Chcete číst recenze dřív než ostatní? Chcete exkluzivní obsah? Sledujte nás na Hero Hero!

Recenze: Flick’em Up Dead of Winter – i nemrtví cvrnkají

flick-em-up-dead-of-winter-27

Je to tak dávno, co jsem se mohl projít v ulicích mého rodného města bez jakýchkoliv obav. Pokaždé, když opustím úkryt, musím se koukat přes rameno a mít uši i oči na stopkách. I za tím zpropadeným auťákem se zmrzlinou se může ukrývat krvavé překvapení. Když se na vás takový nemrtvý vrhne, už jste rovnou odepsaní. Stačí jeden škrábanec a během několika hodin se stanete jedním z nich. A to nemluvím o tom, jak skončí ti, kteří nedokážou utéct.

Naštěstí zombíci nejsou zrovna dobří v rovnováze. Stačí do nich cvrnknout, oni ztratí rovnováhu a vy dostanete šanci utéct. Právě tak nás na případnou apokalypsu připravuje desková hra Flick’em Up! s podtitulem Dead of Winter. Je tedy už z názvu zřejmé, že tato krabice spojuje dvě oblíbené hry – Flick’em Up a Zimu mrtvých do jednoho celku. Za jejím vznikem stojí tým autorů Jean-Yves Monpertuis, Gaëtan Beaujannot, Isaac Vega a Jonathan Gilmour. Jedná se o novinku z dílny Pretzel Games (Junk Art) a používá mechanismy původního Flick’em Up. Hra vyšla v roce 2017 a pro Evropu ji distribuuje Esdevium Games.

Krabice se celá odehrává v kresleném zmrzlém stylu, který ale současně působí docela horrorově. A přesně tak by chtěla vyznít i celá hra, ve které najdete pod víkem jednu příručku s pravidly a scénáři a také dva archy samolepek. Ty budou chtít pevně přilnout k lepkým tělům nemrtvých, kteří zde mají osmnáct plastových figurek. Dalších jedenáct obrázků je připraveno pro přeživší lidské hrdiny a nechybí ani samolepky pro batohy a plastové bedny. To vše je třeba připravit hned po prvním otevření krabice.

flick-em-up-dead-of-winter-03

Ovšem přípravou si projdou i další komponenty postavením do plastových stojánků a také věž zombíků, kterou poskládáte ze záplavy kartonových komponent. Mapu celého města pak hráči připraví podle zvoleného scénáře. Některé budovy a vraky aut pak dostanou výbavu v podobě předmětů, jež se tam nachází.

Do úplného začátku je ale třeba, aby si hráči vybrali dostatečně velký prostor, který ohraničí čtyřmi značkami hranic města. Každý z účastníků partie si pak vybere jednoho hrdinu, dostane jeho desku (ze braní, bodem životů a také dvěma volnými pozicemi pro předměty) a figurku s batohem.

Partie se dělí na kola, která na střídačku odpovídají dnům a nocím. K sledování jejich postupu slouží kartonový karavan, který má na markýze nakreslená políčka od čtyřky až do nuly reprezentované lebkou. Každý hrdina začíná někde na mapě a má na zádech batoh, jehož horní barva určuje, jestli je k dispozici ve dne nebo v noci.

flick-em-up-dead-of-winter-01

Hráči se střídají a vždy si mohou vybrat z aktivních hrdinů jednoho, se kterým provedou dvě akce. V první řadě se mohou přesouvat po městě. K tomu využijí hráči svých dovedností, protože zde se celé tělo postavy přetransformuje do kulatého žetonu, kterým hráč cvrnkne a pokus se jej posunout na takticky výhodnou pozici. Při svém pohybu se žeton nesmí dotknout žádné součástí města, tedy budov nebo předmětů a je třeba, aby zůstal uvnitř hranic města. Pouze takový pohyb je úspěch, zatímco v opačném případě postavička zůstane stát tam, kde byla.

Místo pohybu se může pokusit hráč o útok s postavou. K tomu využije její zbraně a případnou výhodu (například když je s postavou uvnitř budovy), položí žeton kulky vedle figurky a pokusí se cvrnknutím zasáhnout cíl a způsobit jeho pád. Pokud je to zombie, je z mapy města odstraněna. Pokud hráč zasáhne člověka (ať už spřáteleného nebo ne), takový hrdina ztratí jedno srdíčko a zůstane vyčerpaný ležet.

Naopak když se postavička ocitne příliš blízko některého z nemrtvých, rovnou dostane jedno zranění. Za odměnu ale ve svém tahu také může rovnou nepřítele zabít, aniž by musel aktivní hráč zkoušet své dovednosti.

flick-em-up-dead-of-winter-14

Kromě tradičního boje a pohybu mohou hráči využít jeden z akčních bodů v tahu také na interakci s prostředím. To v obvyklém podání znamená, že sebere nebo naopak zahodí některý z předmětů. Jakmile provede obě povolené akce, hráč otočí jeho batůžek vzhůru nohama a označí, že už nemůže v daném kole dále bojovat. Na řadu přijde zase v následující denní době.

Odpověď nemrtvých následuje po každém tahu hráče. Podle hlasitosti jeho konání se mohou stát dvě věci nebo také vůbec nic (pokud neudělal žádný hluk). V důsledku toho se může příšera lačnící po mozcích pouze postavit, ale také je možné, že hráči budou muset za její záda postavit kartonovou věž a připravit se nájezd zombie (zombie rush). K tomu podle hluku bude použitá pouze ta konkrétní figurka nebo také všechny zbývající nemrtví ve městě. Postavičky hráči rozmístí podle číslic na zádech na střechu věže, poté odstraní podporu střechy a figurky se vysypou na plán. Hrdinové, kterých se tato vlna dotkne a shodí jejich postavičku, ztratí jedno srdíčko.

Na konci kola se posune ukazatel, ale především dorazí do města noví nemrtví. Jejich počet určuje ukazatel základny zombie věže. I tyto nové figurky se do města vysypou. Partie pak pokračuje dnem nebo nocí až do chvíle, kdy se hráčům podaří splnit jejich cíl. Ať už jako skupině v případě kooperativních scénářů nebo jako tým v případě těch soupeřivých. Pokud ale dojde zásoba nemrtvých nebo dosáhne ukazatel kola poslední políčko, všichni lidé prohrávají společně.

flick-em-up-dead-of-winter-17

Tím prvním, co vás na Flick’em Up: Dead of Winter zaujme je naprosto úžasná atmosféra. Hra v průběhu partie vypadá fantasticky. Základ ale zůstává stejný, jako jej známe už z původního Flick’em Up. Jen místo Divokého západu tu máme nemrtvé. Jenže hráči bojují společně s časem, tedy alespoň zpočátku.

Názory na cvrnkání v deskových hrách se velmi různí. Šikovnost je základem úspěchu a přežití ve městě, do kterého nás scénář hry přesune. Ale právě to přináší do hry ten prvek napětí, díky kterému hráči sami vědí, že jsou vydáni napospas vlastním schopnostem. Často jsou v situaci, kdy se potřebují nutně trefit a nervozita je znát. Cvrnkání holt není žádným přesným sportem, takže dochází i k mnoha omylům. A ty s sebou přináší ještě více nejistoty.

flick-em-up-dead-of-winter-13

Každý scénář zavede hráče do jiného města a nabídne jim také odlišná pravidla a vítězné podmínky. Díky tomu je počet deseti příběhů dostatečný, protože jen jejich vyzkoušení zabere pořádnou fůru času. A určitě nezůstanete u jednoho pokusu u každého města. To proto, že představují zajímavé mechaniky, jako jsou barikády, přímé souboje v budovách či zachraňování obětí. Jen škoda, že kooperativních je pouze polovina z celkových deseti.

 

Naštěstí ale není všechno stejné. Kromě střelby ale mohou hráči používat také baseballovou pálku nebo nůž, které fungují trochu jinak. Už se necvrnká žetonem, ale pálkou se točí zblízka a nůž se zase převrací z postavené pozice. Nejvíce jsme ale ocenili novinku, která spočívá v možnosti bojovat společně proti času. Někdy prostě nemáte chuť střílet po ostatních. A ona vlastně i soupeřivá verze je tak trochu kooperativní.

flick-em-up-dead-of-winter-17

Velkou novinkou je ale jednoznačně také zombie věž, která je skvěle vyřešená. Především vás ale zaujme její reálné použití pro rychlý pohyb nemrtvých po městě. Simuluje tak rychlý nástup zombie na scénu, jak se vyřítí zpoza rohu a přemůžou hrdiny svým neuvěřitelným počtem. Hráči musí neustále jejich množství redukovat, aby jim počet nepřerostl přes hlavu. Navíc právě na počet nemrtvých mohou hráči dokonce prohrát.

Samotné scénáře i nadále zůstávají elegantně rychlé. Hra sice určitě podporuje nějaké plánování a poziční hru, ale není důvod nad něčím přehnaně přemýšlet. Vše rychle odsýpá a bitva mezi lidmi a zombie je u konce za nějakých čtyřicet minut. Vše samozřejmě závisí na zvoleném scénáři. Partie umí nabídnout zábavu až deseti hráčům současně, ale to už je opravdu příliš. I když na nějaké party a velkém stole to může být ve správné společnosti také dobré. Kde je ale síla hry je v nižších počtech, kde mají hráči více akce.

Zpracování je naprosto dokonalé. Hra vypadá famózně a zapojením prostorových objektů posouvá celkový dojem opravdu hodně daleko. Všechno je do detailů propracované a pokryté krví, což dokonale dotváří temný horrorový dojem.

flick-em-up-dead-of-winter-22

Flick’em Up: Dead of Winter nás překvapilo. Je totiž dost jiné. Ne tím interním mechanismem pohybu a střelby. Tady je stále potřeba mít šikovné prsty a být schopný cvrnkač. Ale na téma nabaluje nové nápady, kterým vévodí velká věž pro záplavu zombie a nové způsoby útoku. Flick’em Up: Dead of Winter je super zábava!

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorGaëtan Beaujannot, Jonathan Gilmour, Jean Yves Monpertuis, Isaac Vega
IlustraceAtha Kanaani, Chris Quilliams
VydavatelArclight Games, Ghenos Games, Ludonova, Pretzel Games
Rok vydání2017
Počet hráčů1 - 10
Herní doba45
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(8 voters)
KategorieAction / Dexterity, Fighting, Horror, Zombies
MechanismyCooperative Game, Flicking, Team-Based Game
RozšířeníFlick 'em Up!: Dead of Winter – Sparky: Mini Extension
RodinaComponents: Drop Tower, Components: Wooden pieces & boards, Creatures: Zombies, Game: Flick 'em Up, Mechanism: Finger Flicking Games, Organizations: Forgenext, Players: Games with Solitaire Rules, Setting: Dead of Winter, Theme: Post-Apocalyptic
Alternativní názvyFlick 'em Up!: Winter der Toten, フリッケム・アップ:デッド・オブ・ウインター

Více o hře.

Recenze: Flick’em Up Dead of Winter – i nemrtví cvrnkají
Flick’em Up: Dead of Winter je skvělým pokračováním zábavné hry. Na její mechanismy nastavuje drobné novinky, ale také kooperativní možnosti a vše zabaluje do impresivního zpracování. Hra je zábavná, pokud vám nevadí cvrnkat žetony po stole a představovat si, že po sobě hrdinové střílí. Ale i kdyby vám to trochu vadilo, když se na vaše lidské herní inkarnace sesype záplava zombie, budete se stejně potutelně usmívat. Flick’em Up: Dead of Winter umí skvěle pobavit a deset scénářů je dost, aby vám hra vydržela dlouho, i když jen pět jich je možných hrát ve spolupráci.
Klady:

+ možnost hrát kooperativně
+ úžasná zombie věž
+ vynikající prostorové zpracování dotváří atmosféru
+ skvělá uvolněná zábava
+ dostatek scénářů
+ hra vám na tváři vykouzlí úsměv
+ označování figurek, které už byly na tahu
Zápory:

- vše je to o cvrnkání a šikovnosti
- jen pět scénářů pro kooperaci
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Splendor Duel – dva králové, jedna koruna