Recenze: Picassimo – obrázky cik a cak

picassimo-01

Moderní umění je životní prostředí, kde se uchytí sebebláznivější myšlenka. Jenže to pořád nic neznamená, pokud v dílech neuvidí nadějný talent odborníci. Ještě včera se naše galerie mohla pyšnit jedinečnou sbírkou nových výtvorů, jenže teď vidíme jen prázdné obrazy a stojany. Není čas je hledat. Kritici přijdou už ráno a musíme jim něco nabídnout!

Uměleckou záhadu si pro nás připravil autor Carlo A. Rossi, který vytvořil novou kreslící hru Picassimo a nabídnul ji německé společnosti HABA. Hra moc dobře zapadla do konceptu nových rodinných her a vyšla v roce 2016 s ilustracemi Christiana Fioreho.

Bílá krabice nabídne větší rozměry, to vše orientované na výšku. Uvnitř na hráče čeká sada zástěn z tvrdého papíru. Každý má nejen různé obrazy na přední straně, ale především plastovou kapsu uvnitř (tu si hráči vytvoří přilepením plastových částí). Právě sem na začátku také každý zasune kartu svého národa (jsou tu ale pouze ty, pro které je krabice určena a ČR tam není). Hráči si každý rozeberou jednu takovou schovku, k ní dostanou fixu, mazací bodovací kartičku (označí ji svým jménem), ale především kreslicí plátno. To je také kartonové a je rozděleno na šest oddělitelných destiček.

picassimo-08

Do středu stolu položí zamíchaných sedm karet transformací, které pro hráče skýtají překvapení do každého kola. Hned vedle položí také hromádku karet tak, aby řádek se zadáním v jazyce hráčů nebyl viditelný a oni mohli karty postupně odhalovat, až přijde řada na hraní. Poté už si společnými silami soupeři pouze zvolí obtížnost úkolů, které je budou v partii čekat.

Všichni účastníci si na začátku každého ze sedmi kol vylosují jednu kartu a tím dostanou také svoje speciální zadání. Podle dohodnuté obtížnosti se před hráčem objeví dva výrazy, ze kterých si může vybrat dle svého přání. Tuto kartu si zastrčí hráč do plastové kapsičky na zástěně, každý vezme do ruky svoji fixu a všichni současně začnou kreslit.

Hráči se snaží reprezentovat slovo, které si přečetli na kartičce. Při tom musí dodržet pouze regulérnost natočení destičky tak, aby logo HABA nebylo vzhůru nohama. To bude důležité za chvíli. Totéž platí i pro nutnost zaplnit kresbou všech šest částí plátna – každý dílek musí obsahovat alespoň nějakou čáru. Jakmile má většina hráčů svoje dílo hotové, stačí odpočítat od tří do jedné, a pak je konec kola.

picassimo-03

Poté hráči odhalí společnou kartu transformace a podle jejích pokynů přeskládají svoje dílky. Obrázek tak najednou vypadá úplně jinak a na první pohled není jednoduché poznat, co bylo jeho tématem. Jeden po druhém odhalují svoji destičku ostatním a ti mají jasný úkol – být první, kdo uhodne zadání, podle kterého hráč kreslil. Pokud někdo odpoví správně a jmenuje, co se na obrázku nachází, dostane za odměnu tři body. Tutéž sumu získá také autor umění.

V případě, že nikdo správnou odpověď nevyslovil v předem stanoveném časovém termínu, pak jeho autor postupně přeskládává dílky zpět do správného rozložení. Ostatní ale stále mohou hádat. Správná odpověď v tomto momentu ale už znamená pouze jeden bod jak pro umělce, tak pro správného tipéra. Partie pokračuje vymazáním destiček a dalším kolem. Těch je odehráno celkem sedm, přičemž hráči si značí svoje úspěchy na bodovací kartičce. Ten, kdo jich má v součtu nejvíce, se stává vítězem.

Picassimo je další kreslící hrou, která prověří vaši představivost. Záludnost tu je v tom, že nestačí pouze poznat obrázek. Ten totiž vůbec nevypadá tak, jak ho jeho autor vytvořil. Ještě předtím, než jej uvidíte, některé jeho části si vymění místa. No a najednou na první pohled těžko poznáte, co to původně bylo.

picassimo-11

Pokud to neuvidíte rychle, pak je dobré začít v hlavě pozpátku rekonstruovat původní obrázek. Máte k tomu ideální nápovědu v roli karty transformace. S trochou soustředění a obětovaného času je tedy možné všechny části kresby zařadit na jejich původní místa. Jenže mezitím střílí soupeři tipy jeden za druhým a je velká šance, že se někdo trefí. Hráči se tak musí rozhodnout, kterou z těchto cest se vydají. K zisku bodů mohou vést obě.

Právě ten výrazný důraz na představivost je prvkem, který Picassimo odlišuje od její konkurence. Ale hra i tak zůstává poměrně rychlou, protože všichni mají motivaci být co nejrychlejší. Jinak mohou skončit s nedokresleným obrázkem a to nikdo nechce. Malíř totiž dostane také body, pokud někdo uhodne.

Mnohem větší důraz ale je na hádání. To, že nejste dobří v kreslení, ještě nic neznamená. Pokud budete schopni dobře a rychle rozeznávat díla ostatních, můžete i tak vyhrát. Čím víc soupeřů se partie účastní, tím více bodů plyne právě z hádání a méně z kreslení. To by naznačovalo, že hráči se nemusí tolik snažit o uhodnutelné ilustrace. Ale tím by se sami připravovali o legraci.

picassimo-15

Témata na kartách jsou dobré. Hráči zde najdou zvířata, ale i architekturu, umělce nebo povolání. Pobaví Vinnetou, Malý princ, řezník nebo třeba film Pulp Fiction. Každý úkol je zábava plnit a stejně tak je legrace i hádat kresbu ostatních. Tady je už jasné, že hra udělá úspěch především u rodin. Mohou si zahrát rodiče i s dětmi, ale klidně lze přizvat i starší soupeře. Hádat dokážou všichni, i když děti mohou být u některých témat mírně handicapovaní.

Prohození se vždy týká čtyř destiček a přikáží šipkami hráčům prohodit vždy dvě destičky mezi sebou a to bez otáčení. Právě proto je také důležitá rotace celé desky, aby hráči měli i tak stále relativně lehkou úlohu. Někdo by určitě mohl namítnout, že se jedná pořád jen o kreslení. A bude mít pravdu. Jenže to nevadí, protože hra je to stále zábavná.

picassimo-18

Picassimo se povedlo. Kreslicí hry obecně nás baví a tahle si udržuje příjemně svěží nádech. Hra je sice jen o kreslení a hádání, ale do hry přináší zajímavý zvrat. Na hráče tak čeká nejen tipování, ale především legrace z přeházených dílků kresby. Někdy tak vznikají opravdu absurdní obrázky. Picassimo s sebou tedy přináší smích a to se počítá.

AutorCarlo A. Rossi
IlustraceChristian Fiore
VydavatelHABA
Počet hráčů3 - 6
KategorieDeduction, Party Game, Puzzle
MechanismyModular Board, Paper-and-Pencil
RodinaMechanism: Drawing, Series: Family Games (HABA)

Recenze: Picassimo – obrázky cik a cak
Picassimo je hra, ve které dostanou hráči do ruky jednoduše fixu a textové zadání. Podle něj nakreslí obrázek na plátno a mohli by ho hned ukázat ostatním, aby mohli začít hádat. Jenže místo toho nejdříve podle zadání přehází části svého díla, aby to nebylo tak jednoduché. Z toho vznikají někdy velmi humorné obrázky a tím se hráči budou zajisté bavit. K tomu je třeba ocenit i velký počet zadání a solidní zpracování. To všechno dělá z Picassima příjemnou kreslenou zábavu pro rodiny.

+ jen kreslení a hádání (čistota mechanismů)
+ kreslicí plátno je dělené na části, které hráči prohází
+ dostatek témat