Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Call to Adventure – sen o velikosti

call-to-adventure-30

Každý prcek sní o to, že až bude větší, zachrání království. Jenže snít nestačí. Je třeba tomu přání jít výrazně naproti. Musí být ve správnou chvíli na správném místě, ale především být hodně dobře trénovaný v používání bojových instrumentů. Teprve pak se může zapsat mezi hrdiny svého národa a třeba se usadit na nějakou důležitou pozici na hradě.

O tom, jak se takoví hrdinové rodí, vypráví nová desková hra Call to Adventure. Vytvořila ji dvojice designérů Chris O’Neal a Johnny O’Neal. Hra vyšla pod záštitou Brotherwise Games jako výsledek úspěšné kampaně na serveru Kickstarter, kde získala podporu téměř od 11 tisíc fanoušků. O grafickou podobu se postaral Matt Paquette. A když výsledek jejich společné práce spatřil světlo světa v roce 2019, vyrazil na pulty evropských obchodů díky firmě Esdevium Games.

Krabice je větší a na jejím víku vidíme dvě tváře království – temnou i zářivou a před takovým rozhodnutím stojí hrdina ve spodní části obrázku.  Uvnitř pak na hráče čekají čtyři hráčské desky z tvrdého papíru. Každý z účastníků si vezme jednu z nich a získá tak prostor pro tři karty, přehled pravidel a především stupnici zkázy (corruption) v levé části.

call-to-adventure-08

Poté si každý musí vytvořit svého hrdinu. Jednotliví účastníci tak každý dostanou šest karet – po dvou exemplářích původu, motivace a osudu. Z každé dvojice si hráč vybere jednu, kterou si ponechá a položí ji na plán, nejdříve obrázkem dolů. V dohodnuté chvíli pak všichni soupeři své volby odhalí až na osud, který zůstává zatím skrytý. Ve středu stolu je připravené místo pro karty příběhů se třemi římskými číslicemi. Z jejich balíčků vyloží několik karet podle počtu účastníků, odhalí ale jen sadu s jedničkou na zadní straně. Vedle připraví zásobu karet hrdinů a antihrdinů, ale také zásobu plastových run.

Ve svém tahu se hráči snaží pracovat s kartami v nabídce, kde mohou být nejen karty vlastností (traits), ale také výzev (challenges). Ale při tom se hráči budou klasicky střídat na tahu. V jeho průběhu si může hráč buď z nabídky vybrat vlastnost. Pro její zisk musí splnit případné podmínky, které jsou na ní uvedené v textu. Získá tak ikony uvedené v horní části.

call-to-adventure-01

Získané schopnosti jsou ale pouze cestou, jak získat více run pro provádění testů a tak snáze plnit výzvy. Ty jsou také v nabídce mezi kartami příběhu a mají v levém horním rohu uvedenou obtížnost, tedy počet úspěchů potřebných k jejímu překonání. Jenže karta nabízí většinou výběr hned ze dvou možností a ty se liší také svojí obtížností, ale také odměnou.

Hráč si jednu výzvu vybere, a pokud má mezi svými schopnostmi nějakou runu odpovídající požadavkům úkolu, pak ji může přidat k základním třem. Navíc lze zaplatit červený žeton zkušeností a získat tak dočasně také temnou runu, jejíž hod s sebou ale přináší také riziko zkázy. Poté už bojovník vezme do ruky všechny své runy a hodí s nimi na stůl. Součet jejich výsledných ikon (plus případně získané karty hrdiny a antihrdiny) určí, jestli výprava byla úspěšná nebo ne. V případě, že ano, hráč si úkol ponechá a zastrčí jej pod kartu původu.

call-to-adventure-11

Jak hráč využivá své možnosti, může se posouvat po stupnici zkázy. A tak zatímco na začátku partie má možnost hrát jak karty hrdiny, tak antihrdiny, postupně se vyprofiluje pouze na jednu stranu. Tím se pro něj druhá cesta zamkne. Obecně získává z těchto karet, stejně jako ze svých karet původu a motivace, řadu výhod a změn vůči základním pravidlům.

V každém tahu si hráč může vybrat pouze jednu z popsaných možností a k tomu může navíc zahrát libovolný počet karet z ruky. Jakmile je spokojený se svým postupem, předá slovo dalšímu soupeři v pořadí.

Hráč, který jako první získá dostatečný počet karet, odemkne druhý a později i třetí akt. A stejná podmínka platí i pro konec partie. Jakmile má někdo devět karet (tři pod každou ze svých částí desky), pak je čas na bodování. Hráči získají body za osud, žetony zkušeností, splněné úkoly, pozici na stupnici zkázy a zahrané karty hrdinů a antihrdinů. Výsledný součet určuje celkového vítěze, tedy hrdinu s nejvyšším počtem bodů.

call-to-adventure-13

V Call to Adventure na hráče čeká dobrodružství, které začíná už rozdáváním karet. Tím se totiž každému hrdinovi vytvoří naprosto unikátní příběh z trojice původu, motivace a osudu. Hráči ale nepřestanou dodávat osobnost svým hrdinům po celou dobu partie. A to je přesně ten hlavní bod, kterým si hra získá fanoušky.

V rámci partie si hráči sami vybírají dobrodružství, které jim ale současně skýtají další vylepšení. Tím se točí kruh vývoje neustále dokola. Ale žádný úspěch tu nemůže existovat bez run a házení s nimi. Je třeba velmi pozitivně ohodnotit vyřazení kostek. Hráči si při vrhání (to je přesný překlad anglického casting) dvoustranných nástrojů připadají úplně jinak a mnohem důležitěji. Možná to je jen díky jedinečnosti tohoto systému.

Při tom hráč už při rozhodování zná svoji šanci a může si navíc přizvat temné runy pro vyšší pravděpodobnost. Všechno ale má nějakou cenu.  A posun na stupnici jim může zamknout cestu k jednomu nebo druhému typu karet. A ty jsou opravdu důležitým nástrojem, kterým se lze dále bránit před náhodou nebo se připravovat na těžké boje.

call-to-adventure-19

Dobrodružství mají dvě obtížnosti. A to je moment, kdy opět hráči mají určitou kontrolu, protože si sami určí variantu, kterou se pokusí splnit. Jednotlivé úkoly vyžadují jiné vlastnosti, takže každý může být určený pro jiného hrdinu.

Hra si při tom ale zachovává kompaktnost a jednoduchost od zahájení až do konce. Pravidla nejsou nijak složitá a jednotlivé výsledky hodu runami mají popsané na svých herních plánech. Díky tomu je přístupná i dětem. Překážkou může být tedy snad jen jazyk, bez kterého se při čtení schopností neobejdou.

call-to-adventure-22

Je ale jasné, že právě tato jednoduchost se podepisuje na jiné části zážitku. Hra je totiž po velkou část výrazně náhodná a to je snad jediný prvek, který se může na hře negativně podepsat. Na druhou stranu k průběhu se to výtečně hodí, takže pokud tedy nemáte nějakou zásadní výtku proti závislosti na štěstí, pak zmíněná vlastnost u Call to Adventure není na škodu.

Určení pro dobrodružství chtivé začátečníky odpovídá také herní doba pohybující se poblíž 45 minut a je podobná ve všech dostupných počtech. Hráči se pak po velkou dobu každý starají o svého svěřence a ovlivňovat se mohou pouze výjimečně.

call-to-adventure-26

Zpracování hry je naprosto famózní. Všechno to samozřejmě začíná u parádních plastových žetonů, které jsou výborné na manipulaci. Pozadu naštěstí ale nezůstává ani grafika na kartách.

Call to Adventure je napínavou hrou o hrdinech a jejich snaze při plnění pamětihodných činů. Hráči v jejich roli zažívají různá dobrodružství, ale současně se také neustále vyvíjí. Nejdůležitější informace je ale to, že Call to Adventure umí skvěle bavit, protože ideálním způsobem na hráče přenáší to nejdůležitější – pocit dobrodružství.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJohnny O'Neal, Christopher O'Neal
IlustraceMax Bedulenko, Paul Canavan, Chris Cold, Jordan Jardine, Adam J. Marin, Sean Thurlow
VydavatelAsmodee, La Boîte de Jeu, Brotherwise Games, GaGa Games, Game Harbor, Gém Klub Kft., Hobby Japan, MINDOK, Rebel Sp. z o.o.
Rok vydání2019
Počet hráčů1 - 4
Herní doba60
Minimální věk13 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(9 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Novel-based
MechanismyCooperative Game, Deck, Bag, and Pool Building, Dice Rolling, Set Collection, Solo / Solitaire Game, Storytelling
RozšířeníCall to Adventure: Hero of Destiny Promo Card, Call to Adventure: Kickstarter Exclusive Card Pack, Call to Adventure: The Name of the Wind
RodinaContainers: Book-like, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Call to Adventure, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyHősök útja, Llamada a la aventura, Osud dobrodruha, Zew Przygody, Дорога приключений, コール・トゥ・アドベンチャー, 险途奇踪

Více o hře.

Recenze: Call to Adventure – sen o velikosti
Call to Adventure je lahůdkou pro začátečníky, která umí přetavit každou partii v dobrodružství. Stojí za tím fakt, že dokáže každému hrdinovi v průběhu tahů vdechnout osobnost, ale současně vyprávět i nějaký příběh. Nevadí, že úspěšnost výprav rozhoduje náhoda. Všichni do jednoho si hru užívají a přesně to dělá z Call to Adventure hit!
Klady:

+ hra vypráví příběh
+ házení runami
+ dvě obtížnosti
+ zajímavé bodování
+ sólová a kooperativní varianta
+ krásně přístupné
+ zpracování
Zápory:

- náhoda
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Nimble – knižní klasiky v rámečku