Recenze: Harry Potter Mdloby na tebe – kouzelnický duel

Od toho nejobyčejnějšího kouzelníka až po čaroděje nejvyšší třídy a ředitele Bradavické školy. Všichni je znají a všichni je dodržují, protože je to věcí cti. Pravidla čarodějnických soubojů zahrnují úklon, zamíření hůlkou a poté možnost volby libovolného kouzla kromě těch několika kleteb, které se nepromíjejí.

Svoji znalost zaklínadel si budou moci vyzkoušet i samotní hráči v deskové hře Mdloby na tebe, která je zasazena do světa Harryho Pottera. Vychází tedy s licencí Wizarding World a vydává ji společnost Repos Production. Hru vytvořil designér Ludovic Maublanc a o její vzhled se starají obrázky z filmu a řada počítačových grafik. Výslednou krabici u nás vydává v kompletní české lokalizaci společnost ADC Blackfire.

Na hráče teď ale čeká v boxu překvapení, protože obsahem není žádný výrazný herní plán. Místo toho do středu stolu připraví pouze jednu kartu Staňte se oblíbencem, kterou obklopí dokola dalšími osmi kartami odměn až v rámci přípravy kola. Zatím tedy balíček čtvercových karet jen zamíchají a položí stranou. Než partie začne, hráči si rozeberou každý jednu hůlku a získají také některou destičku vlajky koleje. K tomu dostanou také sadu pěti karet Nepovedené kouzlo a tři kusy zaklínadla Mdloby na tebe. Na dosah připraví sadu žetonů a také dno krabice, které funguje jako schránka kolejí, do jejichž otvorů budou hráči vhazovat body.

Hráči se pak v partii střídají v roli oblíbence, který je zodpovědný za řízení průběhu kola. Nejdříve rozloží osm horních karet odměn ze zamíchaného balíčku a rozloží je kolem karty Staňte se oblíbencem, která se do středu v každém kole vrací.

Všichni hráči se potom rozhodnou, jestli chtějí útočit na soupeře, bránit se nebo blafovat s pomocí nepovedeného kouzla. Naplánují kartu zaklínadla nebo nepovedeného kouzla a položí ji před sebe. Potom současně všichni vezmou hůlku, namíří ji na jednoho z protivníků a potom pronesou pokyn nebo skloní hůlku, pokud blafovali. V případě, že kouzlí, mohou si zvednout hůlku před obličejem se zaříkadlem Protego nebo mohou vykřikout Mdloby na tebe a omráčit jednoho ze soupeřů.

Ten, kdo se bránil, sice nezíská žádné body, ale také jej nemůže trefit žádná cílené ani zbloudilé zaklínadlo z jiné hůlky. Ten, kdo se nebránil a zamířila na něj alespoň jedna hůlka, je omráčen. Na znamení toho si položí svůj erb a k tomu také dostane jeden žeton zdržení ze společná zásoby za každý zásah.

Pouze ti, kteří zdárně přečkali smrť zaklínadel, a jejich vlajka stále stojí, si nyní rozeberou všechny karty ze středu stolu rovným dílem. Pěkně jednu po druhé si karty berou a získávají za ně nejen body do souboje kolejí, ale také řadu karet se zajímavými schopnostmi. Může se tak jednat třebasoukromé hodiny, které hráči umožní vylepšit svůj poměr karet Mdloby na tebe a Nepovedené kouzlo, Obraceč času zase umožní zahodit žeton zdržení a napravit tak jeden svůj omyl.

Bodové karty hráči ihned vhodí do přihrádek, vlajky se vrátí do vzpřímené pozice a je čas na nové kolo. Teprve ve chvíli, kdy je odehráno osmé kolo a už nejsou v hromádce karet odměn žádné zbývající karty, je na čase určit vítěze. Hráči dostanou body také za další úspěchy, tedy stovku bodů pro držitele nejvíce uvařených lektvarů z odměn a naopak si odečtou Penalizaci, pokud mají nejvíce žetonů zdržení. K tomu ještě čeká na rozdělení sada bodů za sympatie podle toho, kolik jich jednotliví hráči mají. Ta kolej, která má nejvíce bodů po tomto kouzlení, může slavit triumf.

Hra Mdloby na tebe je novým tématem pro hru CA$H ‚N GUN$. A opět se proti sobě v nemilosrdném souboji postaví hráči, jenže tentokrát místo pistolí drží zatraceně nízko u pasu hůlky. Ty jsou vždy připraveny vystřelit nějaké to zaklínadlo a poslat tak nepřítele do hajan.

Pokud k sobě dokážete najít další tři hráče, kteří touží mávat hůlkami a bavit se u nenápadné variace na kámen-nůžky-papír, pak si připravte peněženky. Jak pro milovníky kouzlení, tak pro fanoušky zběsilých a náhodných legrácek, je tohle přesně ten způsob, jak chtějí trávit svůj čas. Ve správné sestavě hráčů totiž umí být Mdloby na tebe opravdová sranda.

Náhoda je to správné a může být i nejskloňovanější slovo celé partie. To proto, že na štěstí a souběhu voleb hráčů závisí váš bodový zisk. Potřebujete, aby vám náhoda byla nakloněna. Ale i při tomhle boji s tím, co vám dovolí ostatní, se bavíte pokaždé, když mávnete hůlkou v dalším lehkomyslném souboji.

Ve hře je ale nutno také trochu přemýšlet a správně se rozhodovat. Každou kartu totiž použijete pouze jednou, takže je třeba ty kletby použít ve správnou chvíli, aby přinesly potřebné body.

A tak trochu nečekanými publiky jsou rodiny. Kdo by miloval Harryho Pottera a jeho prostředí víc, než rodiče se svými (ještě menšími) dětmi? Právě mladší hráči milují blafování a nemohou si víc užívat mávání hůlkou a vykřikování kleteb.

Problém může nastat, pokud se k vám přidá ještě někdo další (a krabice tvrdí, že až do osmi je vše dle plánu). To proto, že koleje jsou pouze čtyři, takže hráči musí nově tvořit týmy. Společně tak střádají body pro svoji kolej a naštěstí je to moment, který hru dělá snad ještě zábavnější, i když jsme z této úpravy po přečtení pravidel měli obavu.

V boxu najdete hůlky. Více snad ani fanoušci brýlatého čaroděje slyšet nepotřebují a už běží do obchodů. Ostatní ale potěší, že dobře je vymyšlený i bodovací systém, vše je krásně obrázkové a kvalitně provedené.

Mdloby na tebe jsou ideální rodinná a odlehčená hra. Pokud máte tenké zdi, počítejte s tím, že den po rodinném večeru se na vás budou sousedé dívat trochu podezřívavě a mohli byste v jejich výbavě uvidět třeba i nějakou tu mandragoru. Jen tak pro jistotu. Ale žádný křik nebude potřeba, rozhodně ne ten plný obav. Tohle bude jen křik vítězný a radostný, protože právě ten hra Mdloby na tebe vzbuzuje nejlépe.

Mdloby na tebe umí být plné legrace a zábavy. Stejně tak ale umí některé hráče nudit, pokud se neumí uvolnit u jejích bláznivých pravidel. Pokud jste ale tím správným publikem, pak ve hře objevíte cestu vlakem do Bradavic. A než vás vyvezou nahoru k rozřazení kouzelným kloboukem, už budete mít v ruce kouzelnickou hůlku. Mdloby na tebe nemohou zklamat fanoušky Harryho Pottera, rodiny a děti.
+ hůlky a mávání s nimi
+ rodiny a děti jsou ideální cílovka
+ každé kolo jiné karty