Recenze: Warhammer Invasion The Card Game – souboj o město

Warhammer: Invasion LCG - balení

Naše hlavní město hoří. Nikdo nečekal útok na tolika frontách současně. Vynořili se ze tmy a šířili kolem sebe chaos. Kamkoliv se upřely jejich ohnivé oči, vzplanul další oheň. Krok za krokem ustupovaly naše řady zpět, až jsme nakonec zbaběle prchli do sousední říše. Plány na pomstu ale ještě zcela neumřely. V království je roztroušena ještě jedna celá armáda. A někdo je musí sjednotit, než bude příliš pozdě.

Šance na přežití stále existuje, protože do partie se přimícháte vy, jako hráči. V deskové hře Warhammer: Invasion LCG (living card game) to bude opravdu jednoduché. Jejím autorem je slavný a uznávaný Eric M. Lang. Jedná se o jednu z prvních her, kteří šlapali konceptu Living Card Game cestu (sběratelská karetní hra s jasně danými balíčky rozšíření). Za jejím vydáním stojí firma Fantasy Flight Games (už v roce 2009) a u nás ji dostanete (v původním anglickém znění) díky společnosti ADC Blackfire.

Hra dodržuje čtvercový formát nastavený ostatními LCG. Velikost krabice odpovídá a prostor uvnitř bude potřeba nejen na karty ze základní krabice, ale i na případná rozšíření. Kromě balíčku 220 karet jsou uvnitř dobře hlídané příšerami na víku také kartonové desky hlavních měst, o která se bojuje. Kolem ilustrace ve středu jsou celkem tři rozcestníky ukazující každý jinou stranou na bojiště, království a úkoly.

Warhammer: Invasion LCG - rozehraná hra

Z kartonu jsou provedeny žetony zdrojů, zranění i plamenů, které mohou zachvátit části vašeho království. To samotné karty lze rozdělit na karty úkolů (orientované naležato), jednotky, taktiky a karty podpory. Většina z nich na sobě má typ, stranu příslušnosti (celkem šest, v základní krabici čtyři), cenu za zahrání, detailní text popisující schopnosti a u jednotek samozřejmě i počet životů.

Na začátku partie si hráči vyberou jednu stranu konfliktu, vezmou si odpovídající desku hlavního města a také balíček. Ten si samozřejmě mohou sami upravit při dodržení minimálního počtu karet a pravidel unikátnosti (některé karty nelze mít víckrát). Mezi oběma znepřátelenými stranami zůstane zajisté místo na hromádky žetonů. Každý z hráčů si ze svého zamíchaného balíčku vezme do ruky sedm karet.

Hráče čekají opakující se čtyři fáze, kterými vždy projde hráč sám, a nestřídají se ve fázích, jako jsme si vyzkoušeli v Game of Thrones HBO Card Game (recenze). Na začátku každého tahu získá hráč příjem z oblasti království. Každý symbol síly na tomto místě přináší zisk. Domovská oblast obou protivníků vstupuje do hry se startovním ziskem o výši tři, pod který hráči nemohou klesnout. Druhá část tahu zahrnuje zisk nových karet do ruky. Počet nově získaných karet odpovídá síle, ale tentokrát na protější straně hráčova plánu, v sekci úkolů. I tady hráči začínají s výchozí hodnotou jedna.

Warhammer: Invasion LCG - rozehraná hra

Teprve ve třetí fázi se konečně začne něco dít. Hráči nyní mohou vykládat svoje karty, ale musí za ně zaplatit příslušným množstvím zdrojů. U každé jednotky se pak může rozhodnout, na které místo ji položí – na výběr je nejen království, ale také bojiště a místo pro hrdinské úkoly získané v minulé fázi. Kromě jednotek tak lze stavět například i podpůrné budovy.

Tím zásadním v partii jsou ale samozřejmě útoky. Každá zóna má počáteční počet životů stanovený na osm. Hráč může ve svém tahu zahrát karty také obrázkem dolů. Tím se nejen zbaví karet, které se mu zrovna nehodí do taktiky, ale především tím vylepší oblast. Každá taková karta ležící v zóně přidává jeden život. Až ve chvíli, kdy poškození přesahuje počet životů, začne lokace hořet.

Toho hráči mohou dosáhnout tím, že vyberou některé jednotky umístěné na bojiště a zaútočí na libovolnou ze tří zón protivníka. Ten může mobilizovat všechny vojáky, kteří se zde nachází a vyslat je na obranu. Poškození je přiděleno nejdříve jednotkám a teprve zbývající body útoku proniknou až ke zdem města.

Warhammer: Invasion LCG - rozehraná hra

Na veškeré akce v průběhu celého tahu lze reagovat s pomocí karet taktiky. A to až do chvíle, kdy jednomu z protivníků zachvátí oheň druhou část jeho království. V tu chvíli okamžitě prohrává celou válku. Neúspěch může přijít také ve chvíli, kdy některému z hráčů dojdou karty v dobírací hromádce. Vítěz pak je jasný.

Warhammer: Invasion LCG staví na slavné značce, ale jako čistě karetní hra nemůže využívat výhody, kterou mají hry od Games Workshop. Miniatury tu budete hledat marně. O to lepší zprávou pak je skutečnost, že tahle hra funguje skvěle i s pouhými kartami.

Stavění balíčku je zde naprosto zásadní pro úspěch. Na začátku se sice můžete seznámit s hrou s využitím připravených sad karet, brzy si ale budete chtít své šance vylepšit a přiblížit rasu svému hernímu stylu. To navíc je podporované mechanismem variabilní ceny, kterou má každá jednotka. Hned pod číslicí s cenou jsou natištěné erby, jejichž počet hráč také musí zaplatit, pokud už nemá odpovídající jednotku pod svojí kontrolou.

Warhammer: Invasion LCG - rozehraná hra

Celkově nám koncepty vylepšování lokalit a zvyšování příjmu (zdrojů i nových karet do ruky) hraním silných karet připadají velmi úspěšně realizované. Hra díky nim má neustálý vývoj a oba protivníci se rovnoměrně zlepšují od začátku partie.

Když jsme se začali Warhammer: Invasion LCG učit, nejvíc nás asi překvapila jednoduchost této hry (další hráče pravidla naučíte během patnácti minut). Samotná pravidla jsou nečekaně jednoduchá, vše na sebe navazuje a neklade přehnaně velké nároky na zkušenosti. Znovu tu jsou pouze ty lahůdky, když dojde na lámání chleba a časování účinku karet. Na každou provedenou akci lze reagovat pomocí karet taktiky a nějak ji měnit nebo rušit. To funguje výtečně a podporuje nepředvídatelnost.

Při tom ale hráči po většinu herní doby mají svoje štěstí plně ve svých rukou. Všechno to začíná už u sestavování balíčku. Ale pokud vás to nebaví, určitě oceníte připravené balíčky v základní krabici. Ale ona je hra zábavná od začátku proto, že každá z ras se hraje úplně jinak a se čtyřmi národy to samo zaručuje variabilitu na nějakou dobu. A to nemluvíme o počtu karet, které jsou dostupné k dokoupení.

Warhammer: Invasion LCG - karty

Hra nabízí velmi příjemnou dávku strategie. Vaše možnosti sice do určité míry určují karty, které si doberete z balíčku, ale za jeho obsah si zodpovídáte sami. Navíc možností, jak hrát karty je hned několik. Nemluvíme jen o místech, kam lze jednotlivou podporu vyložit, ale také šance vylepšovat zóny království a tím jim dodávat více životů. Na hráče čeká spousta těžkých rozhodnutí a karet v ruce je dostatek, takže je neustále co dělat.

Využití karty závisí hodně na tom, kam ji vyložíte. Bude vždy sloužit k obraně dané sekce, ale kromě toho také svojí silou přispěje k zisku zdrojů nebo nových karet. Nebo se vzdáte obojího za cenu možnosti zaútočit na protivníka z vašeho bojiště. Každá ze tří oblastí je důležitá a obohacuje zážitek.

Warhammer: Invasion LCG - karty

Základní krabice vás nechá ochutnat, co by mohlo přijít, pokud budete přidávat karty. Vydrží vám dostatečně dlouho, ale přesto brzy začnete pokukovat po rozšířeních. Hra vás tedy rozhodně vyjde na víc financí, než pouze za základní krabici.

Jednotlivé partie ve dvou jsou velice dynamické a rychlé. Čas neustále utíká, protože partie končí nejen zničením nepřátelského království, ale také vyprázdněním balíčku. Tady si oba soupeři musí dávat dobrý pozor, protože přílišné soustředění síly na stranu úkolů může hráče přivést na pokraj prohry a dokonce jej stát jinak jisté vítězství. Těch třicet až pětačtyřicet minut si opravdu užijete.

Grafické zpracování je naprostá špička. Karty jsou přehledné, desky vám pomohou s organizací království a žetony jsou z tvrdého kartonu. Pravidla jsou dostatečně podrobná, takže jediná výtka může směřovat na vnitřek krabice, který není vhodný k uložení všech komponent, pokud nevyhodíte původní kartonovou vložku.

Warhammer: Invasion LCG - karty

Jakmile začnete Warhammer: Invasion hrát, budete chtít víc.. Víc karet, víc zážitků a víc svobody při vytváření svojí taktiky. A zatímco základní set vás trochu svazuje, nové balíčky a karty vám přinesou nekonečné zážitky. Skvělé zážitky. Warhammer: Invasion LCG je karetní hrou, která je často opomíjená, ale díky široké základně karet je skvělou šancí, jak si užít vynikající karetní zábavu pro dva.

AutorEric M. Lang
IlustraceKevin Childress, Paul Dainton, Clint Langley, Brian Schomburg, Adrian Smith, WiL Springer
VydavatelFantasy Flight Games, Edge Entertainment, Galakta, Heidelberger Spieleverlag, Nexus Editrice, Stratelibri, Wargames Club Publishing
Rok vydání2009
Počet hráčů2 - 2
(37 voters)
KategorieCard Game, Collectible Components, Fantasy, Fighting, Mythology
MechanismyHand Management, Variable Player Powers
RozšířeníWarhammer: Invasion – The Eclipse of Hope, Warhammer: Invasion – Arcane Fire, Warhammer: Invasion – Assault on Ulthuan, Warhammer: Invasion – Battle for the Old World, Warhammer: Invasion – Bleeding Sun, Warhammer: Invasion – Cataclysm, Warhammer: Invasion – City of Winter, Warhammer: Invasion – Days of Blood, Warhammer: Invasion – Faith and Steel, Warhammer: Invasion – Fiery Dawn, Warhammer: Invasion – Fragments of Power, Warhammer: Invasion – Glory of Days Past, Warhammer: Invasion – Hidden Kingdoms, Warhammer: Invasion – Karaz-a-Karak, Warhammer: Invasion – Legends, Warhammer: Invasion – March of the Damned, Warhammer: Invasion – Oaths of Vengeance, Warhammer: Invasion – Omens of Ruin, Warhammer: Invasion – Path of the Zealot, Warhammer: Invasion – Portent of Doom, Warhammer: Invasion – Realm of the Phoenix King, Warhammer: Invasion – Redemption of a Mage, Warhammer: Invasion – Rising Dawn, Warhammer: Invasion – Shield of the Gods, Warhammer: Invasion – Signs in the Stars, Warhammer: Invasion – The Accursed Dead, Warhammer: Invasion – The Burning of Derricksburg, Warhammer: Invasion – The Chaos Moon, Warhammer: Invasion – The Deathmaster's Dance, Warhammer: Invasion – The Fall of Karak Grimaz, Warhammer: Invasion – The Fourth Waystone, Warhammer: Invasion – The Imperial Throne, Warhammer: Invasion – The Inevitable City, Warhammer: Invasion – The Iron Rock, Warhammer: Invasion – The Ruinous Hordes, Warhammer: Invasion – The Silent Forge, Warhammer: Invasion – The Skavenblight Threat, Warhammer: Invasion – The Twin Tailed Comet, Warhammer: Invasion – The Warpstone Chronicles, Warhammer: Invasion – Tooth and Claw, Warhammer: Invasion – Vessel of the Winds
RodinaCollectible: Living Card Game (Fantasy Flight Games), Game: Warhammer Invasion – Living Card Game, Players: Two-Player Only Games, Setting: Warhammer Fantasy Card Games
Alternativní názvyWarhammer: Invasion – Das Kartenspiel, Warhammer: Invasion – Il Gioco di Carte, Warhammer: Inwazja, 戰鎚:入侵

Karetní hra, která je jednoduchá, rychlá a při tom nabízí neomezené možnosti rozšiřování a zážitků? Warhammer: Invasion je vaší odpovědí. Jedinou podmínkou je pozitivní vztah k fantasy světům, protože tady vládne magie. Dva hráči stojí proti sobě se třemi oblastmi, kam mohou hrát svoje karty, útočit na soupeře a neustále také vylepšovat svůj příjem. Čtyři rasy v základní krabici nabídnou dostatek zábavy do začátku, ale hráči přesto zatouží po nových kartách, což znamená další investici. Ale hra za to rozhodně stojí, protože se jedná o parádní zábavu pro dva protivníky. Vyrovnanou, rychlou a s jednoduchými pravidly. Warhammer: Invasion je opravdovým hitem!

+ rychle zaučíte nové hráče
+ široká možnost strategií
+ stavění balíčků