Recenze: Rhino Hero Super Battle – boje ve výšinách

rhino-hero-super-battle-30

Sotva začne stavební firma klást jeden panel za druhým a mrakodrapy přerostou chodníky, po kterých se brouzdají lidé, objeví se zlí opičáci. Stalo se tak loni a letos je to úplně stejné. Jenže minulý rok jsme ještě neměli na své straně hrdinného nosorožce v pláštěnce. Stavba se protáhla a nikdo si není dodnes jistý, jak bezpečná stavba je. Tentokrát ale sotva vykoukne někde nenechavý opičí kukuč, doplachtí odvážný hrdina a nastolí pořádek.

Souboj ve výšinách si pro nás už podruhé připravila společnost HABA se svojí hrou Rhino Hero: Super Battle. Ta navazuje na skvělou karetní hru. Autory této novinky jsou Scott Frisco a Steven Strumpf a na trh se dostala teprve před několika týdny v roce 2017. Soubojem za dodržováním pořádku nás budou doprovázet ilustrace Thiese Schwarze.

Na víku velké krabice najdeme právě probíhající bitvu mezi nosorožčím hrdinou a opičími padouchy, kteří se snaží celý mrakodrap sabotovat a srovnat se zemí. V ní najdeme řadu zajímavých komponent, ale celá cesta za stavbou mrakodrapů začíná pro hráče u tří velkých čtvercových desek. Ty položí hráči v libovolném natočení do řady ve středu stolu. Základy mají na sobě žluté puntíky sloužící jako nosná místa staveb.

rhino-hero-super-battle-04

Stranou pak připraví balíček karet podlaží. Ty jsou tenké, dlouhé a mohou obsahovat také nějaké doplňkové ikony. Z této hromádky dostanou jednotliví hráči každý tři listy, další tři vytvoří otevřenou nabídku vedle základů a zbytek zůstane ležet v dobíracím balíčku. Hned vedle připraví soupeři také dvě hromádky karet zdí – nízké a vysoké exempláře. Každý z účastníků si vybere jednoho svého hrdinu a dostane jeho dřevěnou figurku, která zatím začíná svoji ochranářskou pouť v bezpečí na zemi. Tam leží také figurky opic a dvojice kostek.

Hráči se v tahu střídají a hned na úvod provedou tu nejdůležitější volbu – z karet podlaží v ruce si vybere jednu, kterou chce umístit. Než ho ale do stavby přidá, může na libovolné místo položit dvě kartičky zdí. Ty jsou vyrobené z tvrdého papíru, takže je stačí v polovině přiohnout (poprvé) a umístit jako podporu. Na základech musí protínat některý ze žlutých puntíků, zatímco ve vyšších patrech už je lze pokládat naprosto podle představ hráče.

Lze si tak připravit situaci pro položení patra a to klidně i vyložením jedné vysoké a jedné nízké zdi, které vyrovnají rozdíly vzniklé v minulých kolech. Ihned po dokončení stavby uvidí opičáci svoji příležitost, pokud jejich ikona je na použité destičce patra. Aktivní hráč musí v tom případě vzít jednu z kartonových figurek a zavěsit ji na právě postavené patro. Celá stavba nesmí spadnout, to je hlavním úkolem hráče.

rhino-hero-super-battle-08

Teprve poté se může konečně vydat hrdina hráče na pouť vzhůru. Počet pater, které může figurka vyšplhat, určí hod kostkou. Může to být jedna nebo dvě úrovně nahoru nebo v případě smůly naopak pád o jednu úroveň dolů. V situaci, kdy se na jednom patře potká více hrdinů, musí bojovat s pomocí červené a modré kostky. Vítěz vystrčí poraženého o jednu úroveň níže.

V případě, že některý z hrdinů je výše v mrakodrapu než všichni ostatní, získá pro svého majitele žeton superhrdiny. Ale jen dočasně. V každém kole se totiž medaile může přesouvat. Na konci tahu si hráč už jen dobere novou kartu podlaží a to buď z nabídky, nebo naslepo z balíčku. Partie pak končí ve chvíli, kdy dojdou karty podlaží ke stavění. V takovém případě vítězí ten, kdo má ve svém držení medaili superhrdiny. Ale superhrdinská pozice je ještě důležitější, protože její majitel se stává vítězem i v případě, že mrakodrap nějakým zásahem spadne. To ale neplatí, pokud by stavbu shodil sám hráč s medailí – v takové situaci vyhrávají všichni ostatní.

Rhino Hero Super Battle se znovu zaměřuje na touhu všech hráčů stavět něco hmatatelného a dechberoucího. A co může být lepší než bláznivá pyramida z karet, která se sice neustále vlní, pohybuje, ale současně jako zázrakem drží rovnováhu? Napětí by se dalo krájet a to především ve chvíli, kdy hráči musí po patrech mrakodrapu posouvat figurky.

rhino-hero-super-battle-13

Tentokrát ale (v porovnání s menší, původní a kapesní variantou) mají k dispozici mnohem více možností, jak stavbu a své šance ovlivnit. Výběr patra z ruky není to hlavní. Důležité jsou především zdi, které hráč použije jako jeho podporu. Právě na nově položené zdi je třeba umístit tuto novou obyvatelnou plochu.

Pokud hráč použije kartu s opicí, musí očekávat problémy. Bude totiž muset pokoušet stabilitu konstrukce zavěšením figurky. To je jeden z těch momentů, kdy je třeba dávat extrémní pozor. Ale na rovnováhu karet mohou mít výrazný vliv také dřevěné postavičky samotných hrdinů. Každý takový zásah může mít zásadní vliv. Při stavbě samotné je možné používat obě ruce a libovolně si komponenty přidržovat. Jakmile ale kartičky hráč pustí, musí je již nechat svému osudu.

Základem vítězství je ale nakonec žeton superhrdiny. Je třeba se svojí postavičkou neustále šplhat nahoru a udržovat si náskok. Jenže to je také moment, kdy ustupuje šikovnost a ke slovu se dostává náhoda v podobě kostek. To je trochu škoda, určitě bylo možné pohybové body natisknout na karty pater a tím ještě více ztížit hráčům rozhodování. Takto už není vše v rukou hráče. A to platí i při soubojích, kdy kostky znovu rachotí.

rhino-hero-super-battle-22

Partie je samozřejmě velmi přitažlivá. Stavba vypadá pokaždé jinak, navíc všechno vypadá nádherně zásluhou spousty různých ilustrací. Ty dělají z vysokých budov opravdu zajímavé konstrukce. Malé i velké hráče pak baví sledovat, jak stavby rostou. Celá partie je dostupná už pro předškoláky, kteří si zde stejně jako jejich mírně starší kamarádi mohou skvěle procvičit šikovné prsty a trpělivost.

Partie samotné trvají nějakých patnáct až dvacet minut, což dělá z této krabice opravdu lehkou a příjemnou zábavu. Bitva je zábavná bez ohledu na počet účastníků. Ve dvou i čtyřech, vždy je situace zajímavá. S vyšším počtem hrdinů na plánu roste rychleji mrakodrap, ale především se v partii dočkáte mnohem více soubojů a pádů poražených hrdinů. Hra je tedy více konfliktní.

rhino-hero-super-battle-29

Rhino Hero: Super Battle je hrou, která dále rozvíjí myšlenku a náplň oblíbené původní a čistě karetní hry. Přináší do hry více taktiky, ale především vše ozvláštňuje daleko zajímavějšími možnosti samotné stavby. Ale snaha o stabilní konstrukci a její rozšiřování se prostě neokouká. A tak si Rhino Hero: Super Battle s přehledem našel pravidelné místo na našem stole.

AutorScott Frisco, Steven Strumpf
IlustraceThies Schwarz
VydavatelHABA, Hobby World, Reflexshop
Minimální věk5 and up
(5 voters)
KategorieAction / Dexterity, Animals, Children's Game
MechanismyDice Rolling, Single Loser Game, Stacking and Balancing
RodinaAnimals: Elephants, Animals: Giraffes, Animals: Penguins, Animals: Rhinoceroses, Components: 3-Dimensional (3D), Mechanism: Tower Stacking, Theme: Animal Battles, Theme: Anthropomorphic Animals
Alternativní názvyRhino Hero Állati csete-paté, Суперносорог: Небоскреб

Rhino Hero: Super Battle je skvělou stavební hrou, ve které jde o to být vždy na špici. Hráči ale potřebují budovat stabilní stavbu, jinak se jim může sen o vítězství zhroutit. Ale správné umístění zdí a pevná ruka nestačí, protože hráč musí mít i štěstí při pohybu svým hrdinou. Partie je ale tak rychlá, že si i přes poměr náhody celé stavění skvěle užijete a nezáleží na tom, kolik vám je let. Rhino Hero: Super Battle je zábavou nejen pro superhrdiny.

+ zajímavé stavby
+ skvělé i pro malé hráče
+ dostatek taktiky