Recenze: Keyforge Call of the Archons – všechno je možné

keyforge-01

Všechno je možné. To je rčení, které vládne na mém rodném světě Crucible. A právě s ním jsem byl vychováván svými rodiči. Ti ale nebyli příliš často doma, protože pomáhali Architektům při obnově našeho světa. Celé dny jsem věnoval objevování nejrůznějších ras a stvoření, které se v nespočetných vrstvách našeho světa zabydlely. Ne sice úplně ze svého vlastního přání, ale jsou tu a mně se podařilo nalézt společnou řeč se třemi z nich. Právě oni mne budou následovat kamkoliv.

A protože hrdina našeho vyprávění je Archon, člen dávné rasy bojových bohů, určitě se mu splní jeho přání vyrazit se svojí armádou do boje. To všechno umožní nepočtu Archonů a tedy i hráčů karetní hra KeyForge. Hru si pro všechny milovníky duelových her připravil designér Richard Garfield (Robo Rally, King of Tokyo) a rozhodl se tím vytvořit další milník. Svoji hru totiž nazval jako Unique Deck Game (hra s unikátním balíčkem). O ilustrace obsažených karet se postarala řada ilustrátorů. Hru distribuuje v Evropě firma Esdevium Games.

keyforge-15

Na víku každé krabičky najdeme stejný obrázek ukazující všechny možné rody, které se utkají o postup v hierarchii světa Crucible. Jenže pod ním už to bude všechno trochu jinak. Hráče tedy vždy uvítají dva pevně dané balíčky Archoních trenérů – Radiant Argus the Supreme a Miss Onyx Censorius. Ty jsou speciálně připravené k výuce a hráči si je tedy do začátku rozeberou, zatímco dvě uzavřené krabičky zatím mohou odložit stranou.

Každý si ze svého balíčku 37 karet odloží stranou kartu identity (na druhé straně je seznam karet), zbytek zamíchají a do začátku si doberou šest (začínající hráč pak sedm) karet. Jednotlivé sady karet se skládají ze tří domů, jejichž symboly jsou naznačené na kartě identity. Obsahují pak příšery, artefakty, akční karty a vylepšení.

Oba soupeři si před sebe položí tři žetony klíčů a to nehotovou stranou vzhůru. Poblíž pak je třeba připravit zásobu žetonů aemberu, poškození a také karty statusů.

keyforge-08

Hráči se budou v partii jednoduše střídat. A na úvod každého tahu si musí zvolit jeden ze tří domů. Právě a jen jeho karty může hrát z ruky a aktivovat. Zahrání samotné nestojí vůbec nic, naopak nové přírůstky na bojiště často něco svému majiteli přináší. Může to být efekt aktivovaný při zahrání nebo také zisk jednoho žetonu aemberu.

Jednotlivá stvoření vytváří postupně bojovou linii před každým z protivníků. Nově vyloženou kartu je ale možné vždy přiložit pouze na křídlo, ať už zleva nebo zprava. Přeskupovat karty není povoleno. Všechny karty do boje vstupují vyčerpané (otočené o 90 stupňů), ale ihned na konci svého tahu může hráč jejich síly obnovit a postavit karty do vzpřímené polohy. Karty stvoření je možné vybavit vylepšeními a za jejich zády se budou hromadit artefakty, jejichž schopnosti je budou podporovat.

Zvolený dům příšer ale určí nejen to, které karty může hráč vyložit na stůl. Může současně dát rozkazy také pouze podřízeným z daného rodu. S nimi může provádět sklizeň (a získat tak rovnou žeton aemberu) nebo útočit na nepřítele. V boji si karty navzájem uštědří současně zranění ve výši svojí síly (ponížené o obranu) a jejich majitelé na ně umístí žetony s odpovídající hodnotou. Kdykoliv hodnota zranění přesáhne sílu příšery, je vyřazena a její karta přesunuta na odhazovací balíček.

keyforge-12

Různé karty přináší svým majitelům různé výhody. Někdy to jsou vylepšení, která poskytují podporu po celou dobu. Jindy jsou texty se schopnostmi navázané na některou akci, ať už na útok, sklizeň nebo jiné.

Na konci svého tahu pak si hráči doberou zpět do šesti karet v ruce. Obecně se ale vše točí kolem žetonů aemberu. Ty si hráči uschovávají na svoji kartu identity a snaží se je střádat, zatímco protivník dělá všechno pro to, aby je ukradl nebo alespoň zajal. Kdykoliv ale má hráč ve svém držení více než šest zlatých kamenů na začátku svého tahu, musí za ně okamžitě vykout jeden z klíčů. Na znamení otočí jeden ze svých tří žetonů. A tak pokračují hráči ve střídání se na tahu až do okamžiku, kdy se jednomu z nich podaří vykovat všechny tři klíče. Tento hráč slaví okamžitě vítězství.

Keyforge je elegantně jednoduchá soubojovka, která se u většiny milovníků karetních her stane prakticky okamžitě hitem. To proto, že je svými startovními pravidly a balíčky nádherně přístupná. Během několika minut a přečtení jednoho dvoustránkového listu můžete začít s hraním. Postupně pak objevujete možnosti svého balíčku.

keyforge-19

Je vlastně ve výsledku jedno, jakého Archona máte. Vždy byste měli být konkurenceschopní. Nakonec to je tedy pouze otázka osobního vkusu, jestli si zvolíte raději marťany, divokou zvěř či stroje. Nutí vás tedy něco kupovat rozšíření? Samozřejmě! Touha po variabilitě a objevování nových karet určitě funguje, ale pouze do určité míry.

Protože jsou karty složené z pevně dané zásoby karet, dostanete se do situace, kdy už máte v držení téměř všechny. A pak už pro vás další nákupy určitě nemají smysl. Bohužel cena za rozšiřující balíček s 37 kartami je poměrně vysoká, ale naštěstí i ty startovní dva balíčky (i ty jsou náhodné) vám vystačí na solidní porci zábavy. Ale hra byla navržena s tím, že si koupíte alespoň některé další balíčky, abyste si zaručili dostatečnou variabilitu. V objevování fungování jednotlivých sad je nakonec to hlavní kouzlo.

Naprosto jedinečným nápadem je volba rodu na začátku tahu. To hráči přináší neustálé těžké volby mezi tím, jestli aktivovat postavy na stole nebo místo toho hrát nové karty z ruky. Všechno má svůj smysl a těžko se odhaduje, co bude nakonec v konfrontaci se soupeřem lepší.

keyforge-22

Po celou dobu je důležité neztratit ze zřetele cíl, o který tu jde: nastřádání dostatečného množství aemberu. Boje jsou tu tedy hlavně takovým doplňkem, jak bránit soupeři v jeho snažení, protože obvykle útok není způsob, jak je možné nové suroviny pro výrobu klíčů získat.

Hlavním lákadlem je ale zcela nový koncept. Každý balíček existuje sám o sobě a není tu žádný deckbuilding. Snahu odlišit se ve světě, kde budování svojí sady karet vládne světu, opravdu oceňujeme. Navíc jsou opravdu pocitově jednotlivé balíčky solidně vyvážené a mohou se proti sobě směle postavit.

Zajímavé je, že síla příšery je použitá jak pro útočnou schopnost, tak současně jako celkový počet životů. To všechno výrazně zjednodušuje, ale současně přidává i možnosti. Hráči totiž svoje příšery mohou občas vylepšit a přidat jim sílu, čímž navýší i počet životů. Ve hře je ale obecně spousta možností, jak manipulovat nejen se sílou, ale třeba i s dobíracím balíčkem, zásobou aemberu nebo důrazem na pozice karet.

keyforge-24

Hra má zatím daný konečný počet karet, ale vzhledem k turnajovému potenciálu a úspěchu hry je jasné, že to tím neskončí (už je ohlášená druhá řada pro rok 2019 s názvem Age of Ascension). Každý rozšiřující balíček přinese svému majiteli zcela jedinečného hrdinu s unikátní kombinací karet. Dostanete sice i takové karty, které už máte, ale často se dočkáte i nějaké nové, kterou jste ještě neviděli.

Díky konstantnímu boji mi tato novinka trochu pocitově připomíná LCG Hra o trůny. Ačkoliv tyto hry odděluje opravdu široká propast odlišností, celkový dojem je pro mne hodně podobný. A je třeba zdůraznit, že to je pro hru pochvala a ne kritika.

Pokud bychom měli hře něco vytknout, tak je to asi nedostatečně hluboké téma. Hráči sice mají svoje krásné postavy, ale ve výsledku bojují jen o kameny a klíče. Druhou nejistotou jsou samotné boje, které jsou dost zjednodušené a neobsahují žádná překvapení.

keyforge-23

Herní doba je velmi příjemná. I ty nejdelší a nejvyrovnanější bitvy nakonec skončí, protože počet aemberů ve hře jednoduše narůstá. Někdy je to rychlejší a vítězství slavíte už po půl hodině, jindy se přiblížíte k pětačtyřiceti minutám. Ale vždy bude hra krásně ubíhat a nebude vám připadat příliš dlouhá. To proto, že se jedná o hru pro dva, kde se soupeři rychle střídají. Dobrání balíčku při tom není omezení (hráči dokonce mohou ve svém tahu karty zahazovat, aby si uvolnili místo pro lepší na další tah). Stačí pak zamíchat odhozené karty a pokračovat dál.

Karty mají krásné zpracování, a tak jediná výtka směřuje k pravidlům. Ty jsou pěkně zpracované, ale jedná se pouze o návod ke startu. Kompletní příručku si musíte najít na internetu, protože tam jsou popsané detailně všechna klíčová slova.

keyforge-30

S hrou Keyforge Richard Garfield znovu dokázal svůj talent vytvářet naprosto jedinečné hry. Tentokrát sice z hlediska herních mechanismů není tak jiná, ale nabízí úplně nový přístup k prodejnímu modelu. Nikdo vás nenutí kupovat další balíčky, ale těžko se tomu vyhnete. Díky tomu tedy je třeba počítat s určitou finanční náročností, která je ale u Keyforge rozhodně vyvážená hratelností.

AutorRichard Garfield
VydavatelFantasy Flight Games, Asmodee, Asterion Press, Galápagos Jogos, Rebel Sp. z o.o.
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 2
(16 voters)
KategorieCard Game, Collectible Components, Fantasy, Fighting
MechanismyHand Management, Take That
RozšířeníKeyForge Adventures: Abyssal Conspiracy, Keyforge Adventures: Fall of the House Gormangeist, Keyforge Adventures: Rise of the Keyraken, KeyForge Adventures: The Great Hunt, KeyForge: Age of Ascension – Archon Deck, KeyForge: Call of the Archons – Archon Deck, KeyForge: Dark Tidings – Archon Deck, KeyForge: Mass Mutation – Archon Deck, KeyForge: Worlds Collide – Archon Deck, KeyForge: Worlds Collide – Premium Box
RodinaCategory: Two Player Fighting Games, Collectible: Collectible Card Games, Components: Unique Game, Digital Implementations: Tabletopia, Game: KeyForge, Misc: Watch It Played How To Videos, Players: Two-Player Only Games
Alternativní názvyKeyForce: Ruf der Archonten, KeyForge: Il Richiamo degli Arconti – Starter Set, KeyForge: L'Appel des Archontes, KeyForge: La llamada de los Arcontes, KeyForge: O Chamado dos Arcontes, KeyForge: Ruf der Archonten, KeyForge: Zew Archontów, 熔钥秘境:统御者的召唤

Keyforge je karetní hra pro dva soupeře, ve které proti sobě vždy nastoupí dva zcela jedinečné balíčky. Dvě odlišné sestavy příšer, artefaktů a vylepšení, které spolu fungují jinak, a každá hromádka si zaslouží svoji vlastní taktiku. A ne proto, že by si někdo sestavil jinou sadu karet. Jednotlivé Archony a jejich armády si totiž hráči už koupí hotové. Bohužel boj je trochu zjednodušený a téma není úplně pohlcující, ale naštěstí to všechno vynahradí celkový zážitek z hraní a rychlost partie. Keyforge doprovází velká očekávání a samá chvála. A většina z toho je pravda.

+ skvělá volba rodu
+ jedinečnost balíčků
+ žádný deckbuilding