Recenze: Pulsar 2849 – bitva o vesmír

pulsar-2849-01

Hvězdy už pro nás dávno nejsou nějakým snem, ale předmětem běžného denního života. Na oběžnou dráhu a dál se může dostat úplně každý, komu se zamane. Stačí nastoupit na orbitální taxík a za pět minut jste tam. A když už jste ve vzduchoprázdnu jako doma, začnete koukat za horizont, jestli tam náhodou není lépe.

A právě taková snaha zavedla velké korporace do vzdálené galaxie plné nedotčeného nerostného bohatství. Taková je zápletka nové deskové hry Vladimíra Suchého, která nese lákavý název Pulsar 2849. Na svět ale přišla o celých 832 let dříve. O ilustrace se postarala zahraniční posila jménem Sören Meding a celou hru kompletně vydala společnost Czech Games Edition pro zahraniční hráče a MindOK pro české.

Na víku velké čtvercové krabice vidíme pohled na titulní hvězdu, ke které se žene flotila malých i velkých lodí s vidinou těžby. Do středu stolu položí hráči kruhový herní plán, který obsahuje řadu propojených cestiček. Na jejich uzly je třeba umístit šestnáct kulatých žetonů planetárních systémů a do středu celé galaxie hráči položí hromádku kostek. K mapě přiloží řadu plánů – pro modifikátory, generátory, technologie (několik soustředných obloučků) a také přehledový plán. Právě na něj hráči položí svoje žetony do středu stupnic iniciativy a pokroku, ale také rakety označující pořadí. Všechny tyto drobné prvky jsou samozřejmě navázané na volbu barvy.

pulsar-2849-15

Na velkém herním plánu je také stupnice bodů škemrající o další kulatý žeton na políčko nula. Poslední figurku pak položí na některou ze vstupních bran. Každý z účastníků má také nárok na jednu herní desku, která bude sloužit jako plán ústředí. Do zásoby si stranou položí zbytek žetonů, také šest prstenců a žeton modifikátoru. Poblíž připraví také žetony modifikátorů, další destičky za průzkum, inženýrské kostky a k plánu připojí také tři zakázky. Na plán generátorů rozloží právě tyto generátory, ale také ocenění. Na straně pak je třeba připravit také zásobu transmitterů a tři horní připraví jako nabídku.

Partie se skládá z osmi kol, které vždy začínají hodem sadou všech kostek. Těch může být sedm nebo devět podle počtu účastníků. Podle hodnot je pak hráči rozloží na zakroucenou desku pořadí, kde je pro každou ze šesti možných hodnot připravený box. Prostřední kostka, tedy čtvrtá (při sedmi) nebo pátá (při devíti) znamená medián. Na pole, které tuto kostku obsahuje, musí ukazovat slzičková značka této středové hodnoty.

Poté si jeden za druhým hráči rozeberou kostky. Za každý zisk ale musí posunout jeden z dvojice svých žetonů (iniciativu nebo pokrok) směrem podle pozice kostky vůči ukazateli mediánu. Díky tomu budou jednotliví soupeři po dvou kostkách a jedna zůstane na plánu jako nezvolená. Později ji lze získat jako bonusovou díky některým možnostem.

pulsar-2849-03

Zvolenou dvojici kostek může hráč použít k akci a to s hodnotou, kterou na ní dostal.  Ta ale nemusí být úplně pevně daná, protože hráči mají k dispozici žetony modifikátorů. Do začátku dostali přesně jeden, který umožní upravit číslici o jedna nahoru nebo dolů. Za utracené puntíky je možné pochopitelně létat s vesmírnou lodí a to až do vzdálenosti, kterou udává právě hodnota kostky. ¨

Lze tak navštěvovat planety. Odhalí tak všechny planetární systémy, kterými proletěli a které zatím (od přípravy) leží obrázkem dolů. Hráč sem za odměnu při průletu může položit žeton svojí barvy na libovolnou planetu, která ještě žádný neobsahuje. Ten reprezentuje vybudovanou výzkumnou stanici. Na obrázku každého solárního systému se obvykle objeví několik planet různého vzhledu, ale také bonusová odměna za průzkum. Tu získá ten, kdo postaví výzkumnou stanici na modré planetě systému.

Dočasné výhody lze získat také z hráčského plánu, na kterém je vyobrazená pyramida projektů. S plněním lze začít pouze ve spodní řadě a k dokončení projektu je třeba utratit kostku s odpovídající hodnotou. Za to získá hráč jednorázový bonus. Podobně fungují také společné desky patentů, které mohou ale přispět dokonce trvalými výhodami.

pulsar-2849-16

S pomocí skautů lze také obsazovat pulsary, které si hráč okamžitě označí svým barevným prstencem. Na těchto energií nabitých planetkách hráči mohou stavět generátory, které si musí nejdříve s pomocí kostky zakoupit z nabídky. Poté jej kdykoliv mohou položit na pulsar jako rozestavěný a dokončit jej mohou pouze s pomocí další kostky, která navíc musí mít konkrétní hodnotu. Za stavbu většího množství generátorů je možné získat vítězné body.

Po vesmíru je rozeseto také spousta obrovských přenosových stanic, transmitterů. A i tady budou hráči potřebovat puntíky z kostek. Nejdříve si musí jeden vybrat z nabídky a nakoupit za kostku. Je třeba dávat dobrý pozor, protože jednotlivé transmittery mají různé ceny, ale také hodnoty vítězných bodů. Postupně je s pomocí dalších kostek dostaví. Vysílací věže je možné také propojovat do větších skupin a tím získat šanci využít v jednom kole bonusovou kostku.

To jsou veškeré možnosti pro využití kostek. Na konci kola se upraví pořadí pro následující kolo, dostanou inženýrské kostky podle stupnice pokroku, ale také získají případné body, dostanou postihy a pokračují dalším kolem. Po odehrání osmi kosmických ér (tedy kol) je na čase vyhodnotit splnění společných zakázek. Hráči si posčítají vítězné body za pulsary, generátory, stupnice iniciativy a výzkumné stanice. Vítězem se stává hráč, který postoupil na počítadle bodů nejdál.

pulsar-2849-19

Pulsar 2849 je ukázkou toho, jak vypadá, když se striktní matematik a stratég (tedy autor Vladimír Suchý) zhlédne v feldovských (Oracle of Delphi) kostkách. To ale nemusí nutně být špatná zpráva. A v případě Pulsaru nám autor dokazuje, že změna oblíbeného žánru nemusí být vůbec na škodu. Z velké části zůstává u svých klasických počítacích a komplikovaných postupů, ale všechno propojuje právě jedním prvkem.

Kostky jsou ústředním motivem. Jejich hození na začátku je čistě náhodné a určí, na co si budou moci hráči v daném kole troufnout. Některé akce mají pevně dané požadavky, jiné jsou naopak volné a s počtem puntíků se pouze zvyšuje síla dané činnosti.

Ale dokonce i to vybírání kostek není úplně jednoduché. Současně to ale je také jediný moment, kde hra trochu vrže. Rozdělování kostek, hledání mediánu a podle něj pak posouvání žetonů na stupnicích. Je to takové nucené a plné zbytečných neustálých úprav na plánu. Ale současně právě tento prvek dodává volbě kostky další rozměr.

pulsar-2849-21

Hra nabízí spoustu možností, jak získávat body. Díky tomu si určitě přemýšlivé milovníky vesmíru získá a nabídne jim spoustu zajímavých partií. Ty se od sebe dostatečně liší, protože ani vesmír nezůstane stejný. Planety budou jinde, zakázky budou jiné, nabídka vysílačů se změní, všechno tedy vyžaduje úplně jiný přístup.

Přes spoustu kostek a jejich využití nemáte vůbec pocit, že by hra byla nějakým způsobem omezovaná náhodou. Hra je totiž krásně strategická. Je to opravdu pořádný bodový salát, který vás bude bavit, ačkoliv téma jako takové tu je zase jenom na ozdobu.

Bohužel ve dvou musí hráči využívat inženýrských kostek ke kopírování trojice, kterou si nikdo nevybere (ze sedmi). Právě duely jsou nejslabším článkem této krabice, ale ve více hráčích je všechno naprosto v pořádku. Nejlepší zážitek krabice nabízí právě a pouze ve čtyřech. Hra díky spoustě možností a využití kostek má trochu pomalejší kola a to se podepíše i na celkové herní době. Ta rozhodně přesáhne jednu hodinu.

pulsar-2849-22

Na zpracování česká produkce určitě nešetřila. Všechny komponenty jsou kvalitní, ilustrace podařené a pravidla detailní. Vlastně vůbec nevíme, kde bychom hledali nějakou výtku.

Pulsar 2849 nám připravil velmi zajímavé překvapení. Dočkali jsme se totiž asi první české hry s kostkami poháněnými akcemi. A hned je to vynikající počin, který je plný zajímavých možností, spousty různých bodových zisků a také strategických zážitků. Pulsar 2849 je sci-fi jen na oko, ve skutečnosti to je pořádný souboj jedniček a nul ve vašich taktických mozkových centrech.

AutorVladimír Suchý
IlustraceSören Meding
VydavatelCzech Games Edition, Asmodee, Cranio Creations, Devir, DiceTree Games, GaGa Games, Hobby Japan, IELLO, Lex Games, MINDOK, One Moment Games, Rebel Sp. z o.o.
(13 voters)
KategorieDice, Science Fiction, Space Exploration
MechanismyDice Rolling, Open Drafting, Point to Point Movement, Worker Placement with Dice Workers
RodinaDigital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Digital Implementations: Tabletopia, Mechanism: Dice Drafting
Alternativní názvyПульсар 2849, パルサー2849, 脈衝星 2849, 펄서 2849

Recenze: Pulsar 2849 – bitva o vesmír
Pulsar 2849 je sci-fi hrou, ale z budoucnosti za námi dorazí především neposlušné kostky. Z nich si na začátku každého kola hráči vyberou, tím už rovnou ovlivní některé svoje šance. K akcím pak musí právě tyto kostky obětovat a ve svých dvou akcích za kolo udělat co nejvíce. Možností pro získávání bodů je totiž opravdu dost a není jednoduché zvolit správnou cestu k nejvyššímu bodovému zisku. Hra je sice delší, ale především je zážitek závislý na počtu účastníků. Opravdu své kvality předvede až ve čtyřech účastnících. Hra nabízí pokaždé jiný obsah, a tedy vyžaduje i odlišné přístupy. Pulsar 2849 je výbornou strategickou hrou od českého tvůrce. Takový počin je třeba podpořit!

+ variabilní partie
+ kvalitní zpracování
+ strategická hra s průzkumem vesmíru