Recenze: UpTown – město mrakodrapů

Vždycky jsem si představoval, že někdo pojmenuje mrakodrap po mně. Libor Tower. Všichni se mi smáli, ale teď je to blíž, než by si kdo kdy pomyslel. Vzniká nová čtvrť plná vysokých budov, bytů a štítů sahajících do mraků. Možná jsem trochu naivní, ale už si pomalu představuji štít se svým jménem.

Pokud byste si něco takového také přáli, musíte nejdřív projít těžkým soutěžním sítem v soupeření ve hře UpTown. Vytvořil ji designér Adam Strzelecki a městské ilustrace doplnila Kamila Mrozek-Zielinska. Hra vychází pod záštitou společnosti Trefl a k nám se dostává s českými pravidly v distribuci CTW Toys.

Na víku už se můžeme projet ulicí, která ale bude ve skutečnosti teprve vznikat. A tak hráči otevřou krabici a každý si vezmou jednu desku ulice, která nabízí pět zářezů pro pět sloupců. K tomu dostanou také kapesné deseti upcoinů. Do středu plánu položí karty městských projektů, které nemají ve středovém zeleném pruhu žádnou cenu. Všechny ostatní karty projektů už bude třeba zaplatit, ale ještě předtím jej musí hráči zamíchat, rozdělit mezi sebe rovným dílem a bez koukání si položit před sebe. Pak už zbývá jen připravit zásobu bankovek.

Na hráče v každém tahu čekají dvě fáze. V každé mají na výběr ze dvou akcí a mohou provést pouze jednu z nich. V první části na ně čeká buď příjem, pokud leží nové finance na jejich balíčku nebo zisk nové karty z balíčku projektů. Takovou kartu buď přiloží do jednoho ze sloupců na své ulici nebo se této stavby vzdají a zahodí ji na odkládací balíček.

Za finance si potom mohou hráči v druhé fázi svého kola pořídit další kartu, a to nejen ze své hromádky, ale i z nabídky libovolného ze soupeřů. V tomto případě jde ale příjem z platby majiteli tohoto balíčku (respektive přímo na tento balíček, kde bankovky zůstanou prozatím ležet), a ne do banky, jako v případě koupě z vlastní hromádky. Pokud si hráč nechce nic koupit, má šanci ve svém tahu místo toho dobrat kartu zdarma ze společného balíčku městských projektů.

Hráči tak mohou získávat karty zdarma i si kupovat výhodu za bankovky. Postupně tak přikládají karty různých projektů, kanceláří, bytů nebo dalších staveb. Postupně staví do výška tam, kde to je možné, až se nakonec mohou rozhodnout mrakodrap uzavřít střechou. V tu chvíli nastává moment příjmu, kdy si hráč posčítá všechny své symboly příjmu z budov na své ulici a vezme si odpovídající množství upcoinů.

Partie pokračuje do dobrání balíčku některého z hráčů nebo do momentu, kdy jeden z účastníků dokončí stavbu i posledního domu. V této chvíli už to ale není vůbec o financích, ale o bodech prestiže, které mají podobu ikon hvězdičky a jsou rozeseté po kartách staveb. Na body lze proměnit také finance. Všichni posčítají své možné body a ten, kdo jich má nejvíce, se stává vítězem.

UpTown je karetní stavbou mrakodrapů, ve které hráči mají na výběr vždy z většího počtu karet, ale jejich pořízení může často proběhnout na úkor podpory soupeřů. Balíčky karet před protivníky jim totiž přináší peníze bez námahy, aniž by se o ně jakkoliv zasloužili. Jen mají prostě štěstí, že navrchu jejich hromádky leží zajímavá stavba.

Hráči si tedy mohou pečlivě vybírat karty v nabídce tak, jak se jim zrovna hodí. Mají totiž na své ulici pouze pět míst a některé budovy jsou restriktivní z hlediska toho, kam je jde použít nebo se liší jejich bodování podle toho, kam je položíte. Navíc jednotlivé karty projektů lze otáčet vzhůru nohama a použít je podle potřeby. Tu druhou polovinu pak zasunou pod plán nebo pod kartu, která leží o patro níž.

Při rozvažování, které karty kdy a kam přiložit je třeba brát v úvahu nejrůznější ikony a omezení jednotlivých karet. Některé lze přiložit jen do přízemí, jiné na střechu. Budovy mají spoustu typů a těm často odpovídají bodovací podmínky prestiže.

Zatímco první fáze tahu hráče nic nestojí, koupením karty v druhé fázi získávají zase výhodu na soupeře, protože mohou v jednom kole přiložit dvě části stavby. A to je velmi důležitá výhoda, kterou je třeba čas od času využít.

Při hraní UpTown jsme se nemohli ubránit vzpomínkám na hru Dům snů. I tady hráči řeší stavbu domů, sousedství a pozice. Oproti starší hře nám novinka připadá lehce komplikovanější, hlavně pokud jde o celkové bodování a více různých ikon. Ale určitě můžeme s klidem říct, že pokud se vám líbí Dům snů, mělo by u vás mít šanci i UpTown.

Protože má hra rozumně nastavené vítězné podmínky, netrvá partie ani nějak zbytečně dlouho. Pohybuje se mezi třiceti a pětačtyřiceti minutami a časem i náročností se tak řadí do rodinných her pro mírně starší publikum, které začíná kolem osmi či devíti let. Protože si hráči mohou nakupovat z balíčků soupeře, je hra zajímavější ve větším počtu, ale i ve dvou se jedná o příjemnou taktickou zábavu.

Zpracování je pěkné a mrakodrapy, které vyrůstají, na sebe pěkně navazují. Plán ulice funguje také tak, jak má. Největší pochvalu bychom ale chtěli dát pravidlům, která obsahují spoustu bohatých příkladů, které vám zodpoví jakékoliv případné dotazy. Jedinou výtku tak můžeme mít k záplavě ikonografie, která je ale docela pochopitelná.

UpTown je hra, která se nám moc líbí. Nemá sice tak lákavé téma, jako několikrát zmiňovaný Dům snů, ale z hlediska hratelnosti je všechno správně. Zčistajasna se objevila na české trhu a vy se teď dozvíte, že stojí za pozornost. UpTown je budovací hrou na body se soupeřivým přesahem.

Recenze: UpTown – město mrakodrapů
UpTown dá všem hráčům k dispozici jednu prázdnou ulici, kterou postupně zaplňují budovy od silnice směrem vzhůru. Každé kolo dostanou nějakou kartu a přistavují nová a nová patra, ve snaze je zkompletovat tak, aby přinesla co největší bodový zisk. Je třeba mít ale na mysli také finance. Hra je zábavná a nabízí nápaditý průběh. UpTown se nám jako rodinná bodovací hra moc líbí.
+ stavba mrakodrapů je zábava
+ lze zakoupit karty z hromádek soupeřů
+ výborná ve dvou i čtyřech