Recenze: Sheepland – země plná ovcí

Sheepland - balení

Vítejte v Ovčíně. Městě, kterému vládnou ovce. Právě teď je u vlády jedna černá. Mezi podřízenými nejsou pouze ostatní bílé ovce, ale také pastýři. Ovce si malé pasáčky ochočily a ti je teď musí hlídat před nebezpečím, starají se o to, aby měly co nejčerstvější pastvu, a ukazují jí k ní cestu. Možná se vám do tohoto světa ovládaného chundelatými bečícími stvořeními nechce, ale co když vám řekneme, že se tam budete mít jako v peřince?

Pospěšte za ovečkami, které pobíhají ve hře Sheepland. Proč byste měli? To vám vysvětlíme my, jako vyslanci autorů Simone Lucianiho a Daniele Tasciniho, kteří systém hry navrhli. Jejich nápad se zalíbil italské společnosti Cranio Creations, která jim pomohla dopracovat hru do vydání v roce 2012. Ilustracemi pak hru přiblížil publiku Giulia Ghigini. U nás hra zatím není příliš známá a třeba to změníme naší recenzí, ale to ještě předbíháme.

Už na obalu čtvercové krabice vidíte stádo ovcí s pasáčkem a velitelskou černou ovcí na útěku. Muž v kožešině sice vypadá spokojeně, ale ve skutečnosti jsou ovečky jeho pány. Ale my se jejich chlupatých a mírumilovných obličejů nelekneme a otevřeme krabici, ve které na nás v první linii čeká herní plán.

Sheepland - připravená hra

Ten na sobě nese ilustraci ovčího ostrova s hlavním městem, Ovčínem, přímo uprostřed. Samotná mapa je rozdělená pomocí cest s čísly na celkových osmnáct regionů. Na nich budete jako správní pasáčci krmit svoje ovečky a starat se o první poslední, aby se měly co nejlépe. Právě to je přece vaším posláním.

K tomu budete potřebovat také řadu kartonových komponent. Třicítka čtvercových dílků představuje různé povrchy zastoupené na ostrově. Na mapě se vyskytuje celkem šest různých povrchů, každý pak má přiděleno pět kartiček očíslovaných od nuly do čtyř – to je cena za jejich pořízení. Kartičky jsou jakési akcie ovčích oblastí.

Kromě nich z archů vycvakáte také šedesát kulatých mincí, dinárů, v různých hodnotách, 32 plotů (20 klasických denních a 12 plotů po setmění). Nemůže chybět také speciální značka pro začínajícího hráče, která se tentokrát skládá ze dvou dílků.

Sheepland - připravená hra

A teď už nás od závěrečných pravidel dělí pouze figurky. Ty pochopitelně musí obsahovat titulní ovečky, co by to jinak bylo za hru? A je to opravdu tak. Máme zde celkem osmnáct bílých ovcí a jednu speciální, vládnoucí, černou, která má dvojnásobnou hodnotu. Není tedy doslova černou ovcí v tom významu, jak jsme si už zvykli. K nim patří také šestice barevných figurek pasáčků, kteří budou běhat po cestách a ovečky navigovat po pastvinách. Vstup na planiny mají zakázaný, aby nepošlapali vzácnou krmi.

Sheepland je rodinná hra, čemuž odpovídá nejen tématika, ale také příprava a herní princip. Do každého z osmnácti regionů položíte jednu bílou ovci. Černou ovčí královnu pak umístěte do města uprostřed mapy, do Ovčína, kde zatím sedí na trůnu. Ale už brzy z něj sestoupí a půjde se na vlastní oči přesvědčit, jak se její zemi daří.

Dílky terénu roztřídíte podle druhu a položíte je vedle plánu do komínků vzestupně podle natištěné hodnoty. Kromě šesti odlišných povrchů vám zbude také šestice startovních dílků. Z nich dejte náhodně každému hráči jeden a zbytek nepoužitých vraťte do krabice. Hráči si vyberou každý jednoho pastýře v libovolné barvě a dostane počáteční hotovost dvaceti dinárů. Svoji postavičku mohou hráči položit na libovolnou neobsazenou cestu na plánu. Zbytek peněz a všechny ploty položíte zatím na hromádky na stůl, budou použity až přímo při partii.

Sheepland - rozehraná hra

Kdo si chce hrát první s ovcí? Začínající hráč se může vrhnout do partie jednoduše tak, že má k dispozici celkem tři akční body, za které může provést téměř libovolnou kombinaci z nabídky trojice akcí. Má na výběr nákup dílku terénu, pohyb ovcí a přesun pastýře. Může si vybrat některou akci vícekrát, ale základ tvoří pohyb lidskou figurkou.

Při přípravě jsme vám ještě nevysvětlili, že pastýři se opravdu mohou pokládat pouze na místa, kde najdete na cestě číslo v kolečku. To představuje střed cesty. Každá cesta má dvě sousední pastviny a také cesty, na které navazuje. Obě tyto návaznosti jsou důležité pro celý průběh hry.

Cílem hráčů je totiž na konci hry vlastnit žetony terénů, na kterých je nahnaných co nejvíce ovcí. Musí tedy nejen šikovně posouvat postavičky ovcí, ale také nakupovat za vydělané dináry ty správné akcie terénu. Pouze správnou kombinací se mohou přiblížit k vítězství.

Sheepland - rozehraná hra

Nyní už tak trochu vyplývá i smysl všech tří akcí, které jsme zmínili. Každá z nich má ale přesto svoje specifická pravidla. Například s pastýřem se můžete přesunout na libovolnou vzdálenost, zdarma však můžete přejít pouze na sousední cestu. Jakákoliv další navštívená cesta vás bude stát jeden dinár z vaší kapsy, která rozhodně není bezedná. Navíc jakmile některou cestu opustíte, umístíte na ni žeton denního plotu.

Teď se můžeme pustit do nahánění bečících chlupáčů. Za jednu akci můžete přesunout pouze jednu ovci a to vždy z jednoho s cestou sousedícího pozemku na ten druhý. Můžete je tedy prostě převést přes cestu, na které stojíte. Vždy ale pouze jednu ovečku a ne víc!

Poslední akcí, která připadá pro pasáčky v úvahu, je pro jejich povolání trochu netypická. Nákup destičky některého povrchu, o kterém si myslíte, že je výhodné vlastnit jeho podíl. Zatím pro vás vlastnictví kartičky nemá žádný efekt a je důležité jen a pouze na konci partie. Jenže nakoupit si můžete jen z těch hromádek, které odpovídají některému sousednímu pozemku.

Sheepland - dílky terénu

Tím by se zdálo, že už máme vyřešené úplně všechno, ale na něco jsme zapomněli. Přece na černou ovci! Ta se totiž pohybuje hned na začátku vašeho tahu, ačkoliv i vy ji můžete převést přes cestu stejným způsobem jako bílou. Ale černá ovce má vlastní hlavu, takže se pohybuje i sama. Každý hráč tedy na začátku tahu hodí kostkou a určí směr, kterým se královna přesune. To je také jediný důvod, proč jsou cesty očíslované – ovce přeběhne cestu, která odpovídá hozenému číslu, ale pouze v případě, že zde nestojí pasáček nebo plot. Postupně se tak její možnosti pohybu zmenšují a hráči mohou stále lépe odhadovat, kde její pohyb skončí úplně.

A proč se vlastně za tou černou ovcí hnát? Má totiž dvojnásobnou hodnotu, než všechny ostatní obyčejné ovce. To se opravdu počítá. Konec partie se blíží ve chvíli, kdy umístíte poslední denní plot. V tu chvíli začíná závěrečná fáze, kdy dohrají svůj tah všichni, kteří jsou o jeden pozadu za hráčem, jenž partii ukončil. Právě proto je důležité mít opravdu důsledně označeného začínajícího hráče.

Každá kartička terénu má hodnotu součtu všech ovcí, kteří na tomto povrchu na konci partie stojí. Pokud tedy kartiček od některého druhu máte víc (což je jisté), pak můžete jednoduše vynásobit počet kartiček součtem ovcí na těchto políčkách. Za svoje investice dostanou hráči dináry a ten s největším majetkem se stává vítězem.

Sheepland - rozehraná hra

Sheepland je velice jednoduchá rodinná hra, která v sobě přesto ukrývá hezké strategické prvky. Ve hře kromě pohybu černé ovce chybí jakákoliv náhoda a veškerý výsledek záleží na rozhodnutích hráčů a přesunu jejich ovčáků.

Navíc peníze utrácené za kartičky musíte šetřit, protože i ty se počítají směrem k vítězství v závěrečném vyhodnocení. Nevyplatí se tedy úplně bezhlavě nakupovat.

Hra má výrazný vyčkávací element. Na začátku hráči nemají žádnou chuť nakupovat kartičky terénu, protože by si pouze omezovali svoje možnosti pohybu. Vyplatí se tedy vyčkávat. Jenže právě první kartičky jsou také ty nejlevnější, zatímco čím hlouběji se v hromádce dostáváte, tím víc zaplatíte. Nakonec až čtyři dináry za poslední kartičku, u které si musíte investici opravdu dobře rozmyslet.

Sheepland - žetony

Počet ovcí na jednotlivých lukách můžete velice dobře ovlivnit. Pochopitelně se s pastýři můžete vracet i na cesty, které jsou ohrazené plotem. Stejně tak můžete přes plot přehnat ovečky, protože jim vytvoříte v zábraně průchod. Ohrady tedy mají ve hře především účel hlídání délky celé hry.

Sheepland by se svojí obtížnosti dal přirovnat k podobně rodinně orientovaným hrám, jako jsou Ticket to Ride (recenze). Není zde nic složitého, co by děti nezvládly a díky krásnému vzhledu a postavičkám ovcí mohou zkusit hrát Sheepland už od šestého roku. Jediné, s čím jim budete muset pomoct, je počítání.

Na první pohled by se zdálo, že ve hře chybí jakákoliv interakce. Hráči si pobíhají se svými pastýři a přesouvají ovce. Jenže je tu jedno významné ale. Zatímco sledujete, jaké terény sbírají ostatní, můžete jim přemisťovat ovečky z jejich luk. A to je hodně škodolibý způsob, který v sobě má výrazný nádech škození.

Sheepland - rozehraná hra

Drobný nedostatek se přesto klube už při čtení pravidel. Ta totiž stanoví jedno omezení pro kombinování akcí, které je především pro menší děti matoucí, málo intuitivní a těžko se jim při hře dodržuje. O čem to vlastně mluvíme? Když provádíte akce, nesmíte provést dvě stejné bez toho, abyste mezitím alespoň jednou přesunuli svého pasáčka. Pokud tedy chcete zopakovat nějakou akci dvakrát, musíte mezitím posunout figurku a nezbude vám čas už na nic jiného. Je to logické, protože to současně znemožňuje, aby hra trvala donekonečna, ale hráči na to snadno v zápalu boje zapomínají.

Ve skutečnosti je Sheepland takovou malou abstraktní hrou schovanou za jednoduchým tématem. Prostě jen svojí figurkou přesouváte ovečky z jednoho místa na druhé a nakupujete podíly, abyste z toho těžili. Ale právě ten taktický nádech má příjemný důsledek v tom, že opravdu všechno ve hře ovládáte sami.

Sheepland je rodinnou hrou, ve které se hráči přetahují o ovce. Navzájem si je odhání a ještě se je snaží dostat na pastviny, které jsou pro ně nejvýhodnější. Celá partie se bez problémů vejde do půlhodiny a nabízí opravdu jednoduchou a přitom strategickou zábavu pro celou rodinu s ovečkami. Určitě by si zasloužila více pozornosti než se jí dostává a je velice vhodná jako vstupní hra pro všechny, kdo s deskovými hrami teprve začínají.

AutorSimone Luciani, Daniele Tascini
IlustraceGiulia Ghigini
VydavatelCranio Creations, Games 4 Gamers
(6 voters)
KategorieAbstract Strategy, Animals, Farming
MechanismyAction Points, Area Movement, Dice Rolling, Point to Point Movement, Stock Holding
RodinaAnimals: Sheep

Recenze: Sheepland – země plná ovcí
Sheepland je ve svojí podstatě velice jednoduchou rodinnou hrou, která však má velké strategické důsledky a možnosti. S figurkou pastýře procházíte po krajině a přes jednotlivé cesty převádíte ovečky. Od sousedních pozemků si můžete současně koupit podíl, který se vám zhodnotí na konci hry. Celá partie trvá tak dlouho, dokud nepoložíte poslední dílek plotu. Hráči jsou pak odměnění podle množství ovcí na dílcích, od nichž mají podíl. V celé hře se nachází pouze jediný vliv náhody, kdy hodem kostkou ovlivňujete pohyb černé ovce, která má dvojnásobnou hodnotu. Všechno ostatní záleží čistě na rozhodnutí hráčů. Výsledek je tak zcela dílem vaším a nemáte koho jiného vinit za svůj úspěch nebo neúspěch. Každý tah můžete provést jen tři akce, takže je na vás, jak zkombinujete schopnosti svého pasáčka. Sheepland je hra, která by si zajisté zasloužila větší pozornost a to nejen u rodin s dětmi, ale také u pokročilejších hráčů, kteří si v nich najdou překvapivě propracované možnosti.

+ jednoduchá hra vhodná pro začínající hráče
+ náhodný pohyb černé ovce
+ postupně se zužují možnosti, jak může hra dopadnout