Recenze: Nacht der magischen Schatten – tajemné noční divadlo

Nacht der magischen Schatten - balení

Na mýtině se konalo tajuplné shromáždění. Přišli všichni členové spolku do jednoho. Byla tu liška, ježek i veverka. Zvířátka ale čekala na svého krále – jednorožce Erika. Teprve jeho příchod zajistil na mýtině takové ticho, že i tiché králičí tlapky posledního opozdilce zněly jako medvědí dupání. Všichni členové sněmu se na chvilku zalekli, že byli prozrazeni, ale naštěstí to opravdu byl jen králík Cvalda.

V tu chvíli už ale všechna zvířátka zaujala obrannou pozici. Uprostřed stál jednorožec se zářícím rohem a kolem něj postavy, které propojené vytvářely hru stínů na stromech. Na první pohled to vypadalo, jako by se po okraji procházel myslivec s flintou. Ve skutečnosti to ale byl pouze jezevec a puška byla vlastně veverčin ocas. Na vyděšení medvěda by to určitě stačilo. Naštěstí obyvatelům mýtiny žádné nebezpečí nehrozí a mohou pokračovat ve shromáždění..

My je ale v tuto chvíli opustíme a podíváme se společně na deskovou hru pro děti, která si také hraje se stíny, podobně jako před chvilkou zvířátka. Jmenuje se Nacht der magischen Schatten (Shadow Magic), aneb Noc magických stínů, a jejím autorem je Kai Haferkamp a ilustrace zpracoval Marc Robitzky. Název prozradil snadno, že krabice pochází z Německa, kde ji vydává společnost HABA a to teprve od roku 2013, kdy vyšla. U nás ji můžete koupit zásluhou distribučních schopností společnosti Svět deskových her, která ke hře dodává i česká pravidla.

Nacht der magischen Schatten - připravená hra

Žlutá krabice vás kromě ilustrace tančících postav zaujme především svými obřími rozměry. Krabice má nějakých 35 centimetrů a nízká také zrovna není. Všechno to ale má svůj důvod, jak zjistíte už brzy, jakmile nadzdvihnete víko a se zatajeným dechem začnete zkoumat stíny uvnitř.

Ony tam zatím žádné nejsou, všechny je vyhnalo světlo, které jste dovnitř pustili. Přesto na vás čeká jedna velká hrací deska s několika tenkými otvory a jednou kruhovou dírou uprostřed. Kolem ní vidíte šedivý prostor – to je místo, kde zvířátka provádí svůj tajný stínový tanec a vy se k nim budete moci za chvilku přidat.

Nejdříve ale odhalíte ve vycvakávacím aršíku třináct kartiček a určitě si brzy všimnete, že ke každé z nich patří také jedna fialová dřevěná figurka ležící na dně krabice. Její silueta přesně odpovídá portrétu tvora na kartičce, kolem něhož je ještě nakreslená tenká žlutá linka, která vám má napovídat.

Nacht der magischen Schatten - rozehraná hra

To ale není zdaleka všechno. Jsou tu také tři kartonové zástěny s výčnělky, další jedna deska s bílým částečně průhledným povrchem a také jedno ozubené kolečko se sedmi otvory a ohněm uprostřed. Dřevěné postavičky ještě doplňuje další čtveřice kolemjdoucích zvířátek, která budou tanec sledovat a také jeden stojánek. Zbývá nám zmínit už jen malou stříbrnou baterku s pěti LED světýlky, které se o celou tu stínovou podívanou postará. Musíte ji ale nejdříve nakrmit jednou AA baterií, která není součástí balení.

Na začátku hry musíte všechno z krabice vysypat a na dno položit čtyři šedivé stojánky a teprve na ně položíte herní plán. Do jeho tenkých podlouhlých otvorů zasunete zástěny tak, aby deska s bílou plochou směřovala k nakreslenému kamennému chodníku. Všechny tři desky přikryjete jednou střechou a ještě předtím dovnitř položíte zatím neobsazené ozubené kolečko.

Každý z hráčů si vybere jednu barevnou postavičku kolemjdoucích zvířátek, za které bude hrát. Může být bystrý jako ježek, prohnaný jako lištička, rychlý jako králík nebo chytrý jako krtek. Všichni bez rozdílu se ale postaví na startovní čáru na začátku kamenité cesty. Pak je na čase vybrat osm (devět nebo deset – záleží na počtu hráčů) z třinácti zvířátek, které se zúčastní tance a k nim také kartičky, které rozložíte na stůl tak, aby je všichni dobře viděli. Začínající hráč si vezme baterku a zelený stojánek a stínové představení může začít.

Kromě promítače musí nyní všichni zavřít oči nebo se otočit. Hráč pak vybere sedm figurek, které postaví v libovolném pořadí dovnitř na otočné ozubené kolečko. Postavičky uvnitř dobře drží, protože každý otvor je mírně prohloubený. Stojánek s figurkami by měl stát k promítači tak, aby obrázek muchomůrky byl uprostřed. Jakmile je všechno připraveno, musí ještě schovat za krabicí zbývající figurky, které se mezi sedm vyvolených nedostali a nebudou v tomto kole tancovat.

Teď konečně přichází čas hádání. Hráči mohou všichni koukat na bílou promítací plochu. Jakmile aktivní hráč přiloží na stojánek baterku, začnou postavičky vrhat na plátno stín. Aby zvířátka a ostatní stvoření začala tancovat, musí promítač začít otáčet s ozubeným kolem opatrně tak dlouho, dokud se před ním znovu neobjeví muchomůrka. Všechny postavičky opsaly jedno kolečko a předvedly svůj tanec před plátnem.

Úkolem ostatních hráčů je uhodnout, která zvířátka zde chybí. Každý si postupně vezme jednu kartičku postavičky, která se tance neúčastnila. Proto se liší počet figurek (a karet) podle množství hráčů v partii. Kdo z hráčů měl pravdu a vzal do ruky správnou kartičku, může posunout svoji figurku na chodníku o jedno políčko dopředu. Stínové divadlo pokračuje v režii dalšího hráče a to tak dlouho, dokud některá z postaviček diváků nedorazí až do cíle.

Noc magických stínů je hra, která si vás získá především svojí jednoduchostí. Nemusíte se učit žádná pravidla, stačí jen postavit figurky a hrát divadlo. Ono vlastně na začátku nebudete s nejmenšími dětmi ani dělat nic jiného. Je lepší, když se s figurkami seznámí právě tímto hravým způsobem. Mohou vyprávět pohádku vám, nebo naopak vy budete na bílém plátně stíny představovat nějaký příběh pro ně. Už jen v této jednoduché zábavě leží ohromný potenciál, ale to jsme se ještě nedostali vůbec k hraní.

Pokud hrajete s většími dětmi nebo už malí hráči postavičky dostatečně znají, můžete začít trénovat paměť. Ta je tím nejhlavnějším, co v této hře budete potřebovat. Ale určitě musí všichni soutěžící zapojit také koncentraci a svůj odhad. Stín některých postaviček zdaleka neodpovídá tomu, čím vlastně ve skutečnosti jsou, proto si musíte dávat dobrý pozor.

Každé partie se účastní jiné figurky, protože ze třinácti vždy použijete pouze dvě třetiny. Proto je hra vždy trochu jiná, některé postavičky jsou si více podobné než jiné. Kromě zvířátek tu najdete i duch, čarovného trpaslíka, draka i víly rozvinující pergamen.

Nacht der magischen Schatten - postavičky

A pokud by vám základní verze připadala jednoduchá, můžete kartičky v průběhu promítání skrýt a ukázat je znovu až po zhasnutí lampičky. Tímto způsobem je hádání mnohem těžší. Hra je spravedlivá ve všech počtech hráčů, přestože rozebírají dílky se siluetami postupně. Vždy ale zbývá alespoň jedna správná odpověď.

Hra je u konce rychle, protože každé kolo obvykle znamená posun alespoň jedné figurky vpřed. Přesto není jednoduché dosáhnout cíle jako první, protože stíny jsou zrádné. Jenže čím blíž je konec, tím je pravděpodobnější, že si děti budou chtít souboj zopakovat.

Vyšší cena je u této hry vyvážená zpracováním a originalitou. Co do počtu komponent uvnitř obrovské krabice nenajdete příliš součástek, ale všechny jsou nedílnou součástí krásné a atmosférické zábavy. A investované peníze se vám v tomto případě určitě vrátí v podobě stínových zážitků.

Nacht der magischen Schatten je překrásnou dětskou hrou. K něčemu se vám teď přiznám. Mít tuto hru jako dítě doma, nehnu se od ní. Představuje všechno, čeho si děti tolik váží – příběhy, fantazii a magično. Tahle krabice je prostě splněným snem, ze kterého ještě navíc udělali autoři hru. No může to být lepší?

AutorKai Haferkamp
IlustraceMarc Robitzky
VydavatelHABA
Herní doba15
Minimální věk4 and up
KategorieChildren's Game, Fantasy
MechanismyMemory, Pattern Recognition
Alternativní názvyLa fête des ombres, Nacht van de magische schimmen, La noche de las sombras mágicas, La notte delle ombre magiche, Shadow Magic

Noc magických stínu (Nacht der magischen Schatten) připravila pro všechny svoje hráče překrásné stínové divadlo, které obvykle slouží jen na koukání. Ale tady jej bude vždy jeden z hráčů tvořit, zatímco ostatní se snaží z tancujících siluet rozpoznat, o jaká zvířátka se jedná. Nezáleží však na tom, kdo to zvládne nejrychleji. Všechny postavičky si musíte ukládat do paměti a teprve na konci si můžete zvolit kartičku toho, které u ohně tentokrát netancovalo. Hra je luxusně zpracovaná a vzbuzuje dojem opravdového divadla. Slibuje tak opravdu skvělé zážitky a bez problémů nadchne svým nápadem každé dítě. V krabici najdete siluet mnohem víc, než jich potřebujete pro jednu hru a přitom se počet liší podle množství hráčů. Právě rozdělování kartiček ve více je šikovně vymyšleno a nikdo není v nějaké nevýhodě. Některé stíny nesouhlasí s obrázkem postavy, kterou mají představovat, což je trochu škoda. Nacht der magischen Schatten ale nabízí překrásný hravý zážitek, který nikde jinde nenajdete.

+ dokonalé zpracování
+ hra založená na stínech
+ kromě dobrého odhadu potřebujete paměť