Recenze: Mary Engelbreit Loonacy – bláznům vstup povolen

mary-engelbreit-loonacy-01

Bláznivé obrázky pro bláznivé hráče hledají bláznivé vítěze. Tahle hra je opravdu pro blázny, ona se však také jmenuje Loonacy, tedy Bláznovství. Jedná se už o třetí variantu této hry, která nově přichází s ilustracemi Mary Engelbert. Autorem všech tří je tentýž designér Andrew Looney a jeho firma Looney Labs ji vydala pro rok 2018.

Je to malá krabička s ilustracemi kytiček a třešní. V České republice sice nejsme obeznámeni s tradičními ilustracemi této autorky, ale asi se jedná o nejlepší reprezentaci jejího grafického stylu. Uvnitř této malé kartonové krabičky najdeme dva balíčky karet, dohromady tvořící zásobu stovky listů, které je třeba na začátku partie jednoduše zamíchat.

Podle počtu hráčů pak zahájí vyložením jedné karty čtyři, tři nebo dvě hromádky. Každý z účastníků pak dostane náhodných sedm karet, na které se ale nesmí vůbec koukat. Místo toho si je může vzít do ruky nebo položit před sebe obrázkem dolů.

mary-engelbreit-loonacy-06

V partii ale nejsou žádné tahy. Místo toho si hráči odpočítají začátek a právě v tu chvíli se mohou všichni podívat na svoji startovní zásobu karet. Současně mohou začít porovnávat své obrázky (každá karta obsahuje přesně dva) s těmi, které leží nahoře na dostupných hromádkách. Pokud se karta shoduje jedním z nich, může ji sem hráč vyložit.

Novou kartu si při tom nemusí dobírat, ale může dále pokračovat ve vykládání, pokud mu to jeho výběr v ruce dovolí. Hráči všichni bojují současně, vykládají karty jeden přes druhého, a tak se nabídka neustále mění. Díky tomu se často pro někoho objeví šance i ve chvíli, kdy už by jinak neměl co vykládat.

mary-engelbreit-loonacy-03

Pokud ale opravdu hráč už nemá žádný obrázek, který by byl v danou chvíli vidět na stole, mírně natáhne ruku směrem k dobírací hromádce. Tím naznačí ostatním, že nemá co hrát. V případě, že toto udělají všichni hráči a dospěli tedy k nerozhodnému stavu, mohou si každý dobrat novou kartu, současně se na ni podívat a pokusit se ji zahrát. Pokud budou mít štěstí, vytvoří nový obrázek oslí můstek mezi kartami, které drží v ruce a kartami, které leží na stole. První, komu nezbude v ruce žádná karta, se stává vítězem.

Loonacy obecně je naprosto chaotická hra. O tom jsme se přesvědčili už při předchozích recenzích, které si můžete na našem webu přečíst. Můžeme vám ale i bez toho prozradit, že i přes tu náhodnost a nepředvídatelnost jsme si tuto hru oblíbili minimálně stejně, jako klasický Fluxx.

mary-engelbreit-loonacy-07

Jenže ten v podání Mary Engelbreit není vůbec klasickým. Obrázky mají totiž obecně velký vliv na zážitek a obtížnost. A u této nové krabičky narůstá náročnost hledání párů možná až za únosnou mez. To proto, že Loonacy se najednou z reakční a reflexní hry mění na partii, kde všichni zběsile porovnávají své obrázky, protože si je nejsou schopni zapamatovat.

Nechápejte to špatně. Grafika je krásná a karty jsou ohromně barevné a zajímavé. Jen nám to tak nějak nesedí k představě, kterou o průběhu partie Loonacy máme. Ilustrace jsou opravdu pohádkové a bohaté na obsah. Bohužel se s tím ale pojí ještě jeden možná největší nedostatek celého boxu – na kartách budete marně hledat miniatury. Pokud tedy držíte v ruce třeba osm nebo deset karet, což není výjimkou, nemáte vůbec přehled o obrázcích na výběr. To s sebou přináší neustálé listování a trochu i pocit zmaru.

mary-engelbreit-loonacy-12

Máme rádi Loonacy a partičku nikdy neodmítneme. Jenže bohužel tato nová varianta naše očekávání opravdu zklamala. Místo nové dávky zábavy jsme dostali dost nepřehlednou hru, ve které je ještě méně kontroly než jindy. A tentokrát se to projeví na hratelnosti. Mary Engelbreit Loonacy je tak nejslabší karetní hrou ze série a zaujme asi jen fanoušky titulní ilustrátorky.

AutorAndrew Looney
IlustraceMary Engelbreit
VydavatelLooney Labs
Rok vydání2018
Herní doba10
KategorieCard Game, Real-time
MechanismyPattern Recognition
RodinaCard Games: Shedding / Stops

Mary Engelbreit Loonacy je karetní hrou, která má všechny předpoklady úspěchu. Vynikající herní systém a krásné ilustrace. Jenže když se tyto dvě vlastnosti dají dohromady, nenásobí se směrem k ještě lepšímu zážitku, ale jejich spojení tady není tak ideální, jak by se mohlo zdát. Hra je najednou nepřehlednou a těžko kontrolovatelnou (i na poměry Loonacy). A díky tomu je pak Mary Engelbreit Loonacy zklamáním.

+ krásná grafika
+ herní mechanismus
+ zábavná hra