Recenze: Poseidon’s Kingdom – boj s krakenem

poseidons-kingdom-27

Tak nějak zněla ukolébavka, kterou mi zpívala maminka, když jsem byl ještě malá hvězdice. Jenže to nepomáhá. Nemůžu spát. Všude vidím chapadla. Zlý kraken vyplaval z hlubin moře a napadl náš domov. Myslím, že jej vylákali potápěči, kteří v tom místě po několik dnů lovili. Probudili jej a rozdráždili jeho hladový žaludek. Jenže lidé si odpluli na bezpečné palubě svojí lodi, ale my tu museli zůstat. Sami tváří v tvář hrůze z temnot.

Nepoznané vodní dobrodružství na nás čeká, když se ke všem mořským tvorům připojíme a necháme se unést deskovou hrou Poseidon’s Kingdom. Jejími autori jsou bratři Lamontovi z malé firmy Fragor Games, jejichž křestními jmény jsou Gordon a Fraser.  Hra byla představena jako novinka pro rok 2015 v portfoliu americké společnosti Game Salute, ale původně byla pod hlavičkou Fragor Games vydaná už v roce 2011 v limitované edici. Hra ale zaujala a stala se první masově vydanou hrou autorského dua, které jinak stojí za skvělými Snow Tails nebo Spellbound. Původní ilustrace Judith Lamont nahradily obrázky Danna Maye.

Celý oceán zábavy šplouchá uvnitř opravdu masivní a vysoké krabice, která by se jinak při pohledu shora mohla zdát, že má normální rozměry. Na víku na všechny fanoušky mává čtveřice mořských kamarádů, kteří na vlně utíkají pod nechvalně proslulým krakenem.

poseidons-kingdom-07

Ale mnohem víc než víko je důležitý samotný obsah krabice. V první vlně se na nás vyvalí pravidla a dvojice kartonových plánů. Ten menší patří jen a jen krakenovi a jeho vězení, kde se mu daří držet rukojmí mořských tvorů. Právě o jejich záchranu půjde. Budete se snažit, aby se mohli vrátit do svého domova, který se nachází na velkém plánu. Ten je rozdělen příčnými pruhy na několik sekcí, které dokola obíhá jedna trasa s řadou šipek, několika symboly a znaky.

Jenže hned za ní jde druhá, stejně vysoká vlna, kterou tvoří několik kartonových archů. Obsahují velké dílky, které budeme skládat dohromady, ale také korálové útesy, skrýše pro malé kamarády, a hromadu dílků přestavující korálové útesy. Ty mají na sobě (kromě startovních v barvách hráčů) různé symboly, ať už se jedná o čtvereček představující místo ke skladování, ale také šipku, vlnu či nakousnutou kostku.

Na hráče čeká ale ještě několik dalších malých kulatých žetonů, které obsahují nejen ty zajaté kamarády, ale také kosti sežraných rybiček. A tím už se dostáváme ke dvěma posledním komponentám, z nichž první je celých 55 kostek ve čtyřech barvách hráčů a navíc jedna sada neutrálních šedých kostek.  Srdcem celé hry bude ale nakonec čtrnáct figurek – po trojicích od každého druhu pro jednotlivé hráče (ryba, škeble, chobotnice a hvězdice) a k tomu ještě jeden žralok a jeden delfín.

poseidons-kingdom-01

Nejdříve si před sebe hráči položí velký plán (stranou podle počtu hráčů) a musí zjistit, co vlastně postaví z čtveřice velkých kartonových dílů. Hráči tak získají základ pro velkou vlnu, ze které budou padat kostky na herní plán.

Hráči si pak konečně rozeberou figurky a tím si určí také svoji barvu. Dvě postavičky umístí na velký plán, jednu na pláž a druhou na opačnou stranu do hlubokého moře. Právě nad hlavami této druhé postavičky se bude tyčit a čekat na svoji šanci velká mořská vlna, ale také figurka hladového žraloka. Od své barvy si teď hráči vezmou kostky a postupně položí některé z nich na horní plochu vlny. Ta se velmi rychle zaplní a jeden z hráčů ji lehkým drcnutím překlopí a vysype kostky na herní plán a připraví tak počáteční rozestavení.

Každý z účastníků si připraví z dílků své barvy korálový útes, odkud může vyhlížet krakena. Ten má svoji vlastní desku a na každém chapadle je zajatcem jeden kamarád každého účastníka. Na pláži pak bude bojovat jedna z figurek hráče a kolem plánu jsou rozmístěné destičky – nejen korálové útesy k očíslovaným pozicím, ale také k jednotlivým výsečím, kde musí odpovídat kostkovým kombinacím.

poseidons-kingdom-14

Poté už mohou hráči konečně začít hrát. Budou se v akci střídat a každý takový tah se skládá hned z několika kroků. A hned na začátku každého snažení je volba – hráč může buď vzít několik svých kostek a položit je na vlnu nebo si vybrat libovolný z nabídky dílků korálu a přidat jej ke svému útesu. Ten si buduje nejen do šířky, ale i do výšky a každé políčko je důležité. Symboly hráči přidávají výhody proti základním pravidlům, ale také místa, kam si může uložit kostky pro budoucí tahy.

Poté může pohnout jednou ze svých dvou figurek na plánu. Počet kroků závisí na pozici šipky na hráčově korálovém útesu. Čím výš je symbol položený, tím lépe pro hráče. S postavičkou je možné se pohybovat libovolným směrem a to i napříč plánem, kde mohou následovat šipky proudu. A tohle plavání má dostat hrdinu na výhodnou pozici, aby mohl ve třetí fázi kola sebrat kostky z dané linie. A počet kostek, které lze takzvaně sežrat, záleží tentokrát na pozici symbolů nakousnuté kostky.

Hráč si tyto sebrané kostky může uložit na svůj korálový útes nebo je okamžitě využít k záchraně kamaráda před chapadly krakena. K tomu je třeba odevzdat kostky v odpovídající kombinaci a za to si může vyzvednout nejen žeton jednoho mrňouse, ale také jednu destičku s body.

poseidons-kingdom-15

Kostky na plánu lze žrát bez ohledu na barvu. Jenže za každou kostku, která patří někomu jinému, může její majitel udělat jeden krok kupředu na krakenově plánu. Tady se figurky jednotlivých soupeřů přeskakují a nemohou zůstat stát na stejném místě. Když se jim podaří oběhnout celý kruh, mohou vysvobodit opět jednoho kamaráda.

Teď ale už přichází čas na napětí, protože žralok mávne ploutví a začne kroužit po plánu. Posune se v tom směru, kam směřuje jeho čumák a to o tolik kroků, jaké číslo je natištěné na poli, kde skončila svůj pohyb figurka hráče. Jakékoliv postavičky, které potká po cestě, jsou sežrané a hráči si za takovou ztrátu musí umístit na svůj korálový útes jeden žeton kostry a tím si zablokovat některou z pozic.

Žralok krouží po plánu a dělá osmičky, ale jeho síla není nic proti obřím vlnám. Právě na konci tahu se může převalit přes plán nová vlna kostek, ale pouze pokud se naplní všechny pozice na její horní desce. V ten moment si všichni účastníci sečtou body na svých kostkách na plánu a za vyšší hodnoty mohou získat nějakou výhodu, například zbavení se kostlivců nebo ochranu před žralokem (= figurka delfína).

poseidons-kingdom-11

Souboj pokračuje střídáním hráčů až do chvíle, kdy jeden z hráčů zachrání svého posledního šestého kamaráda. Poté má každý možnost odehrát poslední tah a za svoje kostky nejen zachránit případné mrňousy zpod chapadel krakena, ale především nakoupit dílky korálů. Ty si mohli hráči v tajnosti prohlížet v předchozích kolech a teď jim poskytnou výhodu za některé symboly na jejich útesu. Po sečtení bodů s těmi získanými z destiček úkrytů je jasné, kdo získal nejvíce bodů a stal se vítězem.

Poseidon’s Kingdom je skvělou zprávou pro všechny dobrodruhy, protože tu dostanete všechno, co od takové výpravy požadujete. Dobrodružství, napětí, drama a především příběh, který celá partie umí výborně vyprávět.

Každý pohyb a činnost má svůj smysl. Všechno to je striktně taktické, ale k nějakému velkému manévrování pod vodou není čas. Hráčům pořádně zatápí figurka žraloka, která hladově krouží po plánu a nenechá figurky ani na chvilku v klidu. Dráha zubatého monstra je jasná, takže je možné kalkulovat a plánovat.

poseidons-kingdom-21

 

Partii jsme zkoušeli samozřejmě i ve dvou hráčích. Tento počet má svoji vlastní stranu plánu, žralok krouží výrazně rychleji a oba účastníci tak zůstávají neustále pod tlakem. Právě díky tomu hra funguje parádně i v tomto počtu, ale při tom je parádní i ve třech či čtyřech.

Variabilita tu je dílem samotných kostek a vln, jejichž zásluhou se všechno neustále mění. Hráči musí kroužit a hledat výhodné pozice. Ale nesmí zapomínat také stavět svůj korálový útes (to především na začátku), a tak si vylepšovat statistiky nejen sběru kostek a pohybu figurky, ale také počtu kostek, které lze položit naráz na vlnu.

Náhoda tu řídí osudy všech hráčů společně, malých či velkých, začátečníků či zkušených, a pouze občas se stane, že si na někoho opravdu zasedne. A přesto jsou momenty, kde štěstí může rozhodnout. Nejde o nabídku kostek válejících se na dně, ale o závěrečné losování dílků korálů.  Sice je možné si je prohlédnout, ale nestihnete zdaleka všechny a někdo jiný vám je může vyfouknout. Zrada to je především proto, že mezi nimi je pouze jedna čistě negativní destička, která nutí hráče zbavit se koster. Druhým prvkem, který je o štěstí, je součet puntíků na kostkách. Tady už hráč potřebuje štěstí, aby z pěti či šesti kostek vyválčil alespoň patnáct bodů, kde začínají výhody být zajímavé.

poseidons-kingdom-25

Málokterá hra se vyhne nějakým nedostatkům. A ani Poseidon’s Kingdom není výjimkou. Tou největší výtkou, kterou k ní máme, je poměrně zdlouhavá příprava. Je tu mnoho rozmisťování destiček a navíc ještě vysypání kostek na plán. Zdánlivě se nejedná o tolik kroků, ale vzhledem k cílové skupině a směřování hry to všechno trvá opravdu dlouho.

Nemůže být vůbec žádných pochyb, že Poseidon’s Kingdom vypadá nádherně. Je to jedna z vizuálně nejkrásnějších her, ve které navíc všechny komponenty fungují na jedničku. Skvělou ukázkou je samotná velká vlna, která vypustí kostky, a pak se elegantně zhoupne zpět. A při tom nic nevypadá obyčejně. Možná jen ty nejmenší kulaté žetony jsou až příliš malé a špatně se s nimi manipuluje.

Poseidon’s Kingdom je hrou, která nás zdárně okouzlila. Ty některé drobné výtky jí rádi odpustíte ve chvíli, kdy začnete hrát. Velmi rychle se sžijete s podmořským světem vašich kamarádů a jejich záchrana začne být jasnou prioritou. Vítězství pak je nakonec jen takovým příjemným bonusem, hlavní je záchrana všech mořských stvoření. Poseidon’s Kingdom je skvělá hra.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorFraser Lamont, Gordon Lamont
IlustraceJudith Lamont, Dann May
VydavatelFragor Games, Game Salute
Rok vydání2011
Počet hráčů2 - 4
Herní doba60
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(7 voters)
KategorieAnimals, Dice, Memory, Mythology
MechanismyArea Movement, Dice Rolling, Memory, Tile Placement
RodinaAnimals: Fish / Fishes, Animals: Octopuses, Animals: Sharks, Crowdfunding: Kickstarter

Více o hře.

Recenze: Poseidon’s Kingdom – boj s krakenem
Poseidon’s Kingdom je pořádnou vlnou zábavy. Hráčům dává zabrat při plánování a boji o přežití s kroužícím žralokem. Pod vodou musí pohybovat figurkou tak, aby posbírali dobré kombinace kostek, a ty pak mohou použít k poražení krakena. Nic z toho ale není možné, pokud nebudou myslet na domov a vylepšovat svůj korálový útes. Hra je sice mírně náhodná, ale většinu doby mají vývoj hráči pod kontrolou. Natěšení na hru může mírně pokazit delší a složitá příprava, protože hra je otevřená nejen veteránům, ale i těm méně zkušeným hráčům. Poseidon’s Kingdom je překrásným počinem, který ale v tom všem pozlátku nezapomněl na hratelnost a zaslouží si vaši pozornost.
Klady:

+ prvek vlny a valících se kostek
+ překrásné zpracování a figurky
+ hráč vylepšuje svoje statistiky stavěním
+ žralok
+ do konce partie není rozhodnuto
+ výtečné i ve dvou
+ napínavé a variabilní
Zápory:

- delší příprava
- náhoda bonusových akcí (součet kostek)
- některé drobné žetony
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Monster Factory – příšerky všech tvarů a velikostí