Recenze: Less – cesta napříč

less-01

Je to labyrint, jako každý jiný. Přesně to si říkám, když stojím na začátku. Za sebou cítím chladnou zeď a v šeru vidím jen k první zídce. Všichni čtyři v našem týmu čekáme na signál. Najednou se ozve hlasitý zvuk. Chvíli se díváme jeden na druhého. Je to ono? Slyšíme kroky. Vyrážíme. Periferně zahlédnu postavu celou v bílém, jak se přenáší přes zeď. Cíl je stále v nedohlednu. Musíme si pospíšit, jinak tu zůstaneme navěky!

Jeden takový začarovaný labyrint na nás čeká i v malé abstraktní hře Less. Jejím autorem je Aleksandr Starovojtov ze Slovinska. Jeho přemýšlivý výtvor vyšel pod hlavičkou Invented4 (Inventedfor.com), ale vydání umožnili především fanoušci z celého světa, kteří na hru vybrali téměř padesát tisíc dolarů (desetkrát víc, než požadoval autor). Bylo jich celkem 1730, což je úctyhodný počet na takto malý projekt z Evropy.

Hra ke každému zájemci dorazí v malé dvoudílné krabičce, která je bílá a pokrytá různými pravoúhlými tvary. Brzy už se dozvíme, že to jsou zdi, které mají ztížit hráčům pohyb po labyrintu. Tuto informaci objevíme společně s pravidly především celkem dvanáct čtvercových kartonových kartiček. Každá obsahuje čtyři políčka. Vedle hromádky destiček leží ještě osm dřevěných figurek – čtyři tmavé a čtyři světlé, všechny vyrobeny ze dřeva.

less-02

Na začátku hráči vylosují náhodně devět destiček, ze kterých vytvoří (libovolným natočením) herní plochu o rozměrech šest krát šest polí. Při této činnosti si asi všimnou něčeho, co jim do té doby nepřišlo podivné. Všechny destičky mají z druhé strany recept na nějaký drink a jsou to vlastně podtácky! Bude důvod je tak i použít?

To se hráči dozví až poté, co rozestaví svoje figurky do protějších rohů a to do čtvercové formace. Od té chvíle už se budou střídat v tazích a ve snaze dostat svoje kameny na opačnou stranu (tam, kde stojí soupeřovy figurky) co nejrychleji.

K tomu budou mít v každém tahu k dispozici tři pohybové body. Za jeden lze přesunout kámen na sousední pozici, ale také s ním skočit přes libovolný jeden sousední kámen, a tak se posunout rychleji vpřed. Figurky mohou překonávat i zdi, ale k tomu budou potřebovat rovnou dva pohybové body, aby se vynořily na druhé straně. Pohyb šikmo je zakázán.

less-08

Jakmile jeden z hráčů zaujme pozice na čtyřech políčkách v protějším rohu, stává se vítězem kola a dostane tolik bodů, kolik soupeři chybí k dokončení jeho úkolu. Tak je možné hrát několik partií po sobě a vyrovnat výhodu začínajícího hráče, kterou vždy jeden z účastníků musí mít. Vítězem se stane ten z hráčů, který dosáhne vyššího bodového zisku po odehrání určeného (ideálně sudého) počtu kol.

Less je abstraktní hrou, která toho po vás nebude chtít moc. Samozřejmě se můžete zamýšlet nad každým tahem i několik minut, ale partie je nejlepší hraná podle citu nebo alespoň s určitým časovým limitem.

Ve své podstatě je to všechno naprosto jednoduché. Jde jen o pohyb. Přesně jako v šachu, ke kterému se hra přirovnává svým podtitulem (Like Chess, but Less). Jenže tady může každé plánování přijít nazmar, pokud je na tom soupeř pozičně lépe. Čtyři figurky zaručují, že hráč v každém tahu má dostatek možností, jak se pohybovat.

less-06

Protože herní plán je pokaždé sestaven náhodně (navíc z devíti z celkových dvanácti destiček), jsou jednotlivé partie úplně jiné. Některý z hráčů může mít na své straně méně zdí a má tak lepší start, ale se soupeřovými zdmi se bude muset na cestě také poprat. Všechno je to naprosto spravedlivé a nejlepším prostředkem k vítězství je využívání skoků přes figurky. Tak je možné překonat na jeden akční bod dvě políčka. Jindy se ale vyplatí i přelézt zeď za cenné dva body, než ji obcházet.

Kromě souboje pro dva ale nabízí malá krabička i překvapení. Lze ji hrát i ve čtyřech, ale potřebujete k tomu hned dvě krabičky. Čtverec o stranách délky čtyř kartiček vyžaduje celkem šestnáct destiček. Potom na hráče čeká chaos v podobě všech čtyř soupeřů snažících se dosáhnout protější strany co nejrychleji. V této variantě se najdou především hráči, kteří nemají rádi příliš přemýšlení, ale preferují chaos. Tahy je prakticky nemožné naplánovat, ale hra je pak velmi zajímavá.

To ve dvou tu před sebou máme klasický abstraktní maraton, ve kterém si oba protivníci zavaří svoje mozkové závity. Hráči musí dobře plánovat cestu, přemýšlet dopředu a snažit se využít pozičně postavení svých figurek. Partie jsou rychlé a dohrané během patnácti minut. Díky malé krabičce si rádi Less vezmete s sebou i na cesty.

less-12

Less nezklame ani zpracování. Kartonové destičky plní svoji funkci na jedničku a dřevěné kameny vypadají na tom všem moc pěkně. Potěší grafika na zadní straně, která je vlastně jen takovým bonusem. Less ale rozhodně není tak málo (= less), jak by se mohlo zdát. Především ve čtyřech hráčích se jedná o opravdu jedinečnou zábavu.

AutorAleksandr Starovojtov
VydavatelInventedfor.com
Minimální věk0 and up
KategorieAbstract Strategy
MechanismyGrid Movement, Modular Board, Team-Based Game
RodinaComponents: 6 x 6 Grids, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia
Alternativní názvyLess game. Like Chess but Less!

Recenze: Less – cesta napříč
Less je taková malá hra, která se nesnaží nějak ohromit. A v základní verzi pro dva soupeře se jí to ani nepodaří, protože místo toho je příjemnou, ale nijak výjimečnou logickou zábavou. To ve čtyřech se všechno mění, nastupuje bláznivý úprk a snaha hledat ty nejvýhodnější pozice. Díky dostatečné zásobě destiček je hra variabilní, ale pouze pro dva. Kvůli partii ve čtyřech potřebujete dvě krabičky, což je dost velké zklamání. Hra navíc může hráče nutit k delšímu přemýšlení. Celkově se nám ale Less líbí a baví nás na oba způsoby.

+ výborná partie ve čtyřech
+ přesun z rohu do rohu
+ možnost plánovat dopředu (ve dvou)