Recenze: Ostrov Skye – malé ostrůvky pro každého

ostrov-skye-01

Dudy se svými zvuky mísí s křikem ze staveniště. Náš ostrov se stal na krátkou dobu domovem lešením a mužům, kteří vládnou kladivem lépe než mečem. To jsou ti naši praví hrdinové, protože nám staví domov. Místo, které nám všem chybí už mnoho měsíců. Nyní se konečně všichni dočkáme. Nebo jen někteří?

Nový vladař skotského ostrova bude zvolen mezi těmi nejšikovnějšími. Přesně toho hledají všichni obyvatelé deskové hry Ostrov Skye, kterou si pro hráče připravila společnost Lookout Games. V originále se hra jmenuje Isle of Skye s podtitulem From Chieftain to King, který v češtině vidíme na banneru „Jak se náčelník stal králem“. Hru vydává v češtině společnost Albi. Ale nic z toho by se nestalo, pokud by ji dvojice designérů, Andreas Pelikan a Alexander Pfister, v roce 2015 nestvořila. Za své ilustrace pak může poděkovat Klemensi Franzovi. Krabice získala v roce 2016 cenu Kennerspiel des Jahres, tedy hra roku pro znalce.

Na víku podélné krabice najdou hráči skotského dudáka s ovečkou a výhledem na ostrov. Ale hráči ostrovy začnou objevovat s pomocí centrálního herního plánu. Na tom je pouze dvě stupnice – jedna pro body a druhá sloužící jako počítadlo tahů (první políčko je označeno černým kamenem) – a pak pozice pro čtyři bodovací destičky. Právě střed plánu hráči zaplní náhodnou sadou čtyř oken, které představují podmínky pro bodování v této partii.

ostrov-skye-06

Hráči si pak každý vyberou svoji barvu a podle svojí volby dostanou zástěnu, kterou si položí před sebe a ukryjí za ni každý jeden žeton sekery. Zvolená barva určí také odstín střechy hráčova hradu a také bodovací kámen. Ten si každý z účastníků umístí na začátek bodovací stupnice. Velkou spoustu (konkrétně 73) dílků krajiny hráči nasypou do látkového pytlíku a mince položí poblíž herní plochy.

V každém kole si jednotliví účastníci vylosují každý tři náhodné destičky, které si položí těsně před svoji zástěnu do řady. Tajně ke dvěma z nich přiřadí určitý finanční obnos ze své zásoby v takové hodnotě, jakou by za ně byl ochotný zaplatit. Třetí dílek označí sekerou a tím jej vyřadí z nabídky ještě dřív, než se přejde k samotnému nákupu.

Poté všichni odhalí své určené ceny. Ostatní hráči teď mají možnost první volby k destičkám, které leží před jejich soupeři. Postupně si může každý z hráčů zakoupit jeden dílek od kteréhokoliv z protivníků a to za jimi určenou cenu. Ty destičky, které si nikdo nekoupí, zůstanou jejich majiteli. Ale nabídnuté mince také propadnou do banku, takže nejde o zisk zdarma.

ostrov-skye-08

Získané destičky si nyní mohou hráči přiložit ke svému hradu, a tak vytvářet neustále se rozrůstající ostrov. Jejich spoje musí vždy být propojeny stejným typem terénu. Hráči se tím snaží vytvářet uzavřené oblasti, které přináší významné bodové příjmy.

Ale aby měli hráči co utrácet, musí na začátku každého tahu dostat nějaký ten zlatý příjem. Ten je určený právě rozložením jejich destiček. Ale základní příjem je stanovený už samotným hradem, který přináší svému majiteli pět mincí na úvod každého kola.

Jednotlivé bodovací destičky jsou přiřazeny k písmenkům A, B, C a D. A právě jejich význam se promítne v závěrečné fázi každého kola. Ke každému z nich je přiřazena sada písmen a právě tyto podmínky jsou v daném kole platné. Za ně dostanou hráči vítězné body a posunou svůj kámen kupředu. Každá destička se do hry dostane třikrát v průběhu celé partie a přinese hráčům odměnu. A tak se boduje za ovce, kombinace terénů, uzavřené oblasti, majetek v mincích nebo cesty. Možností je řada.

ostrov-skye-07

Partie pokračuje tak dlouho, dokud neuplyne předem daný počet kol. To vše tak, aby se vystřídaly všechny bodovací destičky. Na konci partie si hráči k již získaným bodům přičtou další za svitky na svých mapových dílcích. Teprve po přičtení těchto bonusů hráči poznají vítěze – toho, kdo získal nejvíce bodů.

Ostrov Skye má určitě ambice stát se novým Carcassonne. A jako nástupce dělá všechn dobře už od začátku. V základu totiž zůstává hrou, ve které jde o spojování dílků. Tentokrát má ale každý svoji mapku, za kterou je poctivě ohodnocen. A nikdo mu ji nemůže kazit.

Jenže do celého snažení vstupuje důležitý prvek aukce. Hráči sami ocení své nalosované dílky. Snaží se při tom, aby jim zůstaly ty, o které stojí. Ale současně za ně nechtějí zaplatit příliš. Tenhle mechanismus je vynikající a vytváří spoustu těžkých voleb a rozhodnutí, ačkoliv to je všechno krásně jednoduché a pravidla této fáze vysvětlíte každému během chvilky.

ostrov-skye-09

No a zbytek hry už je naprosto jednoduchý. Propojujte dílky tak, abyste ve správný čas splnili co nejvíce bodovacích podmínek. Pouze tak lze na skórovací stupnici dojít dál než soupeři a nakonec zvítězit.

Každá partie je jiná, protože z šestnácti bodovacích destiček jsou použity pouze čtyři a to vždy v jiných náhodných kombinacích. V jednotlivých kolech jsou vždy aktivované pouze některé z podmínek, čemuž hráči musí přizpůsobovat vývoj svých ostrovů.

Hra má ideální dobu pro jednu partii, pokud přihlédneme k její nenáročnosti. Trvá totiž necelou hodinu a v nižších počtech dokonce méně než 45 minut. Jenže naopak právě ve třech nebo čtyřech vynikne aukční fáze daleko více. V pěti se naopak často někteří hráči mohou ocitnout zcela bez destiček k vyložení, protože jejich jim někdo koupil a oni nechtějí ty, které zbyly ostatním.  Naopak ve dvou aukce nefunguje ideálně. Jako rozumný minimální počet proto doporučujeme tři hráče.

ostrov-skye-11

Silnice tu jsou jen jako bodovací podmínka. Jsou tedy na dílcích navíc a nemusí se shodovat. To může na první pohled vypadat nelogicky a celý plán nepůsobí dostatečně jednotně. Ovšem ikony jsou na první pohled jasné a nepotřebují nějaké vysvětlování. Zástěny jsou také dobře vyřešené a rozkládatelné po každé partii.

Ostrov Skye se stal hrou roku v Německu. Určitě nechceme rozporovat kvality této hry, je rozhodně zábavná, rozumně přístupná a se zajímavou aukcí, ale na trhu se v roce 2016 určitě objevila řada zajímavějších titulů, které by si zasloužily titul více. Tím ovšem nechceme tvrdit, že je špatná. Ostrov Skye nás baví a rádi se k němu vrátíme, pokud přijde na návštěvu někdo méně zkušený. Budeme ji ale hrát se svojí klasickou herní skupinou plnou pokročilých hráčů? Velmi pravděpodobně ne.

PS: A ještě jeden dojem hra Ostrov Skye zanechala na recenzentovi: poprvé se setkal se slovem „vyplokejte“. Můžete mi někdo vysvětlit, o co se jedná?

AutorAndreas Pelikan, Alexander Pfister
IlustraceKlemens Franz
VydavatelLookout Games, 999 Games, Albi, Compaya.hu: Gamer Café Kft., Funforge, GoKids 玩樂小子, Hobby Japan, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Lacerta, Ludicus, Mayfair Games, PaperGames (III), SD Games, uplay.it edizioni, Zhiyanjia
Herní doba50
(44 voters)
KategorieEconomic, Territory Building
MechanismyCatch the Leader, Commodity Speculation, I Cut, You Choose, Set Collection, Tile Placement, Turn Order: Progressive
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2015, Deutscher Spielepreis 2016 Goodie Box, Isle of Skye: Druids, Isle of Skye: From Chieftain to King – Adjacency Scrolls, Isle of Skye: From Chieftain to King – Brettspiel Adventskalender 2015 Promo Tiles, Isle of Skye: From Chieftain to King – Kennerspiel des Jahres Promo Tile, Isle of Skye: From Chieftain to King – Themed Tiles, Isle of Skye: From Chieftain to King – Tunnelplättchen, Isle of Skye: From Chieftain to King – Tunnelplättchen 2, Isle of Skye: Journeyman, Isle of Skye: Peças Promocionais
RodinaCountry: Scotland, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Game: Isle of Skye (Lookout Games)
Alternativní názvyInsula Skye: De la Căpetenie la Rege, Isla de Skye: De Líder a Rey, Isle of Skye: Agli Albori del Regno, Isle of Skye: De Laird à Roi, Isle of Skye: De Líder a Rei, Isle of Skye: Vom Häuptling zum König, Isle of Skye: Ο Βασιλιάς της Σκωτίας, Ostrov Skye: Jak se náčelník stal králem, Skye, Skye szigete, Wyspa Skye: Od Lairda do Króla, Остров скай: Из вождей в короли, アイル・オブ・スカイ:族長から王へ 日本語版, 斯凱島

Ostrov Skye je mírně obtížnější hrou, která se ale stále řadí spíš do kategorie pro začátečníky. Nejde tu jen o propojování dílků, ale všemu předchází velmi taktická aukční fáze. U té hráči musí dělat dobrá rozhodnutí, jinak jim nezůstanou v ruce dobré destičky. Ale stále tu mají mnohem víc kontroly než v původním Carcassonne při mírném natažení herní doby a zajímavých (variabilních) bodovacích podmínkách. Ostrov Skye je super pro všechny, kdo neberou deskové hry jako každodenní zábavu, ale občasné odreagování. Není příliš jednoduchá ani příliš složitá, prostě tak akorát.

+ výtečná variabilita
+ skvělá aukce
+ smysluplné volby