Recenze: Malá velká království – zdání klame

mala-velka-kralovstvi-01

Některá království jsou velká. Jiná zase malá. Ať už jde o rozlohu, počet obyvatel nebo bohatství v truhlici, vždycky to všechno vypadá měřitelně. Jenže to není pravda tak docela. I malá království mohou být velká a velká zase malá. Záleží čistě na politickém významu a na velikosti muže, který stojí v jejich čele.

Přesně tak to chápe i Scott Almes, autor deskové hry Malá velká království. Ona se tedy původně jmenovala Tiny Epic Kingdoms a k tomu názvu přišla už v roce 2014, kdy vyšla s logem společnosti Gamelyn Games na krabici. Naštěstí její kvality (nepředbíháme trochu? Ani ne, tuhle hru její pověst předchází) neminuly ani hráče v naší zemi a právě díky nim a firmě REXhry si ji můžeme nyní zahrát v našem rodném jazyce (překlad Michal Široký), i s ilustracemi Williama Brickera.

A bez ohledu na reálnou velikost těchto království se celá hra nachází v opravdu malé krabičce. Ta je sice větší, než by byla klasická karetní hra, ale jen o kapku. Na rozměry hry samotné, které se ukrývá uvnitř, je její velikost pozoruhodně malá. Tentokrát nás totiž čeká plnohodnotná civilizační hra se vším všudy. Autor ji dokonce označuje jako 4X, což je výraz obvykle spojovaný se sci-fi exploračními hrami typu Space Empires 4X.

mala-velka-kralovstvi-05

Na víku najdeme výřez z bojišť po celém světě. A uvnitř krabice najdeme to hlavní, co je třeba ke každé podobné hře – třináct karet národů. Každá kromě pěkné ilustrace nabízí také pětici kolonek s výhodami dané rasy.  Ale ani to není vše, protože dole pod obrázkem jsou základní statistiky pro boj a také počítadlo.

Národy ale nejsou (a ani nemohou být) všechno, co se na nás chystá. Je tu karta akcí, jedna skórovací karta hradu a především osm oboustranných karet země. Na nich vždy najdeme nějakou oblast světa, jako například Anarchistán nebo Pocemburg. Vždy obsahuje několik polí s různým terénem, ať už se jedná o lesy, hory nebo pole. A tak se dostáváme k samotným obyvatelům – je tu 35 figurek (po sedmi pro každého hráče), ale také další pěkné dřevěné žetony – zdroje (mana, ruda, jídlo), ale také další představující štíty, hrady a výzkum (většina z nich bude využita ke sledování rozvoje národa na stupnicích). Do hry promluví i dvanáctistěnné kostky.

Partie začíná jednoduše tak, že si každý z účastníků vybere jednu rasu a také jednu náhodnou kartu země, která se stává jeho domovem. Na ni postaví (na libovolný kraj) dvě ze svých figurek. Zbytek vytvoří zásobu hned vedle. Pod kartu národa hráč položí žeton magické knihy, která označí úroveň magie. Do začátku si mohou hráči rozdělit šest bodů na suroviny podle svého uvážení mezi manu, rudu a jídlo. Jejich počty označí žetony na počítací stupnici svého národa. Do středu stolu hráči položí kartičku volby akcí a také kartu hradu, pod níž všichni umístí svůj žeton hradu.

mala-velka-kralovstvi-11

Hráč na začátku každého kola využije jeden ze žetonů štítu k výběru akce z karty akcí. Na výběr má celkem z šesti možností. Nejdříve sám provede vybranou činnost a poté dá možnost všem soupeřům udělat totéž. Místo toho si ale každý z účastníků partie může zvolit šanci získat zdroje a to za každou figurku v konkrétním terénu – je jasné, že ruda se bude těžit v horách, jídlo na poli a magii čerpají národy z lesa. Hráč patřičně posune ukazatele na kartě svého národa.

Neméně důležité jsou ale akce, které dávají šanci stavět hrad (zvýšit jeho úroveň a získat tak vítězné body), provádět výzkum (a po zaplacení many získat novou speciální schopnost na kartě národa) nebo osidlovat, tedy přidat na plán novou figurku. K tomu je třeba zaplatit dostatek jídla. Poslední mírumilovnou možností je obchod, ve kterém lze směňovat 1:1 cokoliv za něco jiného.

Poslední dvě akce mohou už mít za následek konflikt. Taková šance je nízká, pokud jde o přesun figurky na sousední políčko vlastního území (takzvaná Hlídka). Ovšem jakmile hráč využije akci Výprava, přesouvá se rovnou do oblasti nepřítele.  Na jednom poli nikdy nesmí být více než dvě figurky – sem se další figurky prostě nemohou přesunout. Kdykoliv se ale na jedné pozici ocitnou dvě postavy různých ras, začíná válka.

mala-velka-kralovstvi-10

Každý z hráčů, kteří se utkávají, si vezme jednu z bojových kostek. Do boje nyní může investovat libovolné množství svých surovin a proměnit je v útočnou energii. K tomu slouží údaje pro boj na kartě národa, kde má nevyšší hodnotu magie (dva body), poté následuje ruda a jídlo je v bitvě bezcenné.  Oba hráči svoji volbu odtajní, zvýší číslo o případné bonusy z karty národa a porovnají hodnoty. Poražený vrátí svoji figurku zpět do zásoby, remíza jde ve prospěch obránce.

Na kostce se ale nachází také symbol bílé vlajky. Pokud zvolí mír oba, zůstanou figurky v kraji a nebudou mezi sebou bojovat. Takovou zemi pak mohou využívat pro zdroje oba protivníci. Tyto aliance lze později porušit při dalším souboji stejných národů, pokud jeden z hráčů nezvolí bílou vlajku, která je zdarma. Poté oba hráči musí absolvovat nový boj, který se dotkne všech jejich území naráz.

Poté se stává aktivním hráčem další v pořadí a ostatní jeho volbu znovu využijí nebo budou těžit. Akce jsou postupně blokované a teprve, když je využito všech pět štítů, je celý výběr znovu aktivní a hráči mohou volit bez omezení.

mala-velka-kralovstvi-13

Partie končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů splnil jednu z podmínek – dostavění hradu, maximální úroveň magie nebo všech sedm figurek na mapě. V tu chvíli se dohrají všechny nevyužité žetony štítů a poté nastává závěrečné bodování. Tady hraje roli úroveň magie, hradu, ale také obsazená hlavní města a figurky ve hře.

Není žádných pochyb o velikosti Malých velkých království. Hra nabízí až překvapivé množství možností. Mezi nimi je dokonce možnost vyslat jednoho z hrdinů na průzkum podzemí, které se na některých mapách vyskytuje. Celkově tak skýtá pocit, že opravdu budujete civilizaci a to na prostoru několika karet a s opravdu omezeným množstvím komponent.

Hráči by ale nikdy neměli ztratit ze zřetele fakt, že ve výsledku jde stále pouze a jen o zisk vítězných bodů. Rozvoj národa je tím hlavním, co se v závěru boduje a je jedno, o kterou oblast se jedná. Právě tady je základní taktika jasná – podřídit všechno tomu, aby váš národ přežil, ale současně prosperoval a pokud možnost i uškodil ostatním.

mala-velka-kralovstvi-16

Jenže k tomu je třeba znát nepřátelské národy a jejich schopnosti. Před každou partií je dobré, aby si hráči navzájem přečetli svoje dovednosti nahlas, aby měli všichni stejné šance. Národů je hodně a pro začátečníky by to mohla být jinak velká nevýhoda.

Základ všeho je ale jinde. Už ve volbě akcí a správném rozhodnutí, kdy využít akci protivníka a kdy naopak získat suroviny z pozic svých vojáků. Tyto volby jsou často těžké a nejasné. Hráči musí mít plán, ale být schopní se přizpůsobit změnám.

Ty se dějí díky faktu, že uprostřed celé hratelnosti je jasné soustředění na konflikt mezi hráči. Možnosti napadat protivníky na jejich území, ovládat jim jejich města za body, ale i uzavírat aliance pro výhodnou těžbu jsou naprosto jasné. Autoři čekají, že se hráči budou nemilosrdně mydlit. A jinak si vlastně ani hru nelze užít, protože zábava je na tom postavena.

mala-velka-kralovstvi-12

Kromě velikosti je největší zbraní této hry její variabilita. Množství národů, jejich odlišnost a vývoj každé partie nabízí jistotu. Žádná partie nebude ani podobná těm ostatním.  Navíc délka odpovídá velikosti krabičky a ne její opravdové nátuře. Určitě uslyšíte rádi, že souboje často dosáhnou svého finále už po třiceti minutách. Po půlhodině nabité akcí.

Základní pravidla fungují pro tři a čtyři protivníky. Pro minimální a maximální počet najdete v pravidlech úpravu. Hra je velmi rychlá a dynamická, takže vyšší počty nemají na zážitek výrazný vliv, pokud jde o čekání. Ovšem naopak se hráčům rozšiřují obzory a možnosti útoků i aliancí. Ve dvou bohužel do hry vstupuje jeden virtuální národ, respektive kraj. V redakci nejsme přílišnými fanoušky hraní za dvě frakce současně, takže nás tato možnost nějak nezaujala.

Malá velká království ale i přes svoje rozměry nešetřila na provedení. Může za to určitě i její úspěšný zrod na serveru Kickstarter. Díky tomu se můžeme jako hráči kochat krásnými dřevěnými žetony i pěknou barevnou grafikou. O to víc se těšíme na pokračování s názvem Malé velké galaxie, které zamíří na pulty obchodů snad ještě na podzim.

mala-velka-kralovstvi-17

Malá velká království jsou opravdu velká, pokud jde o zážitek, který vám nabídnou. Jsou světem velkých možností, ve kterém se snadno ztratíte. A právě tyhle opouštění reality na půlhodinky se stanou vaší oblíbenou kratochvílí. Malá velká království daleko přesahují svoje rozměry, nabízí plnohodnotný zážitek velké deskové hry a to opravdu nekompromisním způsobem.

AutorScott Almes
IlustraceScott Almes, William Bricker, Darrell Louder, Benjamin Shulman
VydavatelGamelyn Games, (Web published), Fullcap Games, GaGa Games, Giochix.it, HomoLudicus, MYBG Co., Ltd., REXhry, Schwerkraft-Verlag
(22 voters)
KategorieBluffing, Civilization, Fantasy, Fighting, Medieval, Print & Play
MechanismyAction Drafting, Area Majority / Influence, Area Movement, Auction/Bidding, End Game Bonuses, Follow, Prisoner's Dilemma, Take That, Variable Phase Order, Variable Player Powers, Worker Placement
RozšířeníTiny Epic Kingdoms: 2nd Edition – Deluxe Promo Pack, Tiny Epic Kingdoms: Deluxe Promo Pack, Tiny Epic Kingdoms: Heroes' Call, Tiny Epic Kingdoms: Heroes' Call – Deluxe Edition
RodinaCrowdfunding: Giochistarter, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Mechanism: 4X, Players: Games with expansions that add solo play, Series: Tiny Epic (Gamelyn Games), Series: Winzige Welten (Schwerkraft-Verlag), Setting: Aughmoore
Alternativní názvyMalá velká království: Druhá edice, Małe Epickie Królestwa, Pequeños Grandes Reinos, Winzige Weltreiche, Крошечные Эпические Королевства, 小小史诗王国

Malá velká království je ukázkou toho, že velikost a velkolepost kvalitní hru nedělá. Stačí menší rozměry, dobré nápady a výborně propojené mechanismy. Pak je možné i s několika kartami a figurkami vytvořit epický zážitek podobný rozvoji celé civilizace. Právě to nám nabízí tato nenápadná krabička, která je plná strategie a žádné náhody. Boje jsou řešeny výborně a vítězství vyžaduje oběti. Konflikt je tu na denním pořádku a vše směřuje k rychlému a nekompromisnímu konci. Plnému takových zážitků, že si budete chtít zahrát znovu. Snad jen ta partie ve dvou není úplně ono. Ale jinak jsou Malá velká království jednoznačně a bez příkras velká.

+ obsah daleko přesahující velikost krabičky
+ výborná volba akcí
+ velký důraz na konflikt