Recenze: Skull – žetony pro piráty

skull-01

Černobílá vlajka mi vždycky připadala úplně bez fantazie. Kdykoliv jsem vyrazil do zálivu a viděl tam vlát lebku se zkříženými hnáty, zatoužil jsem se stát pirátem. Ne proto, abych mohl okrádat ostatní, ale chtěl bych jim zkrášlit jejich vlajku. Trocha barev a mexického života je přesně to, co tahle nudná dvoubarevná plachta potřebuje. Hned bude veselejší.

Mladík samozřejmě nechápe, že ponurá pirátská vlajka má být. Naštěstí ale Hervé Marly vyrostl a splnil si svůj sen v deskové hře Skull, který mu pomohl dotáhnout do cíle ilustrátor Thomas Vuarchex. Hru do svojí stáje zařadila společnost Granna. Už předtím ale od svého prvního vydání v roce 2011 nasbírala dostatek slávy pod názvem Skull & Roses. Teď konečně dorazila také na český trh zásluhou společnosti Pygmalino.

Jedná se o malou nenápadnou krabičku, na jejím víku vidíme malovanou lebku. Uvnitř se pak ukrývá hromada velkých kulatých kartonových žetonů – šest sad po čtyřech exemplářích, které vždy obsahují tři stejné květiny a čtvrtou lebku. Každý z účastníků si vybere jednu barvu a dostane odpovídající sadu čtveřice žetonů, vezmou je do ruky obrázkem dolů, aby jejich pořadí soupeři neviděli. Stranou zatím položí sedm dřevěných žetonů, které budou potřeba později.

skull-07

Celá partie se pak dělí na kola, na jejich začátku všichni účastníci vždy vyberou jeden žeton ze své ruky a položí ho obrázkem dolů před sebe. Jakmile mají všichni jeden příhoz před sebou, přijde řada opět na začínajícího hráče a ten má na výběr nyní jednu ze dvou možností. Může vyložit nový žeton a tím posunout volbu na dalšího soupeře v pořadí (po levé ruce). Tak hráči pokračují do chvíle, dokud si některý z nich nevybere druhou variantu – zahájení licitace.

V této fázi nejdříve jeden po druhém hráči ohlašují, kolik žetonů s kytkou dokáží odhalit a vyhnout se při tom jakékoliv lebce. Postupně musí buď přebít předchozí nabídku, nebo se vzdát šance a pasovat. Pouze ten, kdo ohlásí nejvyšší číslo, nakonec musí dokázat, jestli dokáže svůj slib splnit. Nejdříve má povinnost otočit jeden po druhém všechny své žetony, a pak si může vybírat libovolné hromádky soupeřů a jeden po druhém odhalovat květy.

Pokud to opravdu dokáže, získá okamžitě jeden dřevěný žeton. Jestliže ale dříve narazí na lebku, musí za trest odevzdat jeden ze svých žetonů a vrátit jej do krabice. Vybírá to ale ten, kdo mu podstrčil lebku, kterou jeho tah skončil. Nikdo při tom netuší, který žeton zmizel v krabici. Snaha všech se ale upírá k tomu kola vyhrávat. Ten, kdo jako první dosáhne druhého žetonu, se stává vítězem partie. Prohrát naopak lze tak, že hráč přijde i o svůj poslední žeton.

skull-03

Skull je elegantní a jednoduchá hra blafování a pevných nervů. Hra je při tom tak elegantně nenáročná, že se z ní stává skvělý společník kamkoliv na cesty nebo do hospody. Dokonce i žetony jsou takové malé podtácky, spíš  tedy vhodné jako podklad pod panáky.

A vzhledem k její nátuře nelze čekat žádné komplexní hrátky. Pouze jednoduché rozhodování – nejdříve o tom, jestli v daném kole blafovat a pokusit se obrat některého ze soupeřů o žeton (a přiblížit jej k vyřazení) nebo naopak bojovat o cenný žeton.

Při celém průběhu je ale naprosto zásadní také číst protivníky. Hráči by se měli snažit identifikovat svoje plány a záměry, ale pouze pohledem do očí. Samotné odhalování tácků je opravdu napínavé a nikdy si nemůžete být jistí, že dopadne tak, jak jste si předsevzali. Často si prostě ukousnete mnohem větší sousto, než dokážete pokousat.

skull-10

Svojí naprostou náhodností samozřejmě neosloví každého. Hra je prostě chaosem a sérií tipů. Nic víc byste od ní neměli očekávat. Ale právě v tom současně tkví její síla, protože je řada hráčů, kteří tento typ partie ocení.

Jednotlivá kola jsou opravdu rychlá a celá partie se pohybuje herně kolem dvaceti minut. Volba z hlediska zpracování padla na karton, což je z hlediska časté manipulace určitě lepší než použití nějakých karet. Jen je třeba dávat dobrá pozor při vycvakávání kulatých nesmyslů, protože každé případné vizuální poškození na zadní straně zcela zkazí partii.

skull-13

Skull je hra, která zazáří nejvíce ve vyšším počtu hráčů. Právě v tu chvíli oceníte to napětí a nejistotu, protože prakticky v každém kole nějaký soupeř zkouší nachytat ostatní a podstrčí do svojí hromádky lebku. Skull potěší každého, kdo hledá bláznivou hospodskou riskovačku.

AutorHervé Marly
IlustraceRose Kipik, Thomas Vuarchex
VydavatelLui-même, Boardgame Space, DiceTree Games, Galápagos Jogos, Geekach Games, Gém Klub Kft., Granna, Hobby Japan, Korea Boardgames, Rebel Sp. z o.o., Reflexshop, Siam Board Games, Space Cowboys
Počet hráčů3 - 6
(42 voters)
KategorieBluffing, Card Game, Party Game
MechanismyAuction/Bidding, Bids As Wagers, Hand Management, Player Elimination
RozšířeníGringo: Polar Bear, Skull: Aztec
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena, Holidays: Day of the Dead
Alternativní názvyGringo, Skull & Roses, Skull & Roses Black, Skull & Roses Red, Skull: Koponyák játéka, Череп, جمجمة, สกัล, スカル, 骷髅牌, 스컬

Recenze: Skull – žetony pro piráty
Skull není tak docela hra, ale spíš šance, jak přechytračit soupeře. Hráči se snaží blafovat, riskovat a hrát, kdy nehrají ostatní. Napínavá partie plná risků je při tom rychlá a určitě se u ní všichni budou bavit. To je navíc zásluha i toho, že nikdy netrvá dlouho a nevadí tak ani případné vyřazování hráčů. I přes velký vliv náhody a malý vliv schopností je nakonec právě ta nejistota zbraní, kterou Skull zasáhne řadu hráčů.

+ blafování
+ kartonové zpracování
+ jednoduchost