Recenze: Zátoka obchodníků – místo, kde seženete vše

Občas mám obavu, že se výběžek ostrova potopí pod počtem lidí a zboží, které sem každý den dorazí. Těch obchodníků je tu snad více než kupujících, všichni se překřikují a každý se snaží prodat to své. Náš trh je vyhlášený široko daleko právě proto, že zde můžete koupit vše od jídla, přes živá zvířata, zbraně až po ukojení těch nejexotičtějších choutek.

Na toto místo se přesunou i hráči v atmosféře nové strategické hry Zátoka obchodníků (původní název Merchant’s Cove). Za jejím vznikem stojí Carl Van Ostrand, jehož nápad rozpracovali a vyvinuli Jonathan Cantin a Drake Villareal. Výsledkem je hra s ilustracemi Mihajlo Dimitrievskiho a tohle všechno otestovala firma Final Frontier Games v kampani na serveru Kickstarter. Na velký úspěch zareagovala společnost TLAMA games, která ji nyní přináší v češtině. Naše recenze navíc vychází v době, kdy na Kickstarteru proběhla s velkým nadšením kampaň na velkolepé rozšíření.

Krabice je masivní a od první chvíle vám dává jasně najevo, kdo je tady pánem. Na víku vidíte titulní zátoku a náměstí, jehož obyvatelé jsou už na první pohled zajímaví. Po otevření boxu na hráče čeká závan moře a také povinností. Ještě před jakoukoliv šancí na hraní musí totiž poskládat hromadu kartonových komponent a vytvořit z nich 3D prvky, které budou všem ve hře pomáhat.

Teprve když je všechno podle návodu zkompletované, lze se zaměřit na ostatní součástky. Tou první je zvlněný herní plán, který ukazuje pohled shora na zátoku i náměstí. Do vody zakotví šestice lodí, na mapu zase balíčky karet, především ten karet měšťanů, kteří budou hráčům pomáhat. Ve spodní části plánu se nachází ciferník, který je plný myší (díky nimž čas rychleji utíká) a nesmí chybět ani ukazatel času a obchodu. Po náměstí se rozeběhnou postavičky zástupců cechů (válečník, bard, šlechtic a čaroděj). Zbývající figurky se prozatím ukryjí v pytlíku dobrodruhů, společně s několika lotry podle vybrané karty. Každý z hráčů si vybere barvu, získá ukazatele (ten týkající se zlata umístí na startovní pozici, ten časový pak na ciferník) a praporek obchodníka.

Mohlo by se zdát, že to je vše, ale ten nejtěžší výběr na hráče teprve čeká. To proto, že si musí jednotliví soupeři vybrat svého obchodníka. A taková volba není jen tak, protože samotní obchodníci se mezi sebou neliší jen obrázkem. Každý vyrábí a prodává na trhu něco úplně jiného. A navíc se zcela odlišují jeho pravidla i to, co hráč v jeho roli dělá z hlediska mechanismů. Každý obchodník má svůj prostor a svoji vlastní minihru. Kromě jeho specifických komponent by si měl hráč vzít i jeho samostatný list návodu.

Přestože každý dělá něco jiného, všichni hráči jsou stále účastníky té stejné a jedné partie, která se natáhne na tři dny. Tedy tři kola. A každý z nich všichni bez rozdílu vyhlíží zákazníky, kterými jsou v první řadě dobrodruzi. Hráči nalosují figurky dobrodruhů z pytlíku a rozmístí je postupně po dvou na lodě, čímž vytvoří také barevnou poptávku po předmětech.

Poté už se pozornost jednotlivých hráčů upře k jejich postavám a produkcím. Zde se možnosti jednotlivých hráčů liší, ale přesto platí některá společná pravidla. Například to, že všichni hráči mohou nabídnout zákazníkům předměty malé nebo velké a pevně dané jsou také jejich barvy, které odpovídají odstínům zákazníků.

Kovář je trol s velkým kladivem, který nemůže vyrábět nic jiného, než brnění a zbraně. Využívá kostky mnoha barev, z nichž černé jsou ty základní a reprezentují uhlí. S pomocí kostek se hráč v této roli snaží mít vysoké nebo nízké součty. Tím si připraví kovadlinu a materiály pro ni. Teprve s pomocí akce kování pak vytvoří samotné předměty k prodeji.

Kapitán na rozdíl od ostatních rolí není ukrytý někde ve svém domě a nevyrábí zboží k prodeji. Místo toho vyrazí s větrem v zádech na moře a snaží se nalovit ryby a v hlubinách objevit poklady, které by pak návštěvníkům na trzích prodal. Na své mapě má mapku, po které se pohybuje s lodí a snaží se chytat ryby ve vnitřních kruzích nebo se dostat k ostrovům nacházejícím se dál. Sem hráč náhodně rozloží žetony truhel na začátku kola. Lodí pohybuje jako výsledek točení ručičkou, jako by hrál ruletu.

Pak je tu alchymista, který vyrábí lahvičky s magickými nápoji. Používá k tomu nádobu, do které padají kuličky a rozdělují se do dvou sloupců. S pomocí svých dělníků může aktivací přesunout kuličky do některého ze svých kotlíků. Později z nich za míchací akci vytvoří malý nebo velký lektvar. Jeho barva závisí na barvě ingrediencí.

A poslední rolí v základním boxu je Chronomancer, který cestuje v čase a snaží se získat suroviny pro své pokusy.

Jednotlivé akce ale nejsou zdarma a hráči za ně platí časem, který stojí. Symbolizují je ikony přesýpacích hodin u pozic pro dělníky, které sem hráči posílají.  No a za každou takovou činnost musí posunout svůj ukazatel na hodinách vpřed. Nejdříve je to snadné. Navíc v průběhu akcí (když hráči překročí některé akce) přibývají do lodí další zákazníci. Později se budou muset hráči rozhodnout, jestli jim stačí méně akcí nebo chtějí více a utrpí jednu kartu korupce.

Ono i mnoho dalších prvků ve hře je na hranici úspěchu nebo nabízí možnost získat něco rychleji nebo lépe. V takovém případě přichází do hry karty korupce, které mohou být trestem v podobě penalizace na konci hry. Nebo mohou hráčům přinést i nějaké body navíc, pokud budou mít správnou dávku štěstí.

Všichni hráči tedy současně připraví své zboží k prodeji a vystaví jej ve svém stánku. Poté postupně jeden po druhém vyhodnocují zákazníky z lodí. Kupující z lodě úplně vlevo nakupují pouze velké předměty a mají zájem o zboží, které je stejné barvy, jako jejich figurka. Hráč za každý prodaný kus dostane tolik peněz, kolik je hodnota jeho zboží (číslice na žetonu) vynásobená počtem zákazníků na lodi, kteří o zboží mají zájem (= stejné barvy). Hráči si daný zisk okamžitě značí na stupnici, a postupně prochází zleva doprava všechna mola.

Takovým způsobem projdou společnými silami tři dny, tři kola a tři nájezdy zákazníků. Tou dobou už jsou jejich obchodníci úplně vyčerpaní, protože strávili výrobou předmětů celé noci a dny zase jejich prodejem. Je tedy na čase vše ukončit a udělat za soubojem o zákazníky tlustou čáru. Hráči si tedy ke svým peněžním ziskům za prodeje přidají ještě případné bonusy a odečtou penalizace za korupci. Tím se každý dostane ke svému finálnímu skóre. A ten, kdo má financí nejvíce, se stává obchodním králem celé zátoky.

Zátoka obchodníků je krabice, kterou nelze jen tak otevřít a začít hrát. Čeká vás tu pořádně ostrá a strmá výuková křivka, pro kterou doporučujeme si hru rozložit a podívat se na ni v kompletním stavu. Pak vše do sebe zapadne, protože učit se obecná pravidla pro všechny kombinovaná s jednotlivými rolemi je docela náročné. Může za to také fakt, že příručka není zrovna dobře napsaná a organizovaná.

A když se naučíte jednoho obchodníka, příště vás může čekat výzva v podobě jiného. A k tomu jsou tu ještě ty společné hádanky na centrálním plánu, kde se neustále mění situace v počtech figurek cechů a také sestava pasažérů lodí. Mezi nimi kromě barev odpovídajícím výrobkům mohou být také šedé figurky, jejichž nasazení do hry (a vylosování z pytlíku) zvyšuje hodnotu penalizačních bodů.

Partie je po celou dobu přemýšlivá, ale hráči kromě toho musí mít také porci štěstí. Některé role jsou na tom závislé úplně díky komponentám, jako jsou třeba kostky nebo točivé losování, ale jsou tu i postavy, které mohou mít pod kontrolou více. Přesto je vyváženost obchodníků pěkná a souboje jsou vyrovnané.

Autorům se celkově podařilo velmi dobře vyladit téma obchodníků, které se krásně přenáší z centrálního plánu na ty hráčské. Navíc i jednotlivé role mají dobře zvolené mechaniky, aby ladily s tím, co zrovna vyrábí.

To, že každý hráč reprezentuje úplně jinou rasu a vyrábí jiný produkt, ale s sebou přináší také jeden drobný nedostatek. Hráči jsou na svých plánech docela uzavření, nemají se s kým poměřovat a ani nemají důvod příliš sledovat konání soupeře.

Asi se vzhledem k náplni, zaměření a obtížnosti ani nečeká, že partie bude krátká. Při plánování svého času na večer byste měli s jistotou počítat alespoň s devadesáti minutami. V maximálních čtyřech ani to nemusí být dostatečné. Hra se ale zdá docela úplná a zábavná i ve dvou. Pokud si k sobě přiberete nějaké začátečníky, kteří hrají Zátoku obchodníků poprvé, počítejte s docela dlouhým učením. Naopak v krabici je vše velmi dobře organizované a každý obchodník má svoji přihrádku, což příjemně zrychluje celou přípravu partie.

Navíc to tím vším nekončí. Už na začátku recenze jsme zmínili, že právě doběhla úspěšná kampaň na rozšíření. Pokud se vám ale nechce čekat, než se tyto novinky (a to včetně češtiny!) dostanou na trh, máme pro vás dobrou zprávu. Už součástí původní kampaně bylo několik rozšíření, které hru nadále obohacují a my věříme, že ještě dostaneme šanci zhodnotit jejich přínos pro základní box.

Pravidla pro jednotlivé role nejsou obsažená ve velké příručce, ale mají každá svůj dedikovaný list s textem. To proto, aby mohli hráči každý mít svá pravidla před sebou. To je výborné řešení, protože máte vždy po ruce všechny informace ve vlastní brožurce a není třeba se přetahovat o jednu velkou příručku.

Grafické zpracování je výtečné a hra vypadá krásně. Všechny komponenty mají svůj smysl a řada z nich je jedinečných pro jednotlivé obchodníky. Ale přesto tu máme jednu zásadní výtku, protože při skládání prostorových prvků byste měli být velmi opatrní. Kartonové součástky jsou měkké a mají tendenci se při ohýbání odlepovat, ohýbat a jinak vzpírat vašim snahám. Není jednoduché vybavení pro každou roli, včetně lodí, poskládat bez poškození. Je to trochu o nervy a určitě tomu šlo předejít lepším zpracováním kartonových součástek.

Zátoka obchodníků je parádní hra. Ano, má nějaké ty problémy, ale ty jsou buď technického rázu, další záleží na očekávání nebo se dají vyřešit. Navíc se u hry takového objemu a rozsahu dají nějaké potíže očekávat. Ne, hra se nezavděčí všem, ale to by ani nikdo nepředpokládal, protože není tak hluboce strategická. Místo toho je ale zábavná a pokaždé jiná. Navíc to vše rádi hodíte za hlavu, když vezmeme v potaz obrovskou variabilitu a zajímavost jednotlivých postav. Zátoka obchodníků je velká hra, která poskytuje bojiště všem myslitelným herním mechanismům.

Zátoka obchodníků je hra obrovská. Ne proto, že byste se mohli do její krabice ponořit pro taktický zážitek plný plánování. Ale proto, že nabízí velkolepou variabilitu a naprosto jedinečné role, které se potkávají na tržišti. V jednotlivých tazích každý hráč dělá něco úplně jiného, a to je na hře opravdu zajímavé především v kombinaci s tím, jak se pak vše daří sjednotit na společném plánu. Hra je sice dlouhá, není jednoduché se ji naučit z nedokonalých pravidel, a navíc vám mohou cestu za hraním znepříjemnit kartony, které jsou při skládání náchylné k poškození. Ale pokud jste rození obchodníci a máte rádi variabilitu, pak budete z výsledku nadšení. Hra má hloubku, ale nepřehání to a samotné mechanismy jsou jednoduché i trochu náhodné. Zátoka obchodníků je velká hra ve spoustě ohledů a poskytne vám opravdový zážitek.
+ výborné téma a atmosféra
+ soupeření na společném plánu
+ variabilita