Recenze: Námořníci z Nordenu – plavba do neznáma

Námořníci z Nordenu - balení

Už několik let jsem nevkročil na suchou zem. Mým domovem je loď. Kdykoliv muži vyrazí na pevninu a běhají za sukněmi, já se zavřu ve své kajutě a zkoumám mapy. Každý správný kapitán by měl znát oceán do poslední pídě. Stačí jeden kámen, jedna nečekaná vlna a všechno, pro co jsme tak tvrdě dřeli, může být pryč. Zítra zase vyplouváme do neprozkoumaných vod a já se, stejně jako vždycky, nemohu ubránit nervozitě. Nebude to naše plavba poslední?

Určitě nebude, protože ve hře Námořníci z Nordenu můžeme vyplouvat zas a znovu. Autorem hry je Klaus Teuber a vydal ji pod hlavičkou firmy Franckh-Kosmos Verlag s ilustracemi Franze Vohwinkela jako Norderwind. To vše se stalo v roce 2014, kdy se svojí šance chopila také firma DinoToys a hru vydala kompletně v češtině.

Identitu autora se dozvíte z pečetě na víku krabice, které by jinak ukazovalo pěknou ilustraci námořníka sledujícího v dalekohledu jinou nedalekou loď. Ale místo toho, aby na krabici bylo jméno, jak se sluší, dozvíme se pouze fakt, že se jedná o hru od autora Osadníků z Katanu (recenze).

Námořníci z Nordenu - připravená hra

Možná jste si na straně krabice nevšimli velkého nápisu 3D lodě. O to víc vás překvapí množství kartonových komponent, které se uvnitř nachází. Celkem osm kartonových archů nabízí spoustu komponent ke složení celkem čtyř lodí. Ty si hráči podle návodu na úvodní straně složí tak, že na přehnutý trup položí desku paluby, připevní k ní stěžeň (podle té si hráči svoji loď poznají), plachtu a dokonce i pozorovací koš. Jeden arch pak obsahuje také velkou bodovací tabulku.

V porovnání s loděmi zabírají výrazně menší prostor mince, destičky moře (dva tucty větších kartiček), žeton kanónu nebo obchodních dopisů. Cestovat po mořích budou s hráči ale také dvě šestistěnné kostky a také pytlík dřevěných komponent představujících náklad – sůl, obilí, víno, dřevo, ryby, ale také osm kapitánů a jednou tolik členů posádky. Pro jednotlivé hráče jsou připraveny také kostičky.

Hráči si vyberou lodě. Naštěstí barva plachty není jediným poznávacím znamením. Každá loď má svoje jméno a barvu dokonce zanesenou i do trupu. Od svojí barvy dostanou deset malých bodovacích kostiček, k tomu ještě pět zlaťáků, jeden dopis, čtyři námořníky (bez kapitána) a čtyři černé kanóny. Takové lodě ale je také třeba připravit na plavbu – hráči tak musí nastavit plachtu na stěžni na ten nejspodnější zářez a kanón zasunout do připravené pozice na palubu.

Námořníci z Nordenu - rozehraná hra

Neméně důležitá je ale příprava moře. Do horní části stolu položí hráči bodovací tabulku, od jejichž přístavů (ve spodní části) se budou vinout hned tři možné trasy plavby. Destičky hráči rozdělí na stejně velké hromádky, přimíchají k nim po jednom přístavu a podle toho hromádky rozloží (každá obsahuje osm destiček). Vedle prostoru pro oceán pak hráči připraví dřevěné zásoby a partie může začít.

Ve svém tahu může hráč plout kupředu a to až o tolik destiček, kolik mu dovolí úroveň jeho lodi. Jenže to není tak jednoduché, protože každá z destiček s sebou nese nějakou událost, kterou si hráč může vybrat a provést, pokud chce. Plavčík tak narazí na nějaké možnosti, ale třeba i na mlhu, ze které se může vynořit klidně i pirátská loď (při mlze hráč hází bílou kostkou). Za každý kanón, kterým je hráčova loď vybavena, se může bránit jedním hodem černou kostkou. Prohrou končí průzkum a tah hráče. Vítězství znamená zajatého kapitána, kterého položí hráč do vězení své lodi.

Tady se musíme na chvíli zastavit. Lodě tu nejsou pouze samoúčelné ozdoby, ale v palubě je spousta otvorů. V přídi to jsou dva otvory vězení, uprostřed šest míst pro uskladnění nákladu v podpalubí a na zádi čtyři pozice pro posádku v kajutě.

Námořníci z Nordenu - rozehraná hra

Takže pirátský kapitán jde do vězení a my se můžeme vrátit k možnostem ostatních destiček. Jejich dostupná akce je vždy naznačena symboly přímo na kartičkách. Ty většinou znamenají zisk zlaťáků nebo výměnu surovin. Výjimkou je přístav s loďaři, který hráčům umožní vylepšit jejich miláčka (za zlaťáky pořídit kanóny, vylepšit rychlost lodi nebo najmout nového člena posádky). S novými společníky to také není tak jednoduché. Místo, kam do kajuty vloží hráč dřevěný žeton, určuje povolání námořníka. Ti podle toho přináší různé výhody.

V průběhu partie se hráči snaží sbírat zásoby pro jednotlivé přístavy. V případě, že při průzkumu a otáčení narazí hráči na destičku přístavu, mohou se jej pokusit zásobit. Požadavky přístavů jsou natištěné na bodovací desce a je třeba je plnit postupně odspodu. Za dodání zboží hráč položí kostičku své barvy na dané místo. Teprve když kdokoliv splní jeden požadavek, postupují hráči výše.

Zajímavým nápadem je možnost využití akce i soupeři. A to přímo v tahu hráče. Stačí, aby se jednalo o akci, která takovou činnost umožňuje (je označena podrženým písmenkem A). Kdokoliv chce navštívit daný přístav nebo obchodníka, musí jednoduše odevzdat jednu destičku obchodního dopisu a za to může využít celou akci, jako by byl na průzkumu on. Jeho možnosti jsou ale ochuzené o to, co provedl hráč na tahu.

Námořníci z Nordenu - rozehraná hra

Jakmile hráč využil maximální pohyb svojí lodi nebo provedl druhou akci (aktivoval druhou destičku), jeho tah končí. Pokud jeho průzkum byl opatrný a akci provedl pouze jednu, dostane za odměnu obchodní dopis. Pak vezme všechny objevené destičky, zamíchá je dohromady s těmi zbývajícími a položí zpět na určené políčko přístavu.

Poté pokračuje s tahem další hráč v pořadí. Partie pokračuje tak dlouho, dokud některý z hráčů nemá umístěný na bodovací destičce cílový počet kostiček. Ty se nepokládají na určené pozice pouze za splnění úkolu, ale také za kompletní posádku, úspěšné zásobení všech tří přístavů nebo většinu kostiček v jednom sloupci. Hráč, který položí určený počet kostiček, se stává okamžitě vítězem.

Námořníci z Nordenu by se možná chtěli měřit s Osadníky z Katanu, ale je to úplně jiná hra. Hra veskrze taktická a zábavná, ale určitě se nenechte zmýlit i podobným názvem. Celá plavba a obchodování kolem ní funguje úplně jinak.

Námořníci z Nordenu - rozehraná hra

Obchod je tu důležitou součástí. Směna surovin za peníze umožňuje hráčům, aby byli připraveni na všechno. Různé požadavky přístavů zaručují, že budou hráči svoje návštěvy ve sloupečcích opravdu střídat. Do hry se dostane i paměťový prvek, protože je třeba mít přehled, jaké destičky jsou kde k dispozici. Na začátku můžete potkat pouze polovinu z nich, ale s vylepšenou lodí jsou šance a kontrola nad partií lepší.

Ve hře je dostatek možností pro všechny. K bodům se lze dostat různými způsoby a v odlišných přístavech. Náhoda zde nehraje zásadní roli. V první fázi vám smůla může omezit nabídku destiček, což spolu s limitovanou kapacitou nákladního prostoru může být drobný nedostatek.

Právě body jsou jediné, v čem se hra opravdu podobá Osadníkům. To je samozřejmě dané stylem autora, který se zaměřuje na cílový počet bodů. Tentokrát nemají hráči destičky za nejdelší cestu, ale místo toho se snaží kompletovat posádku nebo se specializovat na dodávku do jednoho z přístavů.

Námořníci z Nordenu - destičky

Námořníci z Nordenu jsou z hlediska hratelnosti nejzajímavější v maximálních čtyřech soupeřích. Na bodovací desce je pak pořádně těsno, což se rozhodně nedá říct o partii dvou soupeřů. O to větší přetahovaná to zase je (a navíc se hraje až do deseti bodů). Jediným nedostatkem partie ve čtyřech tak je prodlužující se čekání na tah. Celý souboj pak trvá třicet až pětačtyřicet minut, podle počtu účastníků.

Hra je opravdu pěkně zpracovaná. Modely lodí jsou parádní a nadchnou úplně každého. Nejvíce však děti, které budou díky nim chtít neustále hrát. A kupodivu je baví i samotná hra, která není nijak náročná a bez problémů se ji naučí. Ale kvalitou se neztratí rozhodně ani dřevěné žetony surovin. Jen pravidla nejsou úplně dobře strukturována, ale naštěstí je hra tak jednoduchá, že vám vše po jednom kole bude dávat smysl.

Námořníci z Nordenu jsou opravdu pěkná rodinná hra, kterou zdobí krásné modely lodí, ale za nimi nezaostává ani samotná hratelnost. Paměťový prvek obohacuje zajímavý mechanismus průzkumu, díky kterému je každá plavba trochu jiná. Hráči mohou ovlivňovat své šance a mít nad hrou alespoň částečnou kontrolu. Námořníci z Nordenu určitě nezklamou na stole žádného začátečníka.

AutorKlaus Teuber
IlustraceFranz Vohwinkel, Imelda Vohwinkel
Vydavatel999 Games, Devir, Dino Toys s. r. o., Enigma (Bergsala Enigma), KOSMOS, Z-Man Games
(10 voters)
KategoriePirates
MechanismyDice Rolling, Memory, Push Your Luck, Trading
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D)
Alternativní názvyNámořníci z Nordenu, Noorderwind, Nord Kapp, Norderwind, Nordkapp, Viento del Norte

Námořníci z Nordenu jsou podařenou hrou a my máme velkou radost, že se dostala na český trh. Je to především proto, že tato hra je ideální volbou pro rodiny nebo začátečníky, kteří chtějí s deskovými hrami začít. A umí je pobavit nejen svojí hratelností, ale také uhranout vzhledem, což je u nováčků možná ještě důležitější. Celé to ale navíc funguje i po stránce hratelnosti, která je sice závislá na náhodě, ale se solidní mírou kontroly nad tím vším. Hráči postupně prozkoumávají neustále se měnící moře a hledají příležitosti k obchodům a cestu, jak zásobovat postupně přístavy. Námořníci z Nordenu jsou výbornou rodinnou hrou a jako takovou ji i hodnotíme.

+ výborná volba pro začátečníky
+ příjemná herní doba
+ parádní modely lodí