Recenze: The River – nový domov

the-river-01

Vydali jsme se dál po řece, protože nám to řekli bohové. Už dříve se nám to mnohokrát vyplatilo a naši kmenoví starci rozhodli, že i tentokrát se budeme řídit znamením. Ale ať už se s naším starým domovem stane cokoliv, vypadá to, jako by to tentokrát byla chyba. Stejné pokyny totiž dostaly i jiné kmeny a nyní se budeme muset utkat o místo na břehu!

Hry z dílny firmy Days of Wonder vždy stojí za zmínku a za zahrání. Jedná se obvykle o přísně taktické, ale současně také příjemně jednoduché počiny. Do těchto kategorií se řadí i novinka The River, kterou si připravila firma na konec roku 2018. Jejími autory je dvojice Ismael Perrin a Sebastien Pauchon, o ilustrace se postaral Andrew Bosley. Celou tuhle výslednou krabici ovázali pentlí ve firmě Esdevium Games a v těchto dnech ji distribuují do obchodů.

Hra je obsažená v krabici velkého čtvercového formátu a na jejím víku vidíme některé z budovatelů vesnice. Za nimi teče řeka a naznačuje, že i u vody může být velká různorodost terénů. Uvnitř na hráče čeká velká rozkládací deska, která se dělí na tři ostrovy. Ty dva po stranách vybaví účastníci kartami budov a také destičkami terénu. Na jednotlivé planiny uprostřed pak položí hráči zásoby surovin. Na společném plánu je pak také místo pro bonusové žetony.

the-river-04

Každý z účastníků partie pak dostane svůj vlastní herní plán, který nabízí tucet pozic pro destičky terénu. Jejich pozice jsou potištěné ikonami surovin a skladišť. Hráči ale dostanou také sadu dělníků (pionýrů) ve zvolené barvě, z nichž jednoho postaví na pozice pro bonusové žetony. Zbylé čtyři pracanty pak postaví na svoji vlastní kartonovou loď, která slouží jako jejich základna. Do začátku pak všichni dostanou jednu destičku terénu, kterou si vybere z nabídky. Ta je poté doplněna a partie může být zahájena.

Náplň tahu obvykle tvoří volba jednoho pionýra a jeho vyslání na některou z dostupných pozic na plánu. S jeho pomocí tak může hráč v první řadě produkovat suroviny ze všech svých políček, která nějaké zdroje přináší. Volbou jednoho ze čtyř ostrovů pak hráč sám rozhodne, kterou surovinu chce získat. Množství je pak předepsáno počtem viditelných symbolů tohoto zboží na hráčově desce.

the-river-03

Ale ani to není vše. Když si totiž hráč vezme dřevěné žetony, musí je uskladnit do bezpečí jednoho ze svých skladů. Pokud nemá dostatek střech, pod které by svůj zisk uklidil, musí jej vrátit zpět do zásoby.

Na jednotlivá políčka podél řeky, která se na hráčském plánu vine jako had, si může hráč pořídit zdarma (pouze za cenu akce). Rovnou si ji položí na první volené místečko po směru toku vody, ale tím současně zakryje některé symboly. Může si tak snížit příjem surovin pro budoucí tahy nebo kapacitu svých skladů.

A pak je konečně na čase zúročit všechny ty suroviny a obrátit pozornost k budovám v nabídce. Hráč si je může za jednu akci rezervovat nebo přímo  postavit. Každá stavba má natištěnou svoji cenu v počtu různých surovin a k tomu také výslednou hodnotu v podobě vítězných bodů. Hráč si postavenou budovu zastrčí pod svůj plán, aby ji ostatní neměli na očích. Současně za to dostane také jeden bonusový žeton.

the-river-05

Hráči se střídají ve vysílání dělníků po jednom až do chvíle, kdy jim zásoba pionýrů dojde. V tu chvíli všichni stáhnou své figurky, které blokují akce na plánu, a bitva pokračuje dál novým kolem. Partie končí ve chvíli, kdy některý z účastníků nastřádá pět bonusových žetonů. V tu chvíli je čas posčítat všechny vítězné body – k těm za budovy a bonusové žetony si přičtou také odměnu za zbývající suroviny a destičky terénu. Majitel nejvyššího součtu může slavit vítězství.

Už dopředu jsme tak nějak naznačili, že The River bude hrou s jednoduchými pravidly. A tahle novinka opravdu překvapí svojí přístupností a to i na poměry klasického tématu vysílání dělníků. Hráčům při tom jde o naprosto zřejmou věc – nastřádat co nejvíc surovin a za ně nakoupit ty správné budovy.

the-river-10

Pro řadu hráčů bude ale tato jednoduchost na obtíž. O příliš jednodušší hru podobného gardu si už těžko dokážeme představit. Proto se řadí mezi opravdu ty základní zábavy pro naprosto nenáročné hráče a začátečníky.

Z hlediska přístupu jako ke vstupní hře pak všechno funguje dobře. Mechanismus zisku surovin, přípravy vlastního plánu a poté získávání vítězných bodů je fajn. Už ty body je možné střádat různými cestami.

Partie vynikne hlavně ve vyšším počtu (ideálně ve čtyřech), protože právě zde opět jsou nejmarkantnější ty nejvýraznější prvky worker placementu.

the-river-15

S cílovou skupinou souvisí také délka partie. Tahle partie je dohratelná i za půl hodiny, což je u takovéhoto typu her obvykle nemyslitelné. Na druhou stranu je ale třeba zdůraznit, že ono není v tahu příliš co provádět kromě přímočarého tahu na vítěznou bránu. A protože konec závisí na pořízených budovách, které jsou logickým vyústěním snahy, je vždy bitva brzy u konce.

Z toho je ale zřejmé, že hra nenabízí nic nového nebo originálního. Jedná se pouze o přepracování známých konceptů. Nejzajímavější tak na hře je její rozdělení na ostrovy a především samozřejmě perfektně vymazlené zpracování.

Je třeba ale dávat pozor i na samotné dílky terénu. Ty se mezi sebou výrazně liší a nabízí různé speciální schopnosti. Specifické jsou hlavně destičky luk, které s sebou nesou podmínky do závěrečného bodování.

the-river-13

The River je hra, která řadu zájemců asi zklame. Nabízí extrémně zjednodušené mechanismy, ale při tom stále zůstává věrná taktice a zábavnosti. Právě proto je opravdu skvělá pro začátečníky nebo jako bleskový filler. Těžko v ní ale najdete nějakou hloubku možností nebo opakované hratelnosti. The River je skvělým počinem, pokud jste začátečník a hledáte jednu ze svých prvních deskových her.

AutorSébastien Pauchon, Ismaël Perrin
IlustraceAndrew Bosley
VydavatelDays of Wonder, Rebel Sp. z o.o.
Rok vydání2018
KategorieExploration
MechanismyContracts, Tile Placement, Worker Placement
RodinaTheme: Rivers

Recenze: The River – nový domov
The River je hra přístupná pro každého bez ohledu na zkušenosti. I ti, kteří ještě nehráli nikdy deskovou hru složitější než Monopoly se tuto novinku podle pravidel naučí a zvládnou ji sami. Při tom ale nenápadně představuje všechny ty klasické mechanismy moderních deskových her a díky tomu z ní je opravdu ideální vstupní brána do světa společenské stolní zábavy. Plusové body získává box i za zpracování, ale především za rychlost od rozsvícení startovních světel do finiše. Ačkoliv si The River najde spoustu odpůrců a zklamaných hráčů, dělá perfektně to, co dělat chce.

+ úžasná rychlost partie
+ krásné zpracování
+ jednoduchost pravidel