Recenze: Mit den Bären zählen lernen – matematika s medvědy

mit-dem-baren-zahlen-lernen-15

Prý se počítat naučíte nejlépe ve škole. To říkají rodiče. Jenže pravda je úplně někde jinde. To proto, že učitelé nemají důvod se o děti starat. Nemají je rádi. Ovšem v přírodě to je trochu jinak, protože zvířata řídí instinkty. A tak dnes nejlepším způsobem, jak se naučit základy matematiky je děti svěřit přírodě. Konkrétně do starosti medvědů, kteří jsou na počty nejlepší.

Takovou roli jim přiřkli ve firmě Logis a vytvořili hru s anglickým názvem Teddy Bears Count, ale na krabičce najdeme delší německé jméno Mit den Bären zählen lernen. Hra vznikla už v roce 2006 ve Vilniusu.

Malá zelená krabička vám poskytne všechno, co k takovému počítání potřebujete. Malý kartonový košík plný dřevěných jahůdek, které všechny mají ve středu navrtané dírky. A spolu s nimi se v krabici nachází také čtyři tmavé tkaničky a sada tlustších kartiček s medvědy. Ty nabízí nejen rozdílné ilustrace, ale také odlišné hodnoty v pravém dolním rohu v rozsahu od mínus čtyř až do plus pěti.

mit-dem-baren-zahlen-lernen-03

Je tedy jasné, že budeme s medvědy počítat jablíčka. K tomu hráči ale nejdříve potřebují vzít obdélníkový košík, položit jej do středu stolu a k němu pak přikládat na všech stranách destičky a to obrázky medvědů položené dolů. Okolo košíku budou ležet nejdříve v každé řadě dvě destičky s vodou a teprve poté další čtyři karty. Pořadí vždy musí být náhodné v rámci dané skupinky. Každý z hráčů pak dostane také tkaničku a na jednom konci vytvoří uzel, aby mu nastřádané jahůdky nesjížděly.

Hráči se pak střídají a postupně odhalují jednu destičku za druhou. Otočí ji a položí zpět do řady. Při tom se ale současně musí řídit obrázkem a číslicí v pravém dolním rohu. Pokud medvídek spokojeně drží v náručí hromádku jahod, může si hráč ze společného košíku uprostřed vzít stejný počet kuliček a navléct je na provázek.

Zvrat ale nastane až ve chvíli, kdy hráč najde na obrázku medvídka stojícího stranou. Je vidět, že natahuje ruku a chce se o jahůdky podělit. To platí i pro hráče, který ze svojí šňůrky musí dát tolik jahod, kolik je na obrázku, svému sousedovi. Otočí se na tu stranu, na kterou kouká odhalený medvídek, stáhne jahůdky ze svého provázku a předá je soupeři.

mit-dem-baren-zahlen-lernen-04

Ovšem pokud některý z hráčů nemá dostatek jahůdek k rozdání, pak to pro něj rovnou znamená vyřazení ze hry. Další jahůdky už nedostane. Ostatní hráči ale pokračují v odkrývání destiček až do chvíle, kdy se propracují až do středu. Nyní je na čase porovnat počet nasbíraných jahůdek. Ten, kdo jich má nejvíc, se stává vítězem počtářské soutěže.

Teddy Bears Count je super zábavnou dětskou hrou o počítání jahůdek. Hráči se po celou dobu řídí náhodně odkrývanými destičkami, které jim říkají, co přesně mají udělat. Jejich výběr je ale přímo na hráči, takže to všechno zůstává otázkou jen a pouze štěstí. Ve výběru mohou být kladné i záporné číslice.

Autoři naštěstí nenechali hru úplně ovládnout štěstím. Mezi těmi okrajovými kartami bez vody totiž nejsou žádné mínusové hodnoty. Hráči tedy mohou sbírat nějaké jahůdky nebo si v nejhorší situaci nepolepší, když najdou nulovou. To znamená, že medvídek všechny jahůdky snědl a na hráče žádné nezbyly. Ovšem i tak je to všechno jen o tom, kdo odhalí jakou kartu.

mit-dem-baren-zahlen-lernen-08

Pokud dětem už hra připadá příliš jednoduchá, nabízí se ještě jedna složitější varianta. Na začátku partie je možné destičky vyložit obrázky nahoru a nechat všechny hráče, ať si je dobře prohlédnou a zapamatují si pozici hodnot. Poté jsou karty otočeny hodnotami dolů a od té doby všichni už musí spoléhat pouze na svoji paměť. Ne vždy totiž vyjde ta karta, kterou si hráč vyhlédnul, protože mu ji může vyfouknout někdo z protivníků.

Právě jejich počet je vzhledem k darování nejlepší vyšší. Hra je díky šňůrkám vhodná až pro čtyři soupeře, což je současně ideální číslo. Ve třech ještě pořád je možné darovat jahůdky na oba směry a hráči tak jsou v kontaktu všichni se všemi. Ve dvou pak už je zábava o dost horší, ale pořád jde hlavně o sbírání jahůdek a to je fajn.

mit-dem-baren-zahlen-lernen-11

Hra je ale tak jako tak krásná především tím, že hráče nenechá sbírat jen nějaká virtuální čísla. Místo toho všichni navlékají jahůdky. A další krásnou fází celé partie je darování svých úlovků soupeři. Hráči se tak naučí nejen počítat, ale také se dělit. Zajímavé je řešení závěrečného vyhodnocení, kde si mohou všichni potrénovat sčítání jedné jahůdky za druhou nebo mohou jednoduše položit šňůrky vedle sebe a tím zjistit vítěze ještě rychleji.

Teddy Bears Count je krásná dětská početní hra. Sbírají jahůdky a zase o ně přichází, ale nevrací je do středu. Místo toho si je předávají mezi sebou. To je náplní závěrečných dvou kol, kdy už mají všichni nasbíraný dostatek jahůdek. Teddy Bears Count je krásně zpracovanou a pro děti vynikající výukovou hrou.

Teddy Bears Count je krásnou hrou na výuku počtů, kterou mohou děti začít zkoušet už od tří let. Může za to především krásné zpracování obsahující dřevěné jahůdky a krásné ilustrace medvědů. Hráči si svoje úlovky navlékají na provázky, ale pouze dočasně. Některé karty jim naopak řeknou, že je musí darovat jednomu ze sousedů. Vedení se tak neustále přelévá a to vše v závislosti na náhodě a ne na dovednostech. To ale odpovídá cílovému publiku, které je opravdu nejmenší a navíc je možné si pravidla upravit, jak v recenzi na Teddy Bears Count už také zaznělo.

+ učí počty
+ sbírání opravdových dřevěných jahůdek
+ pokaždé jiné