Recenze: Hempels Sofa – pořádek není vše

hempels-sofa-01

Nikdy mi nevadilo, že se občas na zemi válí nějaké věci. Když se náhodou z gauče zvednu, jednoduše je překročím. Nijak mě to neomezuje. Jenže když se mezi všechny ty nepřehledné věci zatoulá nějaký předmět, který hledáte, není vůbec jednoduché ji najít. Musím si pak vzpomenout, kam jsem ji asi mohl odhodit. Ale věřím, že pokud je někdo menší, kličkování mezi všemi těmi předměty nemusí být vůbec jednoduché. Chce to dlouhé nohy.

Naštěstí titulní hrdina Hugo Hempel ze hry Hempel’s Sofa (anglicky Hugo’s Hodge Podge) dostal do vínku pořádně dlouhé nohy. Takže pro něj navigování mezi odpadky, kterým jej pověřil designér Marco Teubner, není problém. O ilustrace této jedinečné hry se postaral Timo Grubing. A všechno to svým jménem zaštítila vydavatelská společnost HABA, která hru v roce 2019 vydala.

hempels-sofa-08

Novinka se řadí mezi hry s velkou krabicí, což u žlutých boxů je opravdu nadstandardní rozměr. Uvnitř sice z hlediska plnosti neobjevíte zase tolik předmětů, ale jejich rozměry nedávají jinou možnost, než zvolit tento způsob uložení. Na hráče čeká velký plán přeložený na čtvrtiny a rozdělený čarami na hromadu malých polí. V rozích jsou barevná startovní políčka a uprostřed pak zase několik otvorů. Sem hráči před partií postaví tři kartonové stavby – gauč, stůl a komodu. Právě na třetí jmenovanou stavbu je třeba položit zamíchaný balíček karet chaosu.

Každý ze soupeřů dostane z této hromádky šest nebo osm (podle počtu účastníků) karet, které postaví do dřevěného stojánku. Musí to udělat tak, aby ostatní neviděli obrázky předmětů, které obdržel. Každá ilustrace odpovídá jedné oblasti na herní desce. Stranou pak připraví také figurku lampy a především postavu Huga. Tomu na hlavu připevní modrý kužel usnadňující manipulaci a na nohy mu dají plastové špičaté boty.

hempels-sofa-03

Na začátku kola jeden z hráčů odhalí horní kartu z balíčku, najde místečko zobrazující stejný obrázek na plánu a právě sem postaví figurku lampy. Jeho úkolem bude sem dojít s postavičkou Huga, ale startovní roh mu vybere soupeř sedící po levé ruce. Rozhodně tedy hráč nemůže počítat s tím, že by se vydal za předmětem tou nejkratší možnou cestou.

Hráč poté uchopí figurku Huga za kužel na hlavě a bude jej postupně rotovat, jako kružítko sem a tam a našlapovat tak po špičkách mezi předměty na plánu. Musí však dobře volit místa, na které s Hugem vstoupí. To proto, že každý z účastníků si hlídá svoje zájmy a jakmile se figurka nohou dotkne políčka, jehož kartu má hráč před sebou ve stojánku, musí vykřiknout stop. Nejenže je hráčův tah přerušen, ale všichni by si měli dobře zapamatovat tuto pozici pro následující tahy.

hempels-sofa-12

Předmět zájmu se nemění. Postupně se tak soupeři střídají, svoje kličkování  vždy musí začít ve stejném rohu a snaží se tak dlouho, dokud se jednomu z účastníků podaří uspět. Ten, komu se to povede, si může vzít kartu a za odměnu odhalit také jeden ze svých předmětů. A jeho lokace je nyní veřejně zablokovaná pro všechny. Partie pokračuje dalšími tahy až do momentu, kdy někdo získá čtvrtou kartu. Tento hráč se stává vítězem.

Hempels Sofa se tváří všelijak, ale nakonec je to paměťová hra s drobným důrazem na šikovnost. Ale i když je samotná cesta za vítězstvím podobná jiným hrám, tak zážitek je zcela jiný. Kličkování mezi objekty na plánu je ohromná zábava a neméně napínavé je i pozorovat ostatní, jak se o to snaží.

hempels-sofa-10

Každý má navíc svůj vlastní zájem neustále sledovat průběh, protože právě jeho předmět může zablokovat soupeře v úporném snažení. Každý zásek současně ale odhaluje také pro paměť hráčů mapu bezpečných a blokovaných políček. Jenže s každým kolem se mění startovní i cílové pozice a udržet si v tom přehled není nic jednoduchého.

Hráči musí prokázat kvalitu své paměti, protože políček je opravdu hodně a snadno se pletou. S narůstajícím postupem partie se mezi hráči zvětšují rozdíly toho, kdo si co pamatuje. Někdy se pak hodí i trocha štěstí.

S figurkou se manipuluje opravdu skvěle a přesně. Není tedy žádná výrazná díra mezi dětmi a rodiči v šancích na vítězství. A to je dobře, protože celá krabice je doporučená už od pěti let, což zvládá s naprostým přehledem. Potěší ale především herní doba, která se většinou pohybuje pouze mírně nad patnáct minut!

hempels-sofa-16

Naprostou špičkou pak je samotné zpracování. Figurka Huga je skvěle vymyšlená, ale do hry zasahují i trojrozměrné prvky, které znovu trochu jinak blokují hráče v jejich snažení. Nechybí ani dřevěné stojánky.

Hempels Sofa je skvělá dětská hra, která nabízí kličkování mezi nebezpečím. Celé je to napínavé a plné neustálých překvapení. Hráči si všichni partii užívají bez rozdílu a i ve dvou soupeřích je tu varianta, která zajistí dostatek blokovaných pozic. Hempels Sofa je parádním boxem, kde volný vzduch jiskří zábavou.

AutorMarco Teubner
IlustraceTimo Grubing
VydavatelHABA
Rok vydání2019
Minimální věk5 and up
KategorieChildren's Game, Memory
MechanismyMemory, Roll / Spin and Move, Set Collection
Alternativní názvyHugo's Hodgepodge, El Sofá de los Pérez

Hempels Sofa je hra, která nám i dětem udělala velkou radost. Kličkování mezi obrázky na plánu je návykové a ohromně zábavné. Partie je výrazně zaměřená na paměť s mírnou příchutí štěstí a šikovných prstů. Hra vypadá nádherně a stejně se i hraje. My pak cítíme povinnost tuhle novinku doporučit všem, kdo si rádi občas bláznivě zatancují prsty. Hempels Sofa je vynikající zábava!

+ neustálé zapojení hráčů
+ už od pěti let
+ herní doba