Recenze: Ex Libris – kdo obsadí pozici knihovníka?

ex-libris-01

Knih kdysi byla opravdová hojnost. Každý si mohl vybrat a číst, na co měl chuť. Jenže pak stačilo jedno špatně vyřknuté zaklínadlo a písmenka z většiny stránek se vytratila neznámo kam. Ušetřeny byly pouze takové knihy, které byly v době čtenářské genocidy  ukryté někde pod příkrovem země. A proto je dnes každá knihovna váženým místem a stejně tak i muž, který ji řídí. Je na čase se o tuto pozici ucházet!

Pořádný závod o šéfa knihovny si připravil Adam P. McIver. Hru v originále vydala společnost Renegade Game Studios a to v roce 2017. Na začátku roku 2019 se pak hra s vymazleným českým překladem usídlila i na českých poličkách a to zásluhou firmy REXhry. A hra na první pohled zajímavá také zásluhou ilustrací Jacqui Davis.

Na víku hry vidíme opravdovou magickou knihovnu narovnanou obsahem až po strop, který je prakticky v nedohlednu. Uvnitř na hráče čeká pořádná nálož komponent, která zájmem i přípravou partie začíná u desky města, na kterou položí náhodnou jednu kartu knižní kategorie. Městu budou na stole dělat společnost odhalená deska věštírny a zbývající sada budov jako dobírací hromádka.

ex-libris-08

Každý z účastníků dostane dvě desky knihoven, z nichž si vybere jednu, pro kterou chce v průběhu partie pracovat. K tomu dostanou hráči sadu tří figurek pomocníků (dvě obyčejné a jednu speciální), kartu kategorie  a šest knih. Zbývající knihy vytvoří zásobu na stole v podobě zamíchaného balíčku. Důležité je ale také zmínit, že každá z těchto 152 karet obsahuje nejméně tři knihy, dohromady je tedy ve hře více než pětistovka knih, respektive jejich hřbetů. Každá karta při tom náleží vždy k jednomu písmenu a do několika kategorií popsaných ikonami.

Na začátku každého kola je třeba odhalit sadu nových budov v počtu odpovídajícím množství účastníků v partii. Většina z nich současně musí být dle hodnoty v pravém horním rohu vybavena nabídkou hned několika karet knih. Díky budovám bude na výběr dostatek míst k vysílání figurek v následující fázi. Hráči zde jeden po druhém umisťují svoje pomocníky na určená políčka a tím získají buď okamžitou odměnu, nebo odložený efekt o chvíli později. Kromě společných budov ale mohou knihovníci položit svoji postavičku také do vlastní knihovny.

ex-libris-03

Právě akce ve vlastní knihovně je zásadní, protože v souladu s tématem umožní knihovníkovi zařadit nastřádané knihy z ruky do polic. Nebo si místo toho může hráč naslepo vzít novou kartu s knihami z dobírací hromádky. Oproti tomu vysláním pomocníka na jednu z odhalených budov dostane hráč často možnost získat knihy, které na ní leží a u nichž dopředu zná identitu.

Teprve když všichni hráči použijí svou kompletní zásobu pomocníků, nastává čas na další fázi kola a tou je vyhodnocení odložených efektů budov. Následně se vrátí všichni pomocníci k jejich majitelům, nesebrané karty knih jsou odloženy, stejně jako většina budov. Pouze ta s nejnižším pořadovým číslem zůstane ležet na stole a bude dostupná až do konce partie. Z každého kola tedy zůstane jedna nová budova, čímž se zvyšuje výběr.

ex-libris-12

Při vykládání karet do svojí knihovny hráči tvoří maximálně tři police a při tom jejich vykládané karty musí spolu sousedit. Současně ale všichni musí myslet na další bodovací pravidla, protože knihy přispívají svojí hodnotou pouze v případě, že jsou správně zařazené podle abecedy.

Jakmile má před sebou jeden z hráčů předepsaný počet karet (12 až 16 podle počtu soupeřů), nastává poslední kolo partie. Jakmile je odehrané, hráči začnou sčítat body z mnoha možných zdrojů příjmu. V první řadě to jsou samotné knihy, ale k tomu dostanou příspěvek ke skóre i za svoji tajnou kategorii (karta rozdaná na začátku partie), stabilitu polic (body za zaplněnou obdélníkovou plochu od základny), přičtou bonus za významnou kategorii (známá od začátku) a odečtou penalizaci za zakázanou kategorii. Všichni si porovnají své sumy a ten s největším počtem bodů se stává novým knihovníkem.

ex-libris-15

Ex Libris je kombinací několika velmi populárních žánrů, pro jejichž propojení si navíc autor zvolil opravdu originální prostředí fantastické knihovny. Občas si tedy připadáte jako na Zeměploše. Čtyři sloni zde tak nějak mohou symbolizovat různé mechanismy – najdeme tu pod první nohou A’Tuin vysílání dělníků (worker placement), dále sbírání sad, ale nechybí ani tajné úkoly a budování abecedního vzoru.

Tato kombinace mechanik se k sobě velmi elegantně hodí a vytváří jednotný celek, který nepůsobí jako součet částí. Z hlediska hratelnosti je to totiž mnohem víc.

Cest k bodům je spousta, ale hráči musí klást velký důraz hlavně na pořadí karet ve svojí knihovně. Musí je tedy vykládat opravdu chytře, ale při tom každá nově vyložená karta musí sousedit s jednou z těch předchozích. Dříve nebo později se tak hráč dostane do těžké pozice. Naštěstí neustále má na ruce dostatek karet na výběr, se kterými lze pracovat. Číslice na kartách pak jasně ukazují, kolik karet stejného písmene ve hře je.

ex-libris-19

I tak to samozřejmě zůstává pořádný bodový salát. Hráči si sami volí, na co přesně se zaměří a není snadné vyvážit svoji sbírku. Jenže ať už si vyberou cokoliv, občas jim s touto taktikou výrazně zamává náhoda. A to nejen, když si dobírají kartu naslepo, ale i když vezmeme v potaz odhalení pouze několika z nabídky 150 karet knih. Především ke konci je pak těžké doplnit svoji knihovnu dobře o správná písmena. Nakonec ale právě to bodování na konci je hlavní výtkou, protože může trvat déle a čeká vás řada propočítávání, které trochu sníží radost z vítězství.

Partie zůstává pěkně rychlá a do hodiny se vejdete i s vyšším počtem soupeřů. Při tom právě konflikt mezi hráči je ve hře zastoupen překvapivě dost, ať už prostřednictvím vysílání dělníků a blokování pozic, tak schopností některých budov. To je u worker placementu dobrá zpráva, ale obecně hře Ex Libris sluší všechny počty hráčů. Dokonce máte možnost ji hrát i jako solitér na body. Výborná je také znovuhratelnost, protože nabídka karet i knihoven pro hráče bude pokaždé jiná. I ty budovy se budou objevovat v jiném pořadí.

ex-libris-26

Pravidla ale nutí hráče přemýšlet o variabilitě kategorií. I když se totiž každý snaží získat body ze svých tajných zaměření, současně dostanou hráči také výrazný bonus za knihy nejméně zastoupené kategorie. Proto je dobré mít všech druhů knih dostatek. I při nejnižším počtu dvanácti karet to znamená, že hráč bude mít orientačně více než čtyřicet knih ve sbírce.

Hra je ale především humorná. To vynikne samozřejmě především v případě, že si budete číst názvy knih, se kterými si překladatelé dali opravdu záležet. Celkově je právě atmosféra a téma velkou devízou, která mluví ve prospěch hry Ex Libris. Zpracování je precizní a není mu co vytknout.

ex-libris-30

V podobě Ex Libris na hráče čeká lahůdka. Už poměrně dlouho čekáme na nějakou tu opravdu výtečnou středně obtížnou hru a tohle je ona. V partii je toho dostatek, aby vás hra pořádně zaměstnala, ale současně to není suchá plánovačka. Ex Libris má to dobré z obou táborů a nám se zdá, že by se z ní mohl stát velmi úspěšný hit roku 2019.

AutorAdam P. McIver
IlustraceJacqui Davis, Adam P. McIver, Anita Osburn
VydavatelRenegade Game Studios, 2 Pionki, Banana Games, Devir, Galápagos Jogos, Lavka Games, Origames, Portal Games, Raven Distribution, REXhry, Schwerkraft-Verlag
(12 voters)
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyHand Management, Open Drafting, Set Collection, Solo / Solitaire Game, Tile Placement, Variable Player Powers, Worker Placement
RozšířeníEx Libris: Artifact Promo Pack, Ex Libris: Expanded Archives, Ex Libris: Game Boy Geek Season 6 Kickstarter Promo Cards, Level Up Loot 2
RodinaComponents: Dry Erase Markers / Dry Erase Surfaces, Components: Wooden pieces & boards, Misc: Mensa Select, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Books / Libraries
Alternativní názvy奇幻藏书

Ex Libris je hrou, která by mohla zaujmout nejen hráče deskových her, ale i milovníky knih. Zpracovává totiž svoje téma s lehkostí, zábavností a humorem. Při tom se ale neřadí na tu úplně nejjednodušší pozici herního spektra, spíše do zlatého středu – k úspěchu ve hře budete určitě potřebovat trochu snažení, ale při tom na vás nečekají žádná složitá pravidla. Jen trochu komplikovanější bodovací podmínky, které ale vyvažuje spousta cest k úspěchům. Ex Libris nabízí velmi ucelený a zábavný mix herních mechanismů a nám se velmi líbí.

+ výborná kombinace mechanismů
+ zábavná hra
+ humor