Recenze: Pradub – mocný strom žádá důkazy

Když stojím pod jeho korunou, mám pocit, jako by nebe nikdy neexistovalo. Celé mé zorné pole vyplňují větve se střídavými jednoduchými listy. Mezi nimi už se objevují dozrávající žaludy a já se nechávám unést věčným snem o životě stromů. Zavřu oči a cítím jeho vědomí. Nepochybuji ani na vteřinu o tom, že tento dub mne cítí a snaží se ke mně promlouvat.

A promlouvat budou stromy i k hráčům, kteří se pustí do hry Pradub. Jejím autorem je designér Wim Goossens a stromům vdechnul život svými kresbami Maciej Janik. Všechno to vyklíčilo ve stínu vydavatelství Game Brewer a na křídlech větru se vydala do světa i v češtině, protože ji přináší v kompletní lokalizaci firma Tlama Games.

Box je velký, těžký a svou grafikou na víku už navozuje mystickou atmosféru. Komponenty po otevření boxu nás zavedou do světa druidů, ale než se přidáme do jejich řad, musíme ve středu stolu připravit herní plán. Kompletní sada žetonů přísad zavítá do plátěného pytlíku a náhodně vytáhnou několik z nich do lesa v levém dolním rohu. Druidi potřebují ke své práci klid a kotlíky. A zatímco to první jim zajistí hráči samotní, destičky lektvarů v podobě kotlíků rozdělí hráči podle hodnot, vytvoří nabídku dalších karet a žetonů (artefakty, bytosti, svatyně).

Jakmile je připraven strom uvítat všechny hráče, musí si také oni vytvořit správné podmínky. Vezmou si tedy každý jednu desku a tím si zvolí svůj druidský řád. Získají tak figurky druidů, dílky vylepšení, ukazatele a sadu karet. Tři druidi mají místo rovnou na plánu v místě odpočinku. Na tři kružnice ukazující stav zdrojů si pak položí hráči ukazatele. Poté položí ukazatel vítězných bodů na společnou stupnici na velkém plánu. Ta plán obíhá po okraji a je navíc rozdělena na oblasti políčky pro ukazatel slunce.

Celá partie je rozdělená na pět kol, ve kterých si při úsvitu hráči nasbírají základní příjem v pírkách, jmelí a runách. Den vyplní hráči vždy jednou akcí, ačkoliv mají na výběr ze tří možností. Tou hlavní a nejdůležitější je šance zahrát z ruky jednu kartu shromáždění a vybrat si její horní nebo spodní polovinu. Tím si zvolí, jestli chce provést akci pradubu nebo chrámu, jehož symbol je na kartě natištěný.

Pokaždé vše začne umístěním jednoho z hráčových druidů. Ten se může stát aktivním druidem a zamířit na chrám odpovídající zahrané kartě nebo pasivním druidem u kořenů samotného pradubu. V prvním případě dostane za zaplacené zdroje možnost provést akci chrámu a něco tak získat, například nového druida, novou kartu chrámu pro příští kola, ingredienci pro vaření lektvaru, kartu posvátného místa, kartu artefaktu, kartu magického stvoření z nabídky nebo odemknutí pozice pro přikládání karet na hráčově desce. Všechny tři zmíněné prvky hráči připojují ke svojí desce, místa nahoře, stvoření dole a artefakty napravo.

Na artefakty lze navíc v následujících kolech vysílat druidy, aby plnily jeho úkoly. Tím se sice snižuje hodnota artefaktu pro hráče vzhledem ke konci partie, ale naopak může využívat jeho speciální schopnost za každou takovou aktivaci.

Pokud by hráč chtěl poslat druida na místo, které je už obsazené, může to udělat, ale musí za to jednoho ze svých aktivních druidů poslat ke kořenům stromu a udělat z něj tedy pasivního. Ale takoví druidi pod stromem mají také šanci po něm postupně šplhat vzhůru. Nejenže tak hráči sbírají body pokaždé se posunou, ale navíc dříve nebo později překročí symbol slunce a spustí festival. Ten přinese hráčům další zisky.

Získávání druidů od kořenů je také možné, ale pro každého nového dělníka musí mít hráč volné odpočinkové místo. Na začátku partie má takové pozice dostupné pouze tři, ale postupně se mohou objevit nové například na kartách posvátných míst. Navíc si mohou hráči své uctívače vylepšovat a označit je tak vybavením přes rameno nebo přes hlavu. Každý takový vylepšený druid přináší speciální efekt a výhodu při některé z akcí.

Hráči získávají body za většinu věcí, které se jim ve hře podaří, a k tomu navíc vše ovlivňují také postupem svých druidů na větvích stromu od kořenů vzhůru. Postupně tak bojují o body a kdykoliv v druhé fázi mohou pasovat.

Následuje už pouze soumrak, ve kterém se vše upraví tak, aby byla situace připravena na další kolo. Po odehrání pátého kola mohou účastníci ještě obodovat lektvar nebo karty, ale většina bodů už je dopředu určená. A vítězem se stává ten, kdo má těchto bodů nejvíce.

Pradub je středně náročnou hrou, která se točí nejen kolem umisťování dělníků. Hráči se musí vyrovnat také s budováním balíčku a hraním karet s dvěma stranami. Hra obsahuje řadu nenápadných drobností, které oceníte, jakmile začnete pronikat do jejího nitra.

Využití aktivních a pasivních druidů je krásně propojené a je to moment, který nás na hře baví asi nejvíce. Hráči je potřebují pokaždé, ale při tom nemají vůbec snadné rozhodnutí hned na začátku tahu, kdy se musí rozhodnout mezi akcí chrámu a pradubu. Tyhle dvě větve jsou také důvodem, proč nakonec pravidla mají docela dost stránek a chvíli trvá, než se naučíte všechny zákoutí potřebné pro hraní.

Hra má poměrně strmou křivku učení, protože je v ní záplava ikon a pojmů, které si musíte vštípit. Pomůže vám s tím příloha pravidel, ale přesto je první výuková partie dost náročná. Ve hře je záplava ikon, které si budete muset zapamatovat. Ale když to všechno pojmete, užijete si spoustu cest k vítězství, které můžete postupně objevovat a hledat mezi nimi vždy tu, která vám nejvíce vyhovuje pro danou partii.

S pomocí kouzelných stvoření a dostatečného odhodlání nakonec jeden z hráčů dokáže pradubu, že právě jeho řád je nejvíce hoden jeho přízně. Předtím se ale všichni budou přetahovat a bojovat způsobem, při kterém si budou uvědomovat velmi dobře ostatní soupeře na pozicích na plánu. Hra je totiž plná interakce, která baví a je příjemná v takto striktní euro hře.

Možná jediným, co hru nakonec trochu zrazuje, je grafická prezentace. Hodně zelené znamená, že krabička může trochu zaniknout v souboji o výsluní pozornosti hráčů. A to přesto, že při bližším pohledu je grafika opravdu pěkná a povedená. Navíc z hlediska komponent je vše výtečné a tečkou na celkovém dojmu je vylepšování druidů, kterým dáváte opravdu přes hlavu vylepšení, která je determinují.

Partie trvají rozhodně více než hodinu, spíše se vše blíží k devadesáti minutám. Při tom právě toho času i dosáhnete, protože vám doporučujeme hrát Pradub ve čtyřech. To proto, že více druidů na stromě i v okolí znamená mnohem více zábavy v boji o pozice a snahu získat převahu nad soupeři.

Pradub představuje z herního pohledu velmi příjemné překvapení a nabízí opravdu solidní zábavu, která nabízí variabilní a plný zážitek. Hra je plná druidů a zajímavého tématu, které je hodně zelené a plné magické přitažlivosti. Hráči budou k této hře opakovaně přitahováni, protože možností bodování a objevování je dost. Pradub se nám moc líbí, a pokud máte rádi přemýšlivé hry s přídavkem soupeření.

KOUPIT na Tlama Games
Pradub je hra plná čiré magie a zeleného poselství. Hráči se stanou kmenovými vůdci druidů a budou své uctívače posílat ke kořenům prastarému stromu, ale musí volit mezi dvěma cestami a dvěma cíli svých postaviček. Při tom budou muset hledat v možnostech hry ty nejlepší šance, jak nasbírat pořádnou porci bodů. Nesmí podceňovat vylepšování druidů, které je provedeno výtečně z hlediska vizuálního, ale má zásadní dopad také herně. Pradub je příjemná a mírně složitější euro hra, která splní vaše očekávání.
+ dostatečný počet cest k vítězství
+ pěkné zpracování
+ kombinace více mechanismů