Recenze: Word Up – angličtina pro začátečníky i pokročilé

Dnešní společnost od dospívajících jednoznačně vyžaduje znalost alespoň jednoho cizího jazyka. Děti se začínají učit anglicky už na prvním stupni. Proto mnoho rodičů hledá způsob, jak si s domácí výukou jazyka pomoci. Mnozí z nich se ještě učili rusky nebo jazyk nepoužívají a dávno jeho pravidla a slovíčka zapomněli.

Právě proto vyrábí spousta firem různé výukové programy, které seznámení s cizím jazykem mají usnadnit. Kromě využití počítače existuje ještě další způsob, který se objevil s nástupem deskových her. Před dvěma lety k nám z Thajska od firmy Tefl Games dorazila hra nesoucí název Word Up, která přistupuje k výuce angličtiny trochu seriózněji a míří tak trochu na starší publikum. Přesto si k ní mohou najít cestu i mladší hráči díky variabilní obtížnosti.

Hra se objevila v prodeji v první verzi už v roce 1992 a u jejích základů byl Matthew Erray. V průběhu času se stala nejprodávanější výukovou hrou anglického jazyka a dnes je používána v 70 zemích po celém světě.

Krabice navenek působí křehkým dojmem, mohla totiž být vyrobena z trochu tvrdšího materiálu. Vzhledem k množství a váze komponent uvnitř se všelijak kroutí a prohýbá v rukou. Naštěstí zrovna Word Up není určeno k přenášení a bude většinou ležet někde na poličce, takže nepříliš pevná krabice až tak nevadí.

Uvnitř najdete brožurky s českou a anglickou verzí návodu a to hned ve dvou variantách: pro rodinnou a školní hru. Jako další vybalíte skládací hrací desku, kterou obíhá kolem trať pro figurky podobně jako v Monopolech. Uprostřed je místo na plastové žetony, které jsou ve tvaru čoček, které najdete v jednom pytlíku. Druhý sáček obsahuje barevné figurky s netradičně velkými rozměry a také dvě bílé šestistěnné kostky.

Pro všechny, kdo si tuto hru koupí, však budou mnohem zajímavější papírové komponenty. Začnete vybalením žlutých podložek zjednodušujících manipulaci s papírky otázek. Najdete zde také červené kartičky událostí, které hru v jejím průběhu ozvláštňují a staví vám do cesty nečekané překážky nebo vám naopak pomohou v postupu za vítězstvím.

Dalších pět pytlíků obsahuje to nejdůležitější, co v krabici najdete: 160 lístků s úkoly. Samotné otázky v angličtině jsou rozděleny do pěti úrovní podle obtížnosti a ještě do oblastí, kterým se věnují. Najdete zde sekce chybějící slovo, křížovkové hádanky, testové odpovědi a posledním tématem je hláskování slov (spelling). Na druhé straně papírků jsou uvedeny odpovědi na všechny otázky.

Před partií si každý hráč vybere jednu úroveň, na kterou se cítí, a jeho soused po pravé straně si tuto kartu připne stranou s odpověďmi dolů ke žluté podložce. Zde přijde na řadu poslední součást krabice – pěkné barevné sponky, kterými si otázky připevníte.

Před začátkem hry ještě musíte vysypat barevné žetony doprostřed hracího plánu a rozdělit je podle barev. Ty budou tvořit odměny pro hráče za správné odpovědi. Mezi ně doprostřed přijde zamíchaný balíček červených karet událostí s nápisem Word Up. Nyní si už musíte pouze vybrat oblíbenou barvu figurky a postavit ji na start, kterým je políčko se zlatým kolečkem bonus.

Tah hráče se skládá pouze z hodu kostkou. Podle jeho výsledku pohne po směru hodinových ručiček svojí figurkou a políčko, na kterém svůj pohyb ukončí, rozhodne, co jej čeká. Může to být vytažení karty náhody ze středu plánu (Word Up), ale především jeden ze čtyř dostupných anglických úkolů. Otázku z dané kategorie mu přečte hráč po jeho pravici (čtou se postupně od první otázky).

Pokud se hráči podaří odpovědět správně, získá žeton odpovídající barvy a navíc jako bonus může pokračovat v tahu dalším hodem kostky. Špatná odpověď přivolá pouze konec kola, hráč nic nezískává ani neztrácí.

Na trati naleznete i další speciální políčka. Nejhorší z nich je políčko Keep out!, které vás donutí zanechat všeho, odevzdat dva žetony ze svojí zásoby a předat svůj tah soupeři. Zastaví vás také čtvereček s nápisem STOP, ale už to nemá žádné další negativní následky.

Políčko velké šance vám může v případě správné odpovědi přinést hned dva žetony místo jednoho a navíc si můžete vybrat libovolnou kategorii podle svého uvážení. Na závěr nám zbylo nejlepší bonusové políčko, které vám štědře dva žetonky nadělí. Uprostřed každé rovinky leží ještě políčko dvou barev, díky němuž si může hráč určit jednu ze dvou kategorií, ze které chce slyšet otázku.

A jak dorazíte na konec cesty k vítězství? Stačí posbírat dvojici žetonů od každé barvy a můžete se nazvat králem anglického jazyka. Tedy pouze v té úrovni, kterou jste hráli, a jen do další partie, kdy bude vaše kralování ohroženo.

Ačkoliv se 160 kartiček nezdá jako velké číslo, ve skutečnosti hra obsahuje celkem neuvěřitelných 4400 otázek, což je opravdu obrovské číslo. Samozřejmě je musíte rozdělit do pěti různých úrovní, ale i tak vám zbude téměř tisícovka úkolů pro každý level. Správná úroveň pro hráče je pak ta, na kterou zná přibližně polovinu správných odpovědí, čímž hra získá na ideální vyrovnanosti a napětí, nebude pro nikoho příliš těžká ani lehká.

Počet otázek zaručí opravdu velkou variabilitu, protože v průběhu hry často nevyužijete zdaleka všechny úkoly z jedné kartičky a tak si je snadno nezapamatujete. Bohužel neexistuje způsob, jak si zapamatovat místo, kde jste skončili, aby se příště dotazy neopakovaly.

Hra otestuje všechny účastníky ze znalostí slovosledu a především prověří jejich slovní zásobu v křížovkách a v testu. Odstupňování dovedností je opravdu od začátečníka až po pokročilé angličtináře. Základní varianta využívá jednoduchá slovíčka, která by děti již měly znát, nebo se je rychle naučí. Jako výchozí předpoklad uvádí autoři schopnost číst jednoduché texty a porozumění základům mluvené angličtiny.

Cizí jazyk je kombinován s požadavkem na základní znalosti, protože některé otázky mají význam pouze v otázce porozumění, když jsou například jako odpovědi zmíněná nějaká jména. Tyto vědomostní otázky dělají ze hry neobvyklou kombinaci znalostní a jazykové hry.

Samozřejmě oproti podobně laděné hře Play in English ve Word Upu chybí veselá grafika, která dětem zpříjemňuje hraní. Zábava jako taková plyne v podstatě pouze z obíhání na základě hodu kostky a ze soupeření s ostatními hráči.

Naopak výraznou výhodou je využití komunikace mezi protihráči, při níž si navzájem účastníci kladou otázky. Dokonce ani nedrží v ruce otázky pro sebe, ale pro svého souseda. Díky tomu se tahu účastní vždy alespoň dva hráči a ostatní často poslouchají. Lze také do hry zařadit pravidlo, že pokud hráč neví, může za něj otázku doplnit některý z hráčů v pořadí proti směru hodinových ručiček.

I samotní autoři v pravidlech nabízejí další varianty hraní, především na čas (třeba ve škole) a samozřejmě jednoduché upravení partie na delší nebo kratší dobu. Napínavější pak bude hra, v níž musíte v případě špatné odpovědi jeden žetonek ze své zásoby odevzdat. Hrozí však delší doba k dokončení souboje, takže doporučujeme si pro tuto variantu vyhradit dostatek času.

Balení je jednoduché a většina komponent se skrývá pod kartonovými přístřešk, na nichž leží hrací plán. Kartičky s otázkami by mohly být silnější, zvláště když je hra určena hlavně pro využití ve školách a s dětmi. Papírky se totiž snadno zmačkají a mohlo by dojít k jejich znehodnocení.

V popisu pravidel jsme kromě základního návodu zmínili také příručku pro učitele, která nabízí spoustu rad pro výuku za pomocí Word Up. Poradí učitelům jaké věty napsat dětem na tabuli, jak jim hru představit a jak ji s nimi hrát. Samozřejmě tento přístup bude ve většině škol vyžadovat více než jedno balení. Naštěstí distributor nabízí zvýhodněné balení, které nabídne v základu hned dvě hrací desky. Důležité je, že partie se nemusí účastnit pouze jednotlivci, ale děti se mohou rozdělit také do soupeřících týmů.

Výukový vliv je u této hry naprosto zřejmý a jejím hraním se opravdu zlepšíte v angličtině, zvlášť pokud využijete doporučení autorů a budete v průběhu souboje komunikovat pouze v cizím jazyce. Zpracování je promyšlené, o čemž vypovídají nejvíce podložky na lístky s otázkami, ačkoliv strohé a jednoduché. V celkovém pohledu převažují u hry naučné cíle před těmi zábavnými, ale právě proto si ji přece budete pořizovat.

Deset procet bonus získává hra za opravdu vysoký pozitivní výukový vliv. Ačkoliv ztrácí v oblasti hratelnosti, v tomto ohledu situaci velmi dobře dohání

+ více úrovní obtížnosti
+ 4400 otázek!