby všechny spojnice a potrubí navazovaly, protože jinak lodní části nevydrží ani start z kosmodromu.

Hráči tak na svoji loď přidají spoustu životně důležitých komponent. Nesmí chybět motory, střílny, nákladový prostor, generátory štítů a kajuty pro posádku. To všechno mohou kombinovat libovolně, ale při tom musí mít na paměti, že střílny a motory fungují pouze, když jsou na okraji lodi. Jinak by způsobily svým spuštěním její nenávratné zničení. Vždy navíc fungují pouze tím směrem, jakým je majitel plavidla při stavbě nasměruje.

V průběhu stavění se přesýpá písek v hodinách a hráči se místo přikládání dílků mohou také koukat na balíčky karet dobrodružství, aby věděli, co je čeká a mohli se patřičně připravit. Jedna z hromádek je ale tajná.

Jakmile se písek dosype, může (ale nemusí) kterýkoliv hráč hodiny vzít, otočit je a posunout na další políčko v pořadí. Tak se hodiny přesunou i vícekrát (podle velikosti lodi), až po přesypání posledního zrnka na posledním povoleném políčku nastává konec stavění. Hráči si nyní navzájem zkontrolují, jestli jejich plavidla vyhovují startovním regulím a jestli nějaké části rovnou neupadnou.

Hráči nyní zkombinují balíčky do jednoho, který pořádně zamíchají a právě z něj v druhé fázi postupně odhalují nástrahy a musí se s každou vypořádat. Někdy jsou to dobré zprávy, jako třeba možnost naložit zboží či získat peníze. Mnohem pravděpodobnější jsou ale nepříjemné události, jako nálety meteorů nebo napadení nepřáteli a blížící se výstřely z kanónů. Hráči tak potkají pašeráky, opuštěné lodě, planety nebo vesmírný prach. Možností je spousta, pokaždé na ně čeká překvapení a často i šance bojovat s využitím síly svých děl, které porovná se silou protivníka.

To nálety kamenů z vesmíru zase útočí na integritu lodi. Kostky určí, z jakého směru kámen přiletí a co hráčům na lodi poničí. Každého se zásah dotkne jinak, ale vliv na to má také to, jak kvalitně je loď postavena. Pokud má na tom místě odhalený neukončený spoj, což se samozřejmě nedoporučuje, ale letět se s tím dá, může i malý kamínek nadělat neplechu.

Lodě se posouvají dopředu na vesmírné závodní dráze. Někdy ale všichni do cíle nedoletí, pokud například přijdou o kompletní posádku. Hráči se postupně vypořádají se všemi nástrahami balíčků karet. Hráči pak dostanou peníze za doručené zboží, ale také za rychlost doručení a odměnu za nejlépe vypadající loď. V celkovém součtu vesmírných kreditů pak pouze ten nejbohatší obchodník může být vítězem.

Galaxy Trucker v novém podání je vším tím, co si ho pamatujeme z hraní před tou spoustou let (a opakovaných hraní zas a znova roky poté). Nic z toho důležitého a zábavného se naštěstí nezměnilo.

Začíná to všechno samozřejmě u stavby vesmírné lodi, kterou čeká nebezpečná cesta vesmírem. A je už předem jasné, že ji nedokončí vcelku a bez škrábanců. Naopak bude úspěchem, pokud cíl vůbec její posádka uvidí na vlastní oči.

Zatímco původní box nabízel vždy tři lety, tři plavidla a tedy i pořádně dlouhé dvě hodiny času stráveného na výpravách v kosmu, tentokrát hráče čeká jen let jeden. Vyberou si loď, se kterou musí překonat jeden nekonečně dlouhý balíček. Dlouhý ne proto, že by vás nebavil, ale proto, že s každým dalším překvapením se vaše loď začíná před očima rozpadat víc a více.

Pokud by vám to ale nestačilo, pak se můžete v pravidlech řídit variantou transgalaktický trek, která udělá přesně to, co známe. Obchodník postupně přestupuje do větší a větší lodě, každou si musí znovu poskládat z nabídky ve středu stolu, a s každou musí proletět vesmírem a dokázat, že je to plavidlo kvalitní a dobře postavené.

Hra je tak podařeným mixem pečlivého plánování, stresu ze společné časově omezené stavby a zcela náhodného chaosu na konci toho všeho, že na trhu není nic podobného. Pokud milujete sci-fi a máte rádi bláznivé nepředvídatelné hry, pak je Galaxy Trucker něčím, k čemu se budete vracet zas  a znovu.

Karet je hodně a jejich kvalita je velmi solidní. Po úvodní hře s omezenou variabilitou se do hry dostanou i pokročilí nepřátelé nebo další meteory a celková obměna karet zaručuje, že i po více hraních vás nepřestane bavit. Ono je to ale spíš způsobeno lehkovážnou náturou celé hry.

Při tom hráči nesmí zapomenout brát vážně první fázi, protože bez té a jejího důkladného promyšlení prostě nemůže nikdy nastat úspěšná fáze dvě. V synergii dílků a šancích vesmírných plavidel najdete řadu zábavných možností a přístupů.

V nové krabici se dočkáte nových překážek i nových dílků pro vaši loď. Není to nic dechberoucího, ale nová edice si tím zaslouží místo na slunci. Hlavní výhodou nového boxu je zrychlený a zjednodušený herní proces, takže hra plyne ještě o pořádný kus lépe než minule.

Díky dobře napsaným pravidlům, dvoufázovosti a výukové partii není hra nijak složitá. Zvládnou se ji tedy naučit i osmileté děti, pokud už mají nějaké zkušenosti s hrami. Sice nedomyslí tak dobře propojení obou fází, ale to neznamená, že by je hra nebavila. A to také proto, že prakticky vůbec nebudou muset čekat na něčí tah. Neustále se něco děje a většinu partie hrají hráči společně naráz, ať už jde o stavbu, tak poté let, kde se všichni staví stejným překážkám, ačkoliv každý za sebe. Galaxy Trucker: Druhé, vytuněné vydání byl vždycky pecka a zůstává v srdcích mnoha sci-fi fandů tou vysněnou bláznivou výpravou, ve které nejde o vítězství, ale o to doškrábat se nějak až na konec s lodí, která sotva drží pohromadě. Samotná hra je prožitek a tematicky se nám nejvíc líbí přirovnání k Červenému trpaslíkovi. A místo více než hodiny si teď vše můžete dopřát v kompaktním balení, které ještě více odsýpá. Co byste si mohli přát do roku 2022 víc?

Není pochyb o tom, že Galaxy Trucker: Druhé, vytuněné vydání patří do síně slávy vedle své mladší předlohy. Přes to všechno ale asi není příliš opodstatněných důvodů, proč si novou verzi pořizovat, pokud máte tu původní. Ovšem pokud ji nemáte (a ono by se nebylo moc co divit), pak je nové vytuněné vydání přesně tím sci-fi dobrodružstvím, které hledáte. Lehkovážné, napínavé, ale především nesmírně zábavné. Takové je létání ve vesmírném korábu, pokud si pořídíte Galaxy Trucker: Druhé, vytunění vydání. A my to doporučujeme všem, protože kdo by se nechtěl stát začínajícím vesmírným kamioňákem?
+ nové grafické zpracování
+ výrazně rychlejší herní doba
+ cena vs zábava