Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Marťanské šachy s pyramidkami Treehouse

Opět utekl měsíc a my před sebou máme další díl seriálu o hrách s pyramidkami. Už jsme se naučili z nich stavět ledové krystaly a dokonce s nimi luštit i zamknuté sejfy. Tentokrát nás ale čeká něco úplně jiného a mimozemského – marťanské šachy!

Hru vymyslel opět autor celého konceptu pyramidek Treehouse Andrew Looney z firmy Looney Labs a v češtině pravidla i pyramidky přináší firma MWE. Souboje na povrchu Marsu se mohou zúčastnit dva až čtyři soupeři. Podle slov autora se jedná o druhou nestarší hru připravenou pro sadu pyramidek Treehouse. Jiné marťanské šachy s názvem Jetan najdete v knize Edgara Rice Burroughse Šachisté z Marsu.

Ke hře budete kromě základního předpokladu pyramidek potřebovat také nějakou šachovnici. Oprašte tak klasickou kostičkovanou desku osm krát osm políček, protože ji čekají nové a nečekané souboje. Pro hru by bylo ještě lepší, pokud byste měli v zásobě čtyři čtverce 4×4 políčka, protože na Marsu jsou kanály, které budou rozdělovat provincie jednotlivých hráčů. K důvodům tohoto rozdělení se dostaneme až později.

Příprava hry je trošku neobvyklá. Hráči si totiž nevybírají barvu podle svého vkusu, ale je jim přímo v pravidlech doporučeno, aby si vybrali co nejpestřejší změť pyramidek. Barva totiž v této hře neurčuje vlastnictví. Jak vidíte z okolních fotografií, hra díky různobarevnosti vypadá také velice neobvykle a zajímavě.

Každý z hráčů si vybere jeden roh šachovnice tak, aby sousedil alespoň s jedním soupeřem. Ve dvou tak na partii využijete prakticky pouze polovinu její plochy. Velikost pyramidek bude určovat hodnotu a také sílu vaší mimozemské jednotky – velká pyramidka je nejsilnější a je to marťanská královna. Prostřední pyramidky jsou obranné věže a nejmenší pak představují pomalé pěšáky.

Podobně jako v šachu dozadu postavíte do rohu a jeho dvou sousedních polí královny, před ně jako obranu věže a dopředu pěšky tak, že nakonec vytvoříte malý čtverec o rozměrech 3×3 políčka. Každý z hráčů dostane pod svoji nadvládu stejný kus šachovnice a to právě již zmíněhý čtverec 4×4 políčka. Pokud používáte klasickou šachovnici, musíte si za tímto prostorem představit marťanský kanál, který odděluje vaše panství od těch nepřátelských.

Samozřejmě základem celé hry bude pohyb s figurkami, jinak by se snad ani hra nemohla jmenovat šachy. Ovšem protože jsou na Marsu jiné podmínky, i figurky se pohybují jinak než v klasickém šachu, ačkoliv podobnost je na první pohled více než zřejmá. Nejsložitější situaci mají malí pěšáci, kteří se mohou pohybovat pouze o jedno políčko vpřed nebo vzad. Jejich rozdílem proti klasické hře je však směr pohybu, protože se pohybují pouze úhlopříčně jako střelci.

Věže mají dosah o něco větší, protože se mohou pohnout v jednom tahu o jeden až dva čtverečky v některém ze čtyř rovných směrů. Pouze trojice královen se může pohybovat naprosto neomezeně po celé ploše.

Ovšem pohyb není ten nejdůležitější rozdíl u marťanské verze jedné z nejoblíbenějších her. Protože vám patří pouze prostor o rozloze 16 čtverečků, tak pouze na nich můžete své figurky plně ovládat. Jakmile některý z vojáků vstoupí do cizího panství, okamžitě se dostane pod vliv nového panovníka a vy s jeho úmysly již nic nenaděláte.

Pravděpodobně to má něco společného s mimozemských ovládáním mysli, kdy dosah myšlenek jednotlivých soupeřů je omezený. Figurka však poslouchá vaše rozkazy celý svůj poslední pohyb a až zastaví na soupeřově území, teprve pak ji může zaměřit a převzít pod své velení.

Jediným způsobem, jak zaútočit na nepřátelské ležení je tedy obětovat svoji jednotku nepříteli. Sice tím zlikvidujete jednu jeho postavičku, ale zároveň také o jednu přijdete vy sami. Celá partie je tak plná těžkých rozhodnutí a nečekaných zvratů. Většina jednotek má omezený dosah, takže s pěšáky se dá útočit pouze na figurky stojící přímo za kanálem.

Doplňkovým pravidlem pak je sloučení dvou pyramidek za účelem vytvoření silnějších jednotek. Ze dvou pěšáků tak můžete nastohováním pyramidek na sebe vytvořit věž a ze dvou věží dokonce novou královnu. Obojí lze však provést pouze v případě, že už nemáte žádnou figurku cílové hodnoty.

Partie končí ve chvíli, kdy některý z hráčů už nemá pod kontrolou žádnou figurku na svém vymezeném šestnáctičtverečkovém území. Velice zajímavé však je, že hráč s poslední figurkou se musí rozhodnout ukončit hru pohybem figurky na soupeřovu stranu, není totiž žádný způsob, jak byste mohli vyprázdnit soupeřovo území, protože tím mu vždy předáte pod kontrolu jinou postavu.

Po skočení hry si všichni ostatní zbylí hráči sečtou body za figurky, které v průběhu partie získali a ten s nejvyšším bodovým ziskem vítězí. Královny jsou za tři, věže za dva a pěšáci pouze za jeden bod. Vyhrává ten, který má pod svojí kontrolou největší armádu.

Problémem je hra tří hráčů, ve které jsou šance nevyrovnané, ačkoliv i tak se dá partie na zkoušku hrát. Bohužel prostřední z hráčů je útokům vystaven více než oba okrajoví, takže partie není zcela spravedlivá. Na internetu však najdete mnohé uživatelsky vytvořené hrací plány pro různé počty hráčů od dvou až do šesti, dokonce i v barvách a bláznivých křivkách.

Samozřejmě se nejedná o čistě pyramidkový zážitek, dokud si nepořídíte originální hrací plán, protože až s ním získává hra na opravdové unikátnosti.
V každém případě však narazíte při prvních partiích hned na několik překážek. První z nich je klasické uvažování o útočné hře, která zde nepřipadá v úvahu. Musíte velmi pečlivě rozvažovat, které figurky se vzdáte, abyste zaútočili na soupeře. Hra tím boří všechny zažité zvyklosti.

Ačkoliv partie už ve čtyřech vypadá naprosto chaoticky a člověka, který se neúčastní hry se v ní během chvilky ztratí, protože figurky neustále mění své vlastníky. Ve hře však nenaleznete žádnou náhodu, takže vše ovlivňují pouze rozhodnutí hráčů samotných.

Při souboji dvou hráčů často dojde po útoku dámy ve velkou přestřelku a útok dámou z jedné strany na druhou. Opakování úplně stejných tahů (tedy vrácení figurky soupeře na stejné místo, kde stála) však je dodatečným pravidlem Marťanských šachů zakázáno.

Ve hře je velká dávka strategie a je ve své podstatě naprosto odlišná od šachů. Přesto jsou Marťanské šachy velice zajímavou barevnou hrou, která zaujme nejen milovníky přemýšlivých strategií, ale i lehkých rychlých taktických výměn.

Přehled hodnocení Pyramidkových her na DeskoveHry.com:
1) Treehouse ……… 65 %
2) Na tenkém ledě …. 68 %
3) Ledové věže …. 66 %
4) Hackeři …. 71 %
5) Marťanské šachy …. 72%

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAndrew Looney
VydavatelLooney Labs
Rok vydání2006
Počet hráčů2 - 4
Herní doba20
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(6 voters)
KategorieAbstract Strategy, Dice
MechanismyDice Rolling, Pattern Building, Roll / Spin and Move
Rozšíření3House
RodinaComponents: Looney Pyramid Games, Containers: Zippered Pouch
Alternativní názvyPink Treehouse, Treehouse: Rainbow Colors, Treehouse: Rainbow Treehouse, Treehouse: Xeno Colors, Treehouse: Xeno Treehouse

Více o hře.

Recenze: Marťanské šachy s pyramidkami Treehouse
Klady:

+ možnost více her s pyramidkami
+ absence náhody
+ vliv taktiky
+ originální princip
+ barevná hra
+ musíte změnit uvažování
Zápory:

- cena pyramidek
- musíte mít šachovnici
- jednoduše jen pro dva a čtyři
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Maškarní bál – na hradě tajemného hostitele