Recenze: World of Warcraft Wrath of the Lich King aneb fantasy Pandemic

Když přiběhli orkové a začali nám tvrdit, že se v jejich zemi objevil nemrtvý král, nevěřili jsme jim ani slovo. Tihle zelení prohnaní válečníci už nás tolikrát podvedli, že musíte zvažovat každé jejich slovo. Dnes ale litujeme, že jsme je neposlouchali pečlivěji. Možná bychom v jejich hřmotném jazyce a mezi jednotlivými výkřiky, které tvoří jejich jazyk, našli pravdu. Nelhali nám, ale vypadá to, že už je pozdě pro celý Azeroth.

Ačkoliv se nová hra inspirovala mechanismy klasického Pandemic, hráči nebudou tentokrát bojovat s žádnými viry ani létat po planetě s doktory. Místo toho se stanou hrdiny a v dobrodružném světě World of Warcraft se budou muset utkat se strašlivým Lich Kingem. Hra na motivy rozšíření obrovsky populární online hry, s licencí od firmy Blizzard, se jmenuje World of Warcraft: Wrath of the Lich King, kterou si podle vzoru úspěšného Matta Leacocka vytvořili Alexandar Ortloff, Justin Kemppainen a Michael Sanfilippo.

Na víku vidíme hrdiny, ale i hordy nepřátel, to vše ve velmi temném ladění. Hráči nejdříve v boxu najdou spoustu kartonu, stranou prozatím odloží kulaté žetony a postaví z více částí tři budovy pevností a jednu citadelu. Mezi sebe si v rámci pravidelné přípravy hráči rozloží herní plán s mapou celého fantaskního světa a obě její stupnice obsadí žetony – jeden bude sledovat zhoubu, kterou šíří nemrtví a s druhým zaznamenají zoufalství.

Poblíž středu mapy má své místo také citadela, k níž patří také karetní úkol Icecrown Citadel, který položí obrázkem dolů na její pole. Na plán pak rozmístí po jedné karetě odměn na každé prázdné pole plánu a zakryjí ji náhodně vybranou kartou z balíčku karet úkolů. Hráči si vyberou hrdiny, každý dostanou nějaké hrdinské karty ze zamíchaného balíčku, který je pak třeba podle zvolené obtížnosti ještě obohatit o náhodně přiložené karty příval nemrtvých.

Poté se už rozprchnou po mapě hladoví ghúlové, kterým s tím pomůže zamíchaný balíček zhouby. Z něj hráči postupně odhalí několik karet a podle jejich lokalit rozmístí figurky nepřátel i samotného Lich Kinga. V důsledku tak budou v některých lokacích tři, jinde dva nebo jeden ghúl.

Hráči s tímto náporem ihned začnou bojovat, a právě za tímto účelem se převtělí do svých postaviček a hrdinů. Budou se střídat na tahu, ve kterém mají vždy k dispozici řadu akcí. Dohromady mohou provést pokaždé čtyři a libovolně je nakombinovat. V první řadě se mohou posunout na sousední políčko na mapě.

Někdy ale místo toho budou chtít bojovat. K tomu využijí komponentu, kterou Pandemic ještě neviděl: kostky. Základní nepřátelé ghúlové mají pouze jeden bod života, ale ve hře se mohou objevit také hrozby, které mají životy již tři. Jen správně hozenými ikonami je lze o tyto životy připravit a tak odstranit z plánu.

Hráči mohou využívat leteckou přepravu, kde se na křídlech přemístí na pole s pevností, pokud ji během partie postaví. Jelikož ghúlové jsou docela nebezpeční, mohou hráčům také uštědřovat zranění a ti se mohou za jednu akci léčit. Ale pouze, pokud uspějí v hodu kostkami.

Poslední a hlavní akcí celého tahu je plnění úkolů. To lze provádět pouze na místech, která se k úkolům váží. Jakmile sem hráč dorazí, může využít jednu z hrdinských karet v ruce, aby posunul ukazatel úkolu vpřed. Taková karta ale musí obsahovat ikonu, která je právě potřebná na hadu, který ukazuje postup v plnění úkolu. Ke snažení aktivního hráče se ale mohou přidat i ostatní a připojit po jedné kartě, to vše navíc lze podpořit i hodem kostkou.

Nad tento limit čtyř akcí se může hráč rozhodnout využít některou z volných akcí, což je využít textu na jeho hrdinských kartách v ruce. Takovou kartu ale musí hráč po splnění efektu zahodit.

Jakmile jsou odehrány všechny akce, které hráč měl v plánu provést, je na čase vyhodnotit postup nepřátelských vojsk. Dobere si tedy dvě karty hrdinů, ale při tom nesmí přesáhnout limit sedmi karet v ruce, případně musí všechny přebytečné dle své volby odhodit. Dřív nebo později při dobírání hráči narazí na jednu z ukrytých karet Příval nemrtvých, posunou ukazatel zhouby a přesunou figurku Lich Kinga na oblasti karty. Navíc se ale na poli karty objeví tři ghúlové a jedna hrozba.

Ačkoliv se toto neděje neustále, příliv nemrtvých neustává, protože poté hráč ještě otočí karty z balíčku zhouby. A na každém políčku, které na odhalených kartách nachází, se objeví jeden nový ghúl. Pokud by tímto způsobem mělo dojít k příchodu čtvrtého ghúla do jedné lokace, hráči místo toho musí vyhodnotit zamoření. Naroste zoufalství (hráči posunou ukazatel na stupnici) a navíc ghúlům dorazí posila v podobě nové hrozby.

Na rozdíl od ghúlů se právě hrozby snaží aktivně vyhledávat a honit hrdiny. Jako úplně poslední krok v každém kole hráči posunou každou figurkou hrozby směrem k nejbližšímu hrdinovi. Pokud jej takto zastihne nepřipraveného, způsobí mu jedno zranění.

Hráči tak postupně bojují nejen s neustálým přílivem nových příšer na mapu, ale především s vlastním zoufalstvím a narůstající bezmocí. Pokud právě ukazatel zoufalství klesne až na dno na poslední políčko, hrdinové svůj lid zklamali a partii prohráli. Pouze splněním všech tří základních úkolů a dokončením úkolu z citadely dříve, než je přemůže zoufalství, mohou hráči uspět a zvítězit nad nemrtvou vlnou pod vedením Lich Kinga.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King je nádherným přepracováním populárního principu do světa, který milují miliony. A nejedná se o kopii, u této nové varianty někdo přemýšlel a výsledkem je hra, která překvapí i milovníky a znalce Pandemicu.

Nově se totiž při zamoření nerozšíří ghúlové do sousedních lokací po vzoru kostiček nemocí, ale místo toho se na plánu objeví mnohem nebezpečnější protivníci. Takoví, kteří jen nepostávají, ale hrdiny po mapě proženou a nebojí se na ně i zaútočit. Hráči tak mohou ztrácet životy, a to je věc v Pandemicu nevídaná.

K dobrodružství patří boj, který využívá kostky. Už v původní verzi samozřejmě náhoda měla svoje podstatné místo v dobírání karet, ale že by snaha hráčů o odstranění nebezpečí nebyla dopředu jistá, to je novinka. Naštěstí ale hráči mají k dispozici více akcí, takže se mohou o případný útok pokusit rovnou znovu.

Hráči ale nemohou pouze odolávat nikdy nekončícím vlnám nemrtvých. Proto jsou po plánu roztroušené i náhodné úkoly, které musí plnit, a to je také důvod, proč drží v rukou karty. Ty nemusí nově seskupovat do jednobarevných sad k vytvoření léku, ale jednoduše používají jejich ikony. Řada karet ale nabízí také lákadlo v podobě specifické akce.

Musí tedy dobře pracovat na mapě a společnými silami posouvat ukazatele úkolů. Hra ale opět zůstává především o dobrém pozičním boji tak, a by nástup nepřátel hráčům nepřerostl přes hlavu. Ačkoliv zde není taková ta klasická penalizace, když dojdou kostičky (v tomto případě hrozby), ale každé takové vypuknutí zamoření hráče přesto přiblíží k prohře nárůstem zoufalství.

Ale tam, kde jsou jednotlivé startovní úkoly variabilní a mění se napříč jednotlivými partiemi, na závěr čeká vždy Lich King a jedna jeho karta. A to je možná trochu škoda, protože z pohledu opakovaného hraní tento stereotyp trochu kazí  celkový dojem.

Pochválit naopak musíme to, že hráči mají více otevřených možností pro rozhodování, než v původní hře. Přesto se herní doba dokáže udržet stále v mezích jedné hodiny. A počty hráčů jsou opět zásadní pro obtížnost, kde tři účastníci jsou ideálním poměrem a ve více je díky rapidnějšímu nárůstu nepřátel hra těžší.

Hrdinové mohou ztratit i poslední bod života. To ale nevede k porážce týmu, pouze hráč přijde o všechny své karty, a především tak způsobí další nárůst stupnice zoufalství, a to rovnou o dva kroky. Ačkoliv tedy v reálu porážka jednoho hrdiny konec neznamená, obvykle jej pro všechny účastníky odboje výrazně přiblíží.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King je čerstvou a velmi chytrou variantou na původní Pandemic, přičemž zachovává rozložení sil opět na hřišti náhody. Odpůrci Pandemicu si tady nenajdou nic, co by je přesvědčilo o opaku. Ale milovníci WoWka nebo ti, kdo hledají prostě zábavnou kooperativní hru, ti rozhodně nebudou zklamaní, protože tohle je výborná a skvěle vypadající hra.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King je vynikající inkarnací Pandemicu, která vše posouvá od šířící se nákazy k boji a přivolávání posil. Hra zůstává v centru stejná, díky tomu neustále napínavá a zábavná. Ale současně je pocitově dostatečně jiná. Téma je lákavé pro mnoho nováčků, ale stejně tak si ve World of Warcraft: Wrath of the Lich King najdou zalíbení fanoušci tohoto herního mechanismu a obecně kooperativních her.
+ upravené
+ ale při tom stejně zábavné
+ populární téma