Recenze: Flatline – tenká čára mezi životem a vesmírem

flatline-01

Oheň byl jen začátek. Z plamenů už nezbylo vůbec nic a kouř se rozptýlil. Jenže další pohromy se řítí, protože systémy lodě byly poškozené. A zraněné nestíháme počítat. Doktoři budou v příštích momentech našimi hrdiny v nebezpečném a výbušném prostředí.

Po dramatu, který přinesla hra Fuse si na hráče připravil designer Kane Klenko novinku, která se jmenuje Flatline. Hra vyšla v roce 2017 v produkci společnosti Renegade Game Studios a to vše s ilustracemi Seana Thurlowa. A celou tuhle novinku pak distribuuje v Evropě společnost Esdevium Games. Hra příběhem navazuje na deskovou hru Fuse, kterou u nás vydávají REXhry. Recenze snad přineseme v brzké době.

Nízká tmavá krabice nabízí výjev z lékařského centra na vesmírné lodi. Uvnitř pak na hráče čeká plán rozdělený na části, které dohromady dají mapu domovské místnosti mediků. Uprostřed je velké kruhové prostranství, ke kterému hráči připevní otočnou destičku podpory života. Podle počtu účastníků připraví balíček velkých destiček pacientů, které v pěti částích kruhu obsahují různé symboly. Z vytvořené hromádky vezmou a odhalí první čtyři na pozice herního plánu. Kruh podpory života natočí tak, aby šipka (diamant) ukazovala na první místečko na jedné z nich. Vedle plánu pak připraví zamíchaný balíček karet pohotovosti.

flatline-07

Další umisťování následuje – kostičky energie na pozice dobití a ukazatel síly se zbytkem těchto zářících kostiček (volbou strany vyberou obtížnost). Hráči si pak mezi sebe rozdělí role Hlavního medika, internisty a obyčejných doktorů. Každý z účastníků si vybere barvu a sebere si šest kostek pokrytou symboly a položí je před sebe. Po jedné kostce pak zůstane stranou. Poblíž je třeba položit prázdné výseče léčení, kterými hráči budou překrývat splněné úkoly.

Hráč v roli hlavního medika bude fungovat jako vůdce svého týmu přes několik fází, ze kterých se skládá každé kolo a na jeho začátku odloží stranou jednu z kostiček síly ze stupnice. Tím postupně odpočet jasně dává účastníkům najevo, jak se jim čas krátí. Současně ale číslo pod odebranou kostičkou určuje, kolik karet pohotovosti mohou hráči otočit. Ty přiloží podle rámečku k modré nebo oranžové části herního plánu a to na nejnižší pozice.

Jednotlivá místa jsou očíslovaná. Hráči hodí dvě kostky a právě jejich hodnoty ukážou, které karty z pozic na modré linii se aktivují. Jejich efekty nebudou žádnými dobrými zprávami a je třeba hned provést pokyny ze všech karet, které se na těchto pozicích nachází. V pozdější fázi partie to může být obzvlášť nepříjemné, protože u modrého pruhu je možné karty skládat do dvou řad nad sebe. Poté si mohou naplánovat svoji taktiku na následující kolo.

flatline-03

To se totiž odehrává v reálném čase a to v rámci odpočtu jedné minuty. Na začátku spustí časovač, ať už obyčejné stopky nebo třeba speciální Android aplikaci Flatline na svém telefonu, a poté každý hodí svojí sadou kostek. Ihned mohou libovolně komunikovat a domlouvat se se spoluhráči ve snaze použít kostky (léčebné akce) na pacienty.  Jenže na začátku každého řádku je omezující ikona, která určuje počet hráčů, jež se musí na léčbě podílet (jeden, více, všichni).

Požadavky nemají ale pouze pacienti. Tým se musí věnovat také krizím, které se objevují kolem nich v podobě karet pohotovosti a to ať na oranžové nebo modré linii. Obětováním jedné libovolné kostky mohou hráči zajistit šanci přehodit libovolný počet kostek některému ze spoluhráčů. Každá linie na desce pacienta nebo celá karta pohotovosti musí být vždy vyřešeny v rámci jednoho kola a položené kostky není možné přenášet. A zatímco vyřešené řádky léčebných postupů u pacienta znamenají překrytí prázdným kroužkem, karta pohotovosti z modré části se jednoduše odhodí. To nevyřešené karty v oranžové pozici kritické oblasti je okamžitě přesunuta k červené linii a otočena zadní stranou nahoru. Pokud se kdykoliv zaplní celá řada čtyř karet, hráči svoje poslání nezvládli a okamžitě prohrávají.

flatline-09

Veškeré snažení končí položením kostek nebo doběhnutím jedné minuty. V průběhu partie mohou hráči získat další kolo, pokud použijí dobíjecí stanici a zaplní ji v časovém limitu svými kostkami. Poté hráči otočí středový ukazatel podpory života a bitva s časem pokračuje novým kolem. Čas ubíhá nejen v jednotlivých kolech, ale i celková doba v podobě počtu kol. Pokud hráči nestihnou vyléčit všechny pacienty dřív, než projdou předepsaný počet kol, pak prohráli. V opačném případě už dávno předtím po vyléčení posledního nemocného slavili vítězství.

Flatline je bláznivá kostková akce, ve které se sice hráči dopředu domluví na nějaké taktice, ale to všechno přehluší chaos a snaha se domluvit o několik okamžiků později. Všichni doktoři totiž jednají pod časovým presem, protože na jednotlivá kola mají pevně danou jednu minutu času. Na rozdělení sedmi kostek by se to mohlo zdát málo, ale ne když se snažíte zkoordinovat svoje akce s ostatními.

Právě v této spolupráci, která je naprosto zásadním prvkem každého kola, se skrývá tajemství Flatline. Jen drobet času na rozhodování zaručuje napětí a nejistotu, ze které vznikají chyby. Nikdo se nesnaží podrazit nebo zaskočit ostatní, protože všichni vítězí či prohrávají společně. Je to čistá kooperativní hra, která ale oproti té klasické představě obsahuje kostky.

flatline-15

Hra nabízí především parádní tempo. Protože jednotlivá kola jsou rychlá, tak jediné co zdržuje je správa karet na začátku kola. Ale tam je zase napětí, kdy hráči vykládají karty a vyhodnocují jejich nepříjemné efekty. Nemohou na to reagovat v danou chvíli, ale mají vždy šanci zbavit se těch nejvíce negativních karet. Kostek je ale málo a není snadné se rozhodnout, kam je umístit.

Kromě minutové fáze v reálném čase se celý zbytek partie odehrává v klidu. Navíc všichni účastníci mají možnost probrat taktiku před spuštěním časomíry. To je také důvodem, proč tato hra je asi nejblíž těm, kdo jinak nemají hry v reálném čase vůbec v oblibě. Tak tahle má šanci je alespoň trochu zaujmout.

Hra je to velice jednoduchá. Pravidla jsou sice poměrně dlouhá, ale jejich většinu obsahují obrázky a příklady, které vše ještě více objasňují. Díky tomu se Flatline snadno naučí i méně zkušení hráči a i celkový průběh tomu odpovídá. Žádné složité cesty, pouze rychlé rozhodování mezi mnoha místy, která ale všechna mají vlastně v podstatě stejná pravidla.

flatline-14

Zajímavým prvkem jsou řady s různými požadavky na zapojení hráčů. Díky tomu není možné si rozdělit úkoly snadno už před začátkem kola, protože o situaci spolurozhodují také výsledky hodu kostkou. Teprve poté jsou jasně určené šance a možnosti celého lékařského týmu.

Flatline není možné srovnávat s jinými kooperativními hrami v reálném čase, ačkoliv by se Space Alert tak trochu nabízel. Hry jsou ale svým průběhem a způsobem kooperace tak jiné, že to vlastně není reálné. Space Alert zůstává zážitkem o řád výš, ale Flatline vše dohání právě tou svojí nenáročností pravidel a přístupností.

Kooperace je dobře uzpůsobena různým počtům hráčů. Čím více účastníků, tím těžší je domlouvání a tedy i celkový úspěch. Ovšem díky bleskovým kolům je celá hra opravdu velmi rychlá a jedna bitva s časem vám bude trvat jen něco málo přes půlhodinky času.

flatline-17

Flatline je super kooperativní sci-fi hra pro všechny méně zkušené. Jedna minut intenzivní zábavy v každém kole je doplněna taktikou a náhodou, která hází celému týmu klacky pod nohy. Je třeba se vypořádat se všemi nástrahami a vyléčit zástup pacientů. Flatline nabízí elegantní kostkovou zábavu, která je náhodná, jednoduchá, ale právě díky tomu také skvěle zábavná pro všechny, kdo nejsou přehnaně nároční.

AutorKane Klenko
IlustraceSean Thurlow
VydavatelRenegade Game Studios
Počet hráčů1 - 5
(6 voters)
KategorieDice, Medical, Real-time, Science Fiction
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Push Your Luck, Real-Time, Solo / Solitaire Game
RodinaComponents: Dice with Icons, Series: Madison Game Design Cabal, Setting: FUSE

Flatline je příběhem lékařů na hroutící se vesmírné lodi. Jejich úkolem je udržet posádku v pořádku a to není vůbec jednoduchý úkol. Musí pracovat v časovém presu. Hráčům Flatline se ale dostane jednoho luxusu navíc – čekají je totiž pauzy mezi jednotlivými akčními koly, kdy si mohou v klidu naplánovat další postup. Náhoda vstupuje do hry, která je ale rychlá a zábavná právě tak, aby se kvalifikovala jako zábava pro začátečníky. Flatline je ukázkou toho, že i kooperativní hra v reálném čase s kostkami může být super zábava.

+ domlouvání v rámci jedné minuty
+ dostačující taktické možnosti
+ krásné zpracování