Recenze: Modrá kráva – kolik barev může mít kočka?

modra-krava-01

Nikdy jsem kolem sebe neměla zrcadlo. Pili jsme z koryta, které bylo příliš vysoko. Prostě nebyla žádná šance, jak zahlédnout svůj odraz. Celou dobu jsem si říkala, proč na mne ostatní tak divně koukají, ale neměla jsem žádnou odpověď. Byla jsem přesvědčená, že jsem bílá, jako oni. Jenže pak si farmář koupil nové nablýskané auto a když s ním přijel na pastvu, uviděla jsem poprvé to, jak vypadám. Bylo to děsivé!

Když se poprvé fialová kráva viděla, nebylo to pro ni jednoduché. Zamyslet se nad tím můžete při hraní karetní hry Modrá kráva, kterou vytvořil David Rozsíval a ilustracemi ji převedl do reality Zdeněk Vomáčka. Jedná se o českou hru, která vyšla v produkci společnosti Albi.

Na víku titulní modrou krávu nespatříme, ale jsou tam její kamarádi – kráva červená, zelená kočka a modrý pes. V krabici vytvořili tým vyděděnců, kteří mají jinou barvu, než je obvyklé. Z nitra boxu hráči vyloví destičky pravidel ve tvaru šipky, rozdělí je podle barvy na oranžovou a fialovou a každou separátně zamíchají. K nim položí ještě zelené destičky s rovnítkem, a především zamíchaný balíček karet zvířat, položený obrázkem dolů. Každý z účastníků dostane pět žetonů životů s obrázkem srdíčka.

modra-krava-06

Ještě než otočí první kartu se zvířátkem, nejdříve vytvoří hráči společnými silami startovní pravidla z destiček. Doberou si tedy jeden dílek z oranžového a jeden z fialového balíčku a s pomocí rovnítka je propojí do řady. Rovnice je jasně viditelná a obvykle znamená, že jedna barva se rovná jiné nebo jedno zvířátko se rovná nějakému jinému.

Jakmile jsou na stole dvě takové úvodní rovnice, začíná samotná partie. Hráči se střídají v otáčení karet. Podívají se na ni a bez váhání musí pojmenovat správně zvíře i jeho barvu. Při tom ale musí brát v úvahu šipkované rovnice a podle toho upravit svoje prohlášení. Takže i když je kočka zelená, v důsledku rovnice může mít barvu třeba červenou nebo to nemusí být vůbec kočka.

Mezi kartami zvířátek je ještě několik dalších karet nových pravidel, která hráčům umožní změnit podmínky s pomocí vylosovaných destiček nebo dokonce přidat další pravidla k těm stávajícím. S tím se samozřejmě partie stává složitější, jak se dostávají hráči dál a dál.

modra-krava-03

Někdy rovnice mohou mít dokonce na jedné straně zvíře a na druhé barvu. V takovém případě se podmínka týká levé strany, ale změní se na něm pouze ta vlastnost, která je napravo od šipky. Tím do hry samozřejmě vstupuje trochu zmatku a nejistoty, proto tyto pokročilé varianty doporučujeme až zkušeným hráčům po několika partiích.

Každé chybné pojmenování znamená, že hráč musí odevzdat jedno své srdíčko. A těch mají všichni pouze omezené množství. Partie končí ve chvíli, kdy ve hře zůstane pouze jeden hráč, kterému ještě nějaké srdíčko zbývá. Tento hráč se stává vítězem.

Modrá kráva je bláznivou party hrou se zdánlivě hloupou premisou pojmenovávání barevných zvířátek. Na tom se zdánlivě nedá nic pokazit, jenže pak najedou přestanou platit karty a tvary přímo na kartě.

modra-krava-08

A najednou hráči začnou váhat, dělat chyby a s tím stoupá nejen napětí, ale také zábava a množství smíchu všech účastníků. Tato hra totiž má talent na to hráče bavit. Ale současně je také pořádně prověří, protože splést se vůbec není složité. Hráči během několika kol budou domotaní a jsou schopní se přeříct i u karty, která je správně.

Žádné oko nezůstane suché. A žádná partie neskončí bez chyb. Ale pokud by vám to bylo málo, jsou tu ještě další destičky se speciálními pravidly, která lze přimíchat. Najednou se hráči při některých kartách musí místo mluvení postavit nebo zatleskat. A to je zase narušení soustředění, které ale nemusí někomu sedět. Někdy je největší legrace prostě při obyčejném mluvení.

modra-krava-09

Protože ve většině kol stačí pouze otočit horní kartu z balíčku, všechno plyne rychle kupředu. Pouze čas od času je průběh zastaven, aby se upravily nebo doplnily pravidla a všichni mají možnost si oddychnout. Změna v pravidlech je ale vždy překvapivá, protože když už si zvyknete na rytmus a pravidla, zase se změní. To přispívá ke zmatku a ten ke hře patří.

S rychlostí jednotlivých kol souvisí také délka celé partie, která se snadno pohybuje mezi dvaceti a třiceti minutami. Hráči totiž velmi rychle ztrácí srdíčka. Ačkoliv hráči vypadávají postupně, pozorování ostatních, jak dělají chyby je dostačující zábava, aby to nikomu nevadilo. Při tom je partie zábavná i ve dvou, protože každý bojuje sám za sebe.

modra-krava-12

Modrá kráva nás baví a vlastně čím víc nad tím přemýšlíme, tím víc nám připadá, že jí nemáme vlastně co vytknout. Je to hra jednoduchá, ale vytvořená s dobrou myšlenkou a je jasné, že vznikla pro ty, kdo se rádi baví.

Modrá kráva je pro všechny, kdo se chtějí zasmát. Samozřejmě je to jednoduchá party hra, ve které se barvy a zvířata mění před očima na základě několika drobných šipek a pravidel. Podle těchto rovnic se ale musí řídit hráči a jejich výroky. Dobrou zprávou je, že nejde o postřeh. Hráč má svůj tah jen pro sebe, ačkoliv by měl odpovědět bez dlouhého přemýšlení. A z toho plynou vtipné momenty, a protože má celá partie rozumnou délku, je Modrá kráva adeptem na jednu z nejlepších pohodových party her roku.

+ měnící se pravidla
+ rychlé tahy
+ nezáleží na postřehu